Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE  (gelezen 1931 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Gepost op: 2015/02/01, 22:24:02 »
Hoi,

Ik heb net Mint 13 Xfce geïnstalleerd op een oude HP computer. De schermresolutie is ingesteld op 1024x960, maar het scherm is geschikt voor 1280x1024. Als ik dat via >configuratiecentrum>schermen aanpas naar 1280x1024 dan begint het scherm te knipperen en te bewegen met als enige oplossing de computer hard te resetten. Maar dan heb ik de oude resolutie van 1024x960 weer terug. Wat te doen?

Ik heb de volgende videokaart volgens lspci:
VGA compatible controller: Intel Corporation 82Q963/Q965 Integrated Graphics Controller (rev 02)

Jop
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 22:36:57 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/02, 10:35:45 »
Er zijn geen "niet-vrije" stuurprogramma's voor deze kaart. Als ik stuurprogramma's elders vandaan moet halen, dan heb ik geen idee waar vandaan dan.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/02, 20:33:42 »
Met lxrandr kan ik inderdaad de resolutie aanpassen, maar de wijzigingen blijven niet bewaar. Na herstart staat het weer op 1024x960. Waarschijnlijk moet dat met xrandr kunnen maar mijn Engels is niet zo goed dat ik de instructies begrijp. Heeft iemand enig idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/02, 21:08:27 »
Na herstart staat het weer op 1024x960.
Voor weigerachtige computers staat op deze site  (engels) een manier om een in  de standaard xorg.conf  een aantal regels toe te voegen. In tegenstelling tot  /usr/share/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf (wat user specifiek is) is het config bestand in /etc/...  de default voor het systeem : 
            http://www.pclinuxos.com/forum/index.php/topic,98148.msg831233.html

Zoek het bestand    xorg.conf  en edit dat met leafpad

gksudo  leafpad  /etc/X11/xorg.conf
Voeg de regels die vanaf post #6 worden voorgesteld. Is het te volgen ?

Opmerking: Ik hoop dat het werkt want het is uit 2011 en de plaats van de bestanden kan in middels gewijzigd zijn. 

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/02, 21:42:13 »
Hoi EZ-man,

het xorg-conf bestand is helemaal leeg ... Ik denk dus dat deze beschrijving veroudert is ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/02, 22:30:03 »
Erger nog, ik wilde de telvisie op de computer aansluiten en toen had ik nog minder keus wat betreft resoluties ...

Graag hulp!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jan11000

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/02, 23:06:33 »
Xrandr als dat werkt, dan zou je een script kunnen maken die als de pc opgestart is dan uitgevoerd wordt.
Maak en tekst file die eindigd op  beeld.sh
Dit erin zetten,
Sleep betekend dat het uitvoeren nog even gewacht wordt, de 5 kun je veranderen, heb er 5 ingezet zodat de pc goed op kon starten
#!/bin/bash
sleep 5
xrandr (en wat je getest hebt hier)

Dan de tekst file(beeld.sh) bij opstarten laten uitvoeren,
in linux zit een grafische programma om dit toe te voegen.
Ook de sh file uitvoerbaar maken.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/02, 23:20:16 »
het xorg-conf bestand is helemaal leeg ...

Ja, dat is het nu juist: de default is nada, dus bij opstart begin je van vooraf aan.  ^-^
Maar de tip van jan11000 is ook aan te bevelen.

Ik moet zeggen dat ik de discussie niet meer kan vogen als er tussentijds ook nog een tv werkend gemaakt moet worden.  :|

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/03, 09:28:07 »
Hoi,

Even resumerend:

1. de resolutie voor de monitor 1280x1024 staat kennelijk wel in de lijst en kan ik met lxrandr wijzigen, maar wordt niet opgeslagen. Kennelijk is er een xrandr commando dat het grafische lxrandr dan uit voert. Echter wordt deze instelling niet bewaart. Daarom zou ik het xrandr commando in een .sh bestandje moeten zetten en dat laten opstarten. Echter: wat zou dan het xrandr commando moeten zijn? Want daar kom ik niet echt uit.

2. de resolutie van de tv die ik uiteindelijk wil aansluiten is ca 1360x768. Dit formaat wordt niet getoont via het lxrandr commando en kan ik dan ook niet selecteren. Hoe zou ik dit dan aan moeten pakken?

Tenslotte begrijp ik dat het mogelijk is om een xorg.conf bestand aan te maken. Dit bestand bestaat echter niet en ik vraag me af of of het nog steeds wordt gebruikt in de ubuntu 12.04 alwaar mint 13 op is gebaseerd (lees ik hier en daar in fora, maar is niet helemaal duidelijk). Als ik een nieuw xorg.conf aan zou moeten maken, hoe zou dat voor bovenstaande situaties er uit moeten zien?

