Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op school  (gelezen 9288 keer)

Ubuntu op school
« Gepost op: 2012/10/04, 19:18:57 »
Op de school waar ik werkzaam ben, gebruikt men nog steeds Windows. Ik heb aan mijn directie al eens de mogelijkheiod geopperd om over te stappen op Linux; meerbepaald Ubuntu.
De vele computers op onze school zijn natuurlijk verbonden met een server (die heel regelmatig plat ligt en bovendien is de verbinding ontzettend traag).
Volgende argumenten heb ik aangehaald om mijn directie (tevergeefs) te overtuigen:
  • Het is gratis! Je hoeft je niet meer te bekommeren om de talloze licenties
  • Kans op virussen is quasi nihil
  • Updaten gaat bijzonder makkelijk
  • Mooie grafische interface

Kennen jullie nog andere argumenten? Ik hoor het graag!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/04, 19:26:38 »
Geen vertragende en geheugen vretende virusscanner nodig
Minder onderhoud vertraagd niet en hoeft niet opgeschoond te worden
Geen defragmentatie
tijd besparend door genoemde argumenten en doordat het  sneller werkt (ook na een half jaar)

- Roc

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/04, 20:29:12 »
Vele malen makkelijker rechten te te kennen aan gebruikers.
Voorkom je makkelijker dat ze zonder toestemming software installeren.
Tevens voorkom je veel makkelijker dat men gaat klooien met het systeem zodat het niet meer werkt.

Neemt nog geen kwart van de ruimte op je schijf in tegenover Windows 7.

Software zoals Libre Office en Gimp zijn gratis en draait ook in Windows waardoor ze thuis dezelfde software kunnen gebruiken zonder dat het geld kost.

Ze kunnen langer doen met hun oudere systemen.

Ik zou ook eens kijken naar Elementary Luna. Dat is net als Ubuntu vast kwa desktop layout maar heeft standaard al wat software wat beter draait op wat oudere systemen.
Software centrum zit er ook in.

Maar heb je het wel eens laten zien aan ze hoe het werkt?
Misschien handig om eens een demo te geven met wat mogelijk is en hoe makkelijk het te beveiligen is zodat de studenten niet zelf van alles kunnen installeren of verwijderen.
Dat is iets wat bij Windows niet fatsoenlijk kan want met een omweg kun je toch nog het systeem om zeep helpen, programma's installeren of verwijderen en zo maken dat het niet meer opstart.

Installeert veel sneller en makkelijk bij te houden.

Ik zou zeggen ik zie indien men geen software gebruikt wat niet in Linux draait niet een rede om het niet te doen.
Ze zouden kunnen beginnen met een klein deel en kijken hoe dat gaat.
Kans is groot dat ze dan over gaan.
Een ander ding wat je kunt doen is kijken of er een bedrijf of school is die het ook gebruiken en dat ze daar eens kunnen kijken hoe het gaat.
In Spanje gaan een hoop scholen over op Ubuntu vanwege de kosten.

Re: Ubuntu op school
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/04, 20:37:40 »
@ Emiel1976: dank je wel voor je uitgebreid antwoord!
Om heel eerlijk te zijn, heb ik het nog niet getoond aan de directie. Enkel erover gesproken. Misschien moet ik hem wel mijn laptop eens onder de neus duwen.
Wat het toekennen van rechten betreft: ik weet niet hoe dat gaat maar zou het wél willen leren.
Ik had er ook al eens met de mensen van ICT over gehad. Zij waren er niet echt voor te vinden. Hun argumenten kan ik mij jammer genoeg niet herinneren.
Er zitten alleszins al enkele bruikbare argumenten in.
Op onze school gebruiken ze voor de administratie vooral Microsoft Office (Voornamelijk Word en Excel en PP)
Ik moet ten allen tijde vermijden dat ik collega's tegen mij in het harnas jaag. Stel je voor dat er een collega een heleboel Power Points liggen heeft die hij dan plots niet meer zou kunnen gebruiken of waarvan de lay-out plots veranderd is...

Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/04, 20:48:55 »
Vraag is vooral of er bepaalde software gebruikt wordt welke vaak opgedrongen wordt.
Wanneer dat in lesprogramma's gebruikt wordt loop je al vast.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/04, 20:59:13 »
Ja dan zit je vast.
Als dat niet is dan is er totaal geen rede om niet over te gaan.
Omzetten van alles zou in eerste instantie nog niet nodig zijn als je MS Office met wine gebruikt in Ubuntu.

Kijk eens naar wat Windows, Office en beveiliging software per jaar kost en wat het kost als ze over gaan op een nieuwe Windows versie wat vaak gepaard gaat met nieuwe hardware.
Dan schrikken ze als ze zien dat het veel goedkoper kan.

Re: Ubuntu op school
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/05, 01:19:55 »
Ubuntu kan onmogelijk worden toegepast in Nederlandse scholen zolang de gangbare software niet op Ubuntu draait (Silverlight/gebrekkig geschreven webapps/.Net/Win32). Helaas. En dan heb ik het nog niet over de conversieproblemen van LibreOffice als het om OOXML-bestanden gaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu op school
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/05, 08:41:05 »
Het onderwijs wordt toch betaald / gesubsidieerd door de overheid (= door mij als belasting betaler) ?
In dat geval moet alle correspondentie naar "buiten" gebeuren in open-standaarden.
Misschien moet je scholen en instellingen vaker hierop wijzen.......... (ja ik ben eigenwijs, ik weet het)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu op school
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/05, 10:08:39 »
Kennen jullie nog andere argumenten? Ik hoor het graag!
Ik kan een hele trits argumenten geven (http://devrijepc.nl/ubuntu/6-workshop-ubuntu#h.rr2r5nd7oz6c) die we allemaal kennen en telkens herhalen, maar belangrijker is: welke argumenten geeft de school dat ze niets met Ubuntu zouden kunnen?

Ik moet ten allen tijde vermijden dat ik collega's tegen mij in het harnas jaag. Stel je voor dat er een collega een heleboel Power Points liggen heeft die hij dan plots niet meer zou kunnen gebruiken of waarvan de lay-out plots veranderd is...
Het is (helaas) onvermijdelijk dat ergens iets  gaat omvallen, een document wat zich niet laat openen of waarvan de layout verandert. En als mensen niet willen, wordt dit soort dingen gebruikt als stok om mee te slaan. Mensen die niet willen, moet je ook niet over willen zetten (doe ik dus nooit) want die zullen alles aanvoeren om maar NIET over te gaan, hoe onzinnig en pietluttig ook, de logica verliest het in die gevallen.

Waar een wil is, is een weg. En als er geen wil is, is er ook geen weg.....

In Spanje gaan een hoop scholen over op Ubuntu vanwege de kosten.
Niet alleen vanwege de kosten, ook vanuit de drang om onafhankelijk te zijn.
http://www.thevarguy.com/2012/09/10/ubuntu-reaches-220000-pcs-in-schools-in-spain/

Re: Ubuntu op school
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/05, 10:51:26 »
Dat scholen zich weinig aantrekken van open standaarden heeft hier al de nodige discussies gevoed. Sterker nog naar aanleiding van het hele Magister / Silverlight verhaal zijn zelfs kamervragen gesteld. Bij de scholen verandert nog niet veel ten goede, sterker nog ze willen 'allemaal' iPads gaan gebruiken... Over niet open gesproken.

Opensource biedt een grote kans voor het onderwijs maar opensource in het onderwijs is een grote bedreiging voor de gevestigde orde. Nu worden al die middelbare scholieren feitelijk opgeleid in het gebruik van MS producten. Jong geleerd, oud gedaan..... Het is niet voor niets dat scholieren enorme korting krijgen op MS Office. Straks betaald hun baas het tienvoudige voor zo'n licentie want daar kan iedereen mee werken.




