Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH toegang en nu?  (gelezen 1309 keer)

Offline Falcon

  • Lid
SSH toegang en nu?
« Gepost op: 2011/12/10, 18:08:43 »
Hallo allemaal,

Ik weet hier zijn mensen die veel weten van Ubuntu dus ik hoop hier hulp te krijgen.

Ik heb alleen ervaring met Windows en wil nu remote gaan spelen met Ubuntu.
Heb hiervoor in een cloud een ubuntu machine gehuurd, dus een inlognaam en wachtwoord gekregen, kan met putty inloggen en dat was het dan???? Wat nu ???

Ik zal proberen uit te leggen wat ik graag wil.
Ik heb een erg trage internet verbinding, heb een remote server draaien waar ik enkele websites op heb draaien.
Mijn probleem is als ik iets wil installeren op de webserver moet ik dus eerst alles naar mijn lokale machine halen en dan met FTP uploaden.
Ik heb alleen GPRS dus ik werd daar niet blij van.

Dus ik dacht, ok ik wil een oplossing dat ik daar vanaf ben, dus heb ik een unbuntu gehuurd, simpel dacht ik, even inloggen naar een website gaan, een script wat ik wil gebruiken (erg groot voor mijn GPRS) ophalen en ftpen naar de webserver (die dat spreekt voor zichzelf ook remote staat.
Nu wilde ik graag bijvoorbeeld Firefox en een ftp draaien zodat ik kan surfen en uploaden.
De configuratie van Apache draaiend krijgen en houden lukt wel, Mysql ook wel.
Wellicht webmin installeren?
Heb voor test een Ubuntu server hier opgezet dat is wel gelukt.

Is het mogelijk om remote alleen firefox en bijvoorbeeld filezilla te draaien (xming of zo?????).
Dan heb ik net veel bandbreedte nodig en worden mijn bestanden op de gehuurde Ubuntu gezet die ik met filezilla dan naar mijn werkende (dus daar kan en wil ik niet spelen) webserver kan zetten?
Wellicht richt ik dan Samba in op die machine?

Een andere optie zou kunnen zijn, de gehuurde machine heeft 2 cpu’s, 2 GB geheugen en 500 GB dus ruim voldoende om de hele dag niets te doen.

Dus dacht ik, oke sudo apt-get install ubuntu desktop en klaar kan ik via de desktop die ik dus nu op de server geïnstalleerd heb, remote desktop draaien en kan ik het zelfde doen.
Het probleem is, ik weet niet welk commando ik vanaf de shell (als root) moet doen om de desktop in te stellen dat die remote (rdp of vnc) verbindingen zal accepteren.

Dat is het in een notendop, is er iemand die een niets van Ubuntu wetende wil helpen?

Graag heel eenvoudig, dus meer

Stap 1 log in
Stap 2 sudo apt-get install die en die software
Stap 3 vi /bestand wat evt aangepast moet worden (weet trouwens niet eens hoe om in een terminal een VI op te slaan, om aan te geven hoe nieuw ik ben).

Ik denk dat iemand die weet hoe Ubuntu werkt en dat zijn veel mensen hier, me in enkele stapjes kan helpen.

Uitgangspunten, Firefox en Filezilla (of in elk geval een browser en ftp client) op de gehuurde server starten zodat ik niet alles over mijn trage GPRS meer hoef te doen.

Of en dat mag ook, zorgen dat ik de desktop die ik nu al geïnstalleerd heb kan benaderen met VNC of RDP.
Hier thuis was dat makkelijk achter de test machine zitten (die heeft dus een GUI) desktop delen vinkje aan zetten en klaar.
Maar via Putty is het toch even iets anders.

Mensen dank voor het lezen van mijn “probleem” en ik hoop dat iemand de moeite wil nemen me aan de hand te nemen.

Groetjes

Re: SSH toegang en nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/10, 20:23:15 »
waarom Ubuntu huren als je het gratis en voor niets zelf kan downloaden en installeren?
Hij geeft aan een VPS, Virtual Private Server te huren, dat is eigenlijk een soort van Virtualbox-achtige virtuele machine die op andermans hostcomputer draait (cloud)

Wil je nou die webserver uiteindelijk ook op die ubuntu-server gaan draaien, of deze op de bestaande windowsserver houden?
Als je die webserver (nog) niet op je ubuntu wilt draaien heb je daar niets met apache of mysql te maken. Samba is net als FTP (maar IS geen FTP), maar werkt eigenlijk niet over het internet, en zou ook extra configuratie aan de andere kant vereisen.

Remote desktop draaien kan, in ieder geval vanaf een Ubuntu (desktop) client, met wat omwegen ook wel vanaf Windows. Als het echter over een langzame verbinding moet zou ik dat echter in eerste instantie niet proberen, kan altijd nog.

Standaard is op ubuntu al een command-line-interface webbrowser geïnstalleerd. Dit is echter geen verschrikkelijk handig ding. Terminal: w3m google.nl
Als het simpelweg het downloaden van een bestand is kun je het beste wget gebruiken, dat staat standaard geïnstalleerd. wget --output-file=/home/$USER/naam_van_bestand.extensie http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ssh-toegang-en-nunaam_van_bestand.extensie en http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ssh-toegang-en-nu zijn uiteraard maar een voorbeeld. Dit download het bestand van internet naar het bestand dat je opgeeft.