Hopelijk kan iemand mij in begrijpbaar Nederlands iets meer toelichting geven.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/03, 21:13:38 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/03, 10:55:28 »
@ Femke,
Zoals je in mijn vorige bijdrage hebt kunnen lezen heb ik de links wel degelijk bekeken, maar loop ik vast bij het xrandr verhaal. Lees nog even mijn vorige bijdarge, wellicht kun je concrete antwoorden op de daar gestelde vragen geven.

Citaat
Een zeer uitgebreide Engelstalige pagina met instructies voor xrandr vindt u hier.
Zoals eerder aangegeven kom ik niet verder met deze zeer uitgebreide Engelse instructie. Ik heb onvoldoende kennis om dit te begrijpen en toe te passen op mijn situatie.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/03, 11:10:32 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/03, 11:14:54 »
@Femke
Zoals eerder aangegeven heb ik het idee dat xorg.conf voor ubuntu voor 12.04 is en dus niet meer van toepassing ... of zie ik dat verkeerd?

Bovendien: hoe nu toe te passen in mijn situatie?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline PKing

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/03, 11:26:40 »
Okay ik weet niet of het helpt, maar ik gebruik Arandr, die heeft gewoon een GUI.
Daarmee kun je het e.e.a. instellen, en wanneer het naar wens is kun je een .sh bestandje opslaan waar je wilt.

Het enige minpuntje is, dat na het instellen van de resolutie die jij wilt, de frequency nogal eens teruggaat naar standaard, maar dat kun je gewoon bij beeldschermen oplossen.
let op Arandr komt in "systeeminstellingen" te staan.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/03, 20:53:59 »
@PKing
Met Arandr begon bij het opstarten al alles te dansen en te draaien. Niet echt fijn. Alleen een harde reset hielp... En
HELP!!!: zelfs lxrandr werkt nu niet meer en begint alles te dansen en te springen!

Pfff ...l deinstalleren van arandr heeft een positief effect. Ben nu weer op het punt van voor de bijdrage van PKing. Nog niets opgeschoten, maar ook niet verder terug.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/03, 21:00:40 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/03, 21:13:08 »
Probleem 1 is inmiddels opgelost. Het is veel simpeler dan hier allemaal voorgesteld en wel:

bestandje ~/.config/monitors.xml heb ik aangepast en de gewenste resolutie (1280x1024) er in gezet. Ik weet niet hoe lang dit stand houdt, maar op dit moment doet het wat het moet doen.

Wie kan me verder helpen met hoe ik probleem 2 moet aanpakken?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/24, 21:50:07 »
Inmiddels van alles geprobeerd, soms doet gaat de schermresolutie wel goed, soms niet. De videokaart die ik heb is een:
Intel Corporation 82Q963/Q965 Integrated Graphics Controller [8086:2992] (rev 02)

Zijn hier aparte drivers voor misschien?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/12, 15:33:02 »
Waarschijnlijk zit het in de interne drivers van MINT13XFCE die niet met deze grafische kaart overweg kunnen. Bleek zelfs problemen te hebben met resoluties die er wel standaard in stonden. Inmiddels toch maar MINT17.1XFCE geïnstalleerd en nu werkt het wel stabiel.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline caaf

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/05, 15:50:21 »
Beste forumleden,

Sinds kort heb ik Linux Mint13 (maya) op mijn Acer AspireOne notebook geinstalleerd. Ik heb het probleem dat pop ups van diverse software (o.a. Evolution) niet volledig zichtbaar zijn op het beeldscherm. Hierdoor kan ik b.v. geen bestigingsknop zien en kiezen. Heb al van alles geprobeerd, o.a. een poging om de schermresolutie aan te passen. Die staat echter standaard ingesteld en kan ik niet aanpassen. Er volgt namelijk een foutmelding zodra ik een andere resolutie kies. Wie kent een definitieve oplossing?
 
Alvast dank voor je reactie!
FtC

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/05, 16:09:45 »
Ik ben er toen eindeloos mee bezig geweest, zowel op dit platform als op het mint platform. Wat je beschrijft lijkt overeen te komen met mijn problemen. Als ik jou was zou ik overgaan op Mint 17.3. Ook vanwege de uitlopende ondersteuning zou ik daarvoor kiezen trouwens.

Zie ook https://sites.google.com/site/computertip/Home voor welke versie er geschikt is voor jouw computer.

Omdat het een uitlopende versie is zou ik er niet teveel op rekenen dat er dit soort bugs nu nog opgelost gaan worden in die versie.

Het enige wat je nog zou kunnen checken is of alle kernels nog uptodate zijn. Bij Mint 17 moet je die handmatig updaten omdat Mint bang is dat nieuwere kernels misschien onstabieler zijn.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Nero

  • Lid
Re: schermresolutie instellen met Mint 13 XFCE
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/06, 21:32:56 »
Vensters verplaats je door klikken en slepen terwijl je de (linker) ALT toets ingerukt houdt.