Re: Ubuntu op school
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/05, 11:01:20 »
Ik moet ten allen tijde vermijden dat ik collega's tegen mij in het harnas jaag. Stel je voor dat er een collega een heleboel Power Points liggen heeft die hij dan plots niet meer zou kunnen gebruiken of waarvan de lay-out plots veranderd is...
Het is (helaas) onvermijdelijk dat ergens iets  gaat omvallen, een document wat zich niet laat openen of waarvan de layout verandert. En als mensen niet willen, wordt dit soort dingen gebruikt als stok om mee te slaan. Mensen die niet willen, moet je ook niet over willen zetten (doe ik dus nooit) want die zullen alles aanvoeren om maar NIET over te gaan, hoe onzinnig en pietluttig ook, de logica verliest het in die gevallen.

Waar een wil is, is een weg. En als er geen wil is, is er ook geen weg.....


De enige manier om dit te doorbreken is over te stappen op open software en open standaarden. Dat gedoe met conversies is precies de reden waarom proprietary software leveranciers hun eigen formats gebruiken: vendorlockin.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu op school
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/05, 11:12:55 »
Citaat van: markba
Het is (helaas) onvermijdelijk dat ergens iets  gaat omvallen, een document wat zich niet laat openen of waarvan de layout verandert. En als mensen niet willen, wordt dit soort dingen gebruikt als stok om mee te slaan. Mensen die niet willen, moet je ook niet over willen zetten (doe ik dus nooit) want die zullen alles aanvoeren om maar NIET over te gaan, hoe onzinnig en pietluttig ook, de logica verliest het in die gevallen.

Waar een wil is, is een weg. En als er geen wil is, is er ook geen weg.....


De enige manier om dit te doorbreken is over te stappen op open software en open standaarden. Dat gedoe met conversies is precies de reden waarom proprietary software leveranciers hun eigen formats gebruiken: vendorlockin.
Klopt allemaal. Alleen als je komt met een plan voor een volledige conversie (op zich een prima oplossing), dan geef je de organisatie die niet wilt, een extra stok in handen in de vorm van capaciteitsbeslag, afbreukrisico, onzekerheid, etc. Willen is kunnen.

Dat scholen zich weinig aantrekken van open standaarden heeft hier al de nodige discussies gevoed. Sterker nog naar aanleiding van het hele Magister / Silverlight verhaal zijn zelfs kamervragen gesteld.
Die kamervragen en al dat oeverloze overleg heeft helaas tot helemaal niets  geleid, zodanig dan Jan (Stedenhouder) zich ook terugtrekt:
http://www.janstedehouder.nl/2012/05/10/campagne-open-onderwijstoegang-in-de-koelkast-tijd-voor-een-andere-lobby/
Kennelijk wil onze overheid dit gewoon niet, wat voor redenatie er ook achter zit. En aan een dood paard moet je niet willen trekken, nogal nutteloos.

Citaat
Het is niet voor niets dat scholieren enorme korting krijgen op MS Office. Straks betaald hun baas het tienvoudige voor zo'n licentie want daar kan iedereen mee werken.
Goed gezien. Eigenlijk zou dit PER DIRECT verboden moeten worden. Want het argument dat vrije software goedkoper zou zijn, wordt door deze constructie meteen om zeep geholpen, een doelbewuste strategie van degenen die dit systeem bedacht hebben.

Want als de werkelijke intentie van Surfspot (de organisatie die rondstrooit met goedkope licenties) zou zijn om studenten te helpen aan goedkope software, waarom staan er dan op hun site geen verwijzingen naar allerlei gratis, vrije sofware, om te beginnen met LibreOffice? Hier verraadt zich de ware aard van Surfspot...
« Laatst bewerkt op: 2012/10/05, 11:19:02 door markba »

Re: Ubuntu op school
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/05, 11:58:22 »
@Markba
De overheid is ook in dit verband een veelkoppig monster. Werk zelf bij die overheid dus kan het weten. Loop daar vrolijk rond met eigen netbook met Ubuntu.
Werk zelf actief aan het bevorderen van opensource en standaarden. Een van de bottomup opensource initiatieven krijgt volgende week de Intranet Innavation Award 2012 uitgereikt: www.pleio.nl

Re: Ubuntu op school
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/05, 13:04:42 »
Op mijn ROC geven ze les in Ubuntu aan sommige klassen en we hebben ook enkele computers met Fedora staan. Ook geven vele leraren hier advies: 'Installeer OpenOffice'. Wil niet zeggen dat ze het zelf ook perse gebruiken, maar dat ze het aanraden is al een stap in de goede richting :) Dat gecombineerd met die Ubuntu-lessen vind ik zeker wel noemenswaardig.