Via ftp inloggen is vervolgens ook niet zo heel moeilijk: ftp naam.van.ftp.server.comVervolgens geef je je gebruikersnaam en wachtwoord in. Dan upload je het bestand met het volgendeput naam_van_bestand_lokaal.extensie naam_van_bestand_op_ftp_server.extensieAfsluiten kan met exit.

Offline Falcon

  • Lid
Re: SSH toegang en nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/13, 09:06:11 »
Hallo overdenkamp,


Dank voor je reactie dit heeft me ECHT geholpen als Ubuntu starter.

Inmiddels een grote stap verder, de nodige starters probleempjes maar kern is min of meer draaiend.

Je reactie was voor mij net dat zetje in de rug om aan de gang te komen.

Terug op je vraag, ik wil uiteindelijk Windows aan de kant gooien, moeilijke stap, maar ik ben een beetje ziek van de licentie voorwaarden en kosten ook, maar vooral die belachelijke voorwaarden.

Bill zit echt met zijn regeltjes moeilijker en moeilijker te doen, dus dat is voor mij een groot punt.

Inmiddels op het Ubuntu doosje de kern aan het draaien maar ik durf de Firewall nog niet aan te zetten, bang dat ik mezelf buiten ga sluiten als ik op ok klik.

En zolang ik die Firewall niet draaiend heb kan ik geen website over zetten.

Ik ga nu even een Domaintje er naar toe wijzen, maar daar verwacht ik geen problemen mee, denk dat dit wel zal lukken, is een test domain die geen bezoekers heeft, maar het is niet lekker dat ik nog geen Firewall heb.

Aan de andere kant in Webmin heb ik de optie:


Blokkeer alles behalve poorten die gebruikt worden voor virtuele hosting, op interface:

Dus in theorie zou ik die zonder problemen moeten kunnen kiezen en toch nog op het doosje kunnen inloggen.

Maar mijn angst als starter is nog dat ik mezelf buitensluit met dit soort acties.
Nu kan ik de VPS wel makkelijk nieuw / schoon krijgen maar dat schiet natuurlijk niet op.

Ik heb inmiddels een FTP server draaien, Samba ga ik niet gebruiken, heeft voor mij geen meerwaarde zoals ik dat nu zie.

Dus ja ik wil uiteindelijk een paar maanden enkele Domainen op het Ubuntu doosje draaien, als dit 5-6 maanden goed gewerkt heeft gaat Bill de deur uit.


Met de standaard command-line interface webbrowser kan ik niet werken, maar nu ik Webmin goed heb draaien kan ik enkele dingen prima doen.


Dus ja "even" zien mijn Firewall aan de praat te krijgen, dan wil ik DNS aan de gang zien te krijgen en een mail server.

Primair is dan dat bakje wel naar mijn zin, heb daarnaast omdat ik nu toch aan de gang ben een tweede doosje er naast genomen, daar wil ik nu CorneliOS of EyeOS (zal denk ik CorneliOS worden) op gaan draaien samen met een CRM.

Nogmaals dank dat je me met je reactie net even de goede start richting in gedrukt hebt.


Groeten Falcon


Re: SSH toegang en nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/13, 15:32:20 »
Fijn dat het je gelukt is. Als je het over w3m hebt waar je niet mee kan werken kan ik dat begrijpen, dat is zacht gezegd ook niet de meest gebruiksvriendelijke browser. Aan de cli in z'n algemeen wen je vanzelf, kan eventjes duren, maar komt wel.

Samba heeft inderdaad weinig meerwaarde op een VPS, heeft pas zin als je in hetzelfde netwerk zit.

Als je jezelf niet vertrouwd met die firewall kun je misschien ergens een scriptje starten dat om het kwartier ofzo de firewall uitzet, als je firewall dan te aggressief is hoef je maar een kwartiertje te wachten, en als je firewall naar behoren werkt zet je dat scriptje uit.

Als je nog vragen hebt kun je altijd terugkomen...

Offline Falcon

  • Lid
Re: SSH toegang en nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/13, 16:16:33 »
Dank voor je reactie, ik had vanmiddag al gezocht naar zo iets, in Windows gebruik ik WinAT, die werkt erg eenvoudig maar wel perfect.
Dus ik was al aan het zoeken naar zoiets, ik hoop die straks te vinden.

Je kunt je voorstellen als starter is dat je angst, immers als je jezelf buitensluit kun je van voren af aan beginnen en dat wil je niet, terwijl je geen keuze hebt, je kunt het doosje pas gebruiken als je firewall werkt en je in de fase van poortscan roept het is ok zit.

En daar ben ik nog even vandaan ;-)

Dank en groetjes

Re: SSH toegang en nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/13, 16:22:36 »
In Linux kun je cron gebruiken om periodiek scripts te draaien.

Een script maken is heel makkelijk, je maakt met een teksteditor (bijvoorbeeld nano)  en tekstbestandje aan als dit#!/bin/bash
ufw disable

Vervolgens maak je die executable met chmod +x naamvanbestand

Misschien een les voor de toekomst, begin met de firewall, als je het dan kapotmaakt hoef je niet zo veel opnieuw op te bouwen. Ook is het handig om in grote lijnen bij te houden wat je gedaan hebt, mocht je het ooit nog eens overnieuw moeten doen, of willen weten hoe je iets gedaan hebt.