In Noord-Brabant is er ook een school die over is gegaan op een eigen Magister-achtig-systeem dat volledig open source is. Stond een paar maanden geleden in Linux Magazine.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/05, 13:46:54 »
Ik heb in het verleden ook Open office gebruikt en ook leraren gebruikte het in plaats van MS Office.

Kijk eerst maar wat ze gebruiken en of er een Linux versie is.
Voor een deel is een Linux versie en ik ben bezig om te kijken of een bedrijf over wil gaan.
Die hebben mijn persoonsgegevens inclusief mijn medische gegevens en hoe het nu is, is het niet veilig.
Ik sta op het punt om aan te gaan tonen dat alles zo te achterhalen is want nu is het een zooitje en is de baas een eigenwijze dokus met een IQ van een visstick.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/05, 16:32:36 »
Als ex-(pensioen, en dat is ook niet altijd alles!)-onderwijsman vrees ik dat het antwoord op de vraag van Dave:
Citaat
Vraag is vooral of er bepaalde software gebruikt wordt welke vaak opgedrongen wordt.
Wanneer dat in lesprogramma's gebruikt wordt loop je al vast.
luidt: Magister  voor de cijfer-, examen- en eigenlijk een heel groot deel van de leerling-administratie en daarmee einde verhaal .  't Is jammer
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu op school
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/05, 20:28:56 »
Gelukkig is er al een permanente oplossing voor Magister onder Linux.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu op school
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/05, 21:20:09 »
Gelukkig is er al een permanente oplossing voor Magister onder Linux.
Ben benieuwd, hoe heet die dan?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/05, 21:33:29 »
Goeie vraag, Markba! Ik ben nóg nieuwsgieriger dan jij!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu op school
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/05, 21:36:26 »
Was ik ook, tot een tijd geleden :)

een tijdje terug kwam de oplossing op t forum terecht.

deze gebruik ik iig.

Installeer chrome en de plugin rndr die daarbij hoort
als je deze plugin aanzet voor je magister start werkt het :)

niet ideaal, maar toch.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu op school
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/06, 07:44:05 »
Gaat alleen wel via de cloud. En dat is waar ik een beetje huiver.

Re: Ubuntu op school
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/06, 08:37:34 »
dat is ook weer waar...
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/06, 15:24:15 »
Gaat alleen wel via de cloud. En dat is waar ik een beetje huiver.

Zul je toch aan moeten gaan wennen want meer en meer gaat via de cloud.

Re: Ubuntu op school
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/06, 20:02:11 »
Alleen maar als alle gebruikers zich ervoor laten strikken.
Als de consument het niet vreet zal het geen succes worden.

Net zoals het bij heel veel bedrijven is ingevoerd, cloud en virtuele omgevingen, vooral in windows een totaal disaster.

En dan kan iedereen hier met een discussie erover beginnen, ik moet er dagelijks in werken, het is bedacht in 2006 en in het werk gesteld in 2009 en na vele tientallen miljoenen belasting geld, dus jouw en mijn belasting centjes, is het nog steeds een drama.

Owja de PC start redelijk snel op, ( je kan koffie gaan halen) en office werkt redelijk goed, je kan wat emailen, internetten met uiteraard IE werkt helemaal bagger en alle andere programma's die we maar extra's noemen werken allemaal bagger.

Of je moet natuurlijk een opstarttijd van 2 uur voor autocad normaal vinden, en een tekening inladen duurt gemiddeld 20 minuten, en dan moet je niet het lef hebben iets te tekenen en op te slaan natuurlijk.
En dit is zomaar een voorbeeld van de vele tientallen.

Dus cloud en virtueel is helemaal ruk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu op school
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/06, 20:38:39 »
De cloud is nu nog wat sharp around the edges maar dat wordt wel opgelost t.z.t.

En de consument wordt er toch wel voor gestrikt. Kijk maar naar het succes van o.a. Skydrive, iCloud en Ubuntu One ( en dan met name iCloud zelfs).