Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmelding bij opstarten  (gelezen 953 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Foutmelding bij opstarten
« Gepost op: 2015/07/23, 10:25:12 »
Hallo forummers,
sorry voor het opnieuw lastigvallen. Maar ik heb nu een ernstig error waardoor ik niet meer in mijn systeem (Mint 17 Qiana) kan komen.
Bij het opstarten verschijnt de volgende melding:  Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen van /.
                                                                                                      Druk op S om het aankoppelen over te slaan, of M voor handmatig herstel.

Ik heb op de S gedrukt en toen verscheen de volgende melding: Root filesystem check failed. A maintenance shell will now be started.
                                                                                                                                   Control-D will terminate this shell and reboot the system.
                                                                                                                                   Give Root password for maintenance

Ik geef mijn password op en ik krijg een zwarte (Terminal) scherm met login gegevens; en dat is het.
Kunnen jullie me aub hieruit helpen?

Dit is niet spontaan gebeurd, maar ik zat daarvoor te klooien met een USB-stick die niet aangekoppeld bleek te zijn toen ik hem wilde benaderen.
Er zit voor mij belangrijke gegevens hier en ik wilde eigenlijk niet herinstalleren.

Alvast hartelijk dank en een groet, koelie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/23, 10:57:09 »
Opstarten in die terminal mode en na ingeven password ingeven (elke regel apart, telkens gevolgd door ENTER)
sudo mount -o remount,rw /
sudo  dpkg --configure -a
sudo mount -o remount,ro /
sudo sync
sudo reboot

Meer info : 
http://askubuntu.com/questions/38617/root-filesystem-check-fails-after-power-failure-during-installation

Offline koelieman

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/23, 12:07:25 »
Hoi EZ-man,
hartelijk dank voor je reactie. Het heeft helaas nog niets uitgehaald.
Ik heb de "M" optie gekozen voor handmatig herstel en hij accepteert alle opdrachten zonder foutmelding, maar bij sudo reboot komt ie weer met dezelfde melding.

Bij optie "S" komt ie gelijk na de eerste commando met:  sudo: kan /var/lib/sudo/john/tty1 niet openen. Bestand of map bestaat niet.

Het vervolg? Ik hang aan je "vingers".
Grtz, koelie.

ps: is er een soort van systeemherstel waarmee ik terug kan?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/23, 12:12:03 »
Wat ik nu voorstel is een paardemiddel (maak je niet ongerust, het systeem blijft gespaard)

Als de pc niet meer wil opstarten : maak een opstart cd met boot-repair     https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

  download         http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/
  uitleg                 http://sourceforge.net/p/boot-repair/home/Home/

Offline koelieman

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/23, 12:23:16 »
OK, ik heb boot-repair gedownload en die zal ik zometeen op een cd branden.
Alleen: wat ik niet eerder vermeld had, is dat deze machine een dualboot met Win8 heeft. Dus: vernaggel ik de boel niet helemaal?

Ik laat het weten, grtz.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/23, 12:29:50 »
ook win8 herkent het.

Als je opstart met die cd dan is dat een afgeslankte ubuntu.
Soms werkt een usb stick beter - is afhankelijk van pc, soms moet secureboot tijdelijk in het bios uitgezet worden,
ik kan je daar niet mee helpen, je er alleen op wijzen dat het trail en error blijft.

Indien je bent opgestart met de cd/usb:
Voor de werking v/d tool is het verstandig om een bedraadde verbinding te hebben met het internet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/23, 12:57:27 »
Wat heb je hiervoor gedaan, dus toen je pc nog werkte?
Hoe meer info je geeft hoe beter je geholpen kunt worden.

Je foutmelding met / betekend dat hij de partitie/schijf niet kan vinden.
Met livecd opstarten(ubuntu bijv),
dan met gparted alle partities aanwijzen op de balk,(1 voor 1, bij swap en ntfs niet doen),
dan rechtertoets en check doen(fsck is dit),
dan weer rebooten proberen.

Ook zou je met de livecd kunnen controleren of je uuid van je hd hetzelfde is als wat in je fstab staat,
dit kun je ook met gparted doen, op / gaan staan, rechtertoets dan zie je uuid nummer,
vergelijk dit met wat in je fstab staat.
Als je in je ftsab geen uuid gebruikt(maar sda), dan zou het kunnen zijn dat door partities te maken, dat je gehele sda verschijft naar andere partitie waardoor linux de partitie niet meer vind, of een usb stick die je in je pc heb zitten dit kan veroorzaken weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/23, 12:59:29 door jan11000 »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/23, 12:59:56 »
@jan11000: dank voor de assistentie
@koelieman: ja, dat is de beste aanpak.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/23, 13:19:36 »
Hoi Jan11000, ook bedankt voor de hulp.
Ik kan me echter niet indenken dat de schijf problemen heeft. Ik heb zoals eerder gezegd een dualboot met Win8; als ik opstart kom ik bij Burg en kies voor Mint. Dan komt er Linux Mint op het scherm te staan met de 4 puntjes eronder. Deze loopt dan even en dan die melding.
In Windows kan ik gewoon opstarten; vandaar deze berichten.

Wat ik precies gedaan heb weet ik niet exact meer, maar het begon met een usb-stick die ik niet kon benaderen. Toen ben ik in het menu van Mint (linksonder) naar (ik meen) voorkeuren gegaan en daar gekozen voor Schijven. Helemaal onderaan stond mijn usb-stick. Ik klik erop en ga naar eigenschappen. Bij het mountpunt stond er een lange regel dat begon met /media/. . . . . .en nog wat meer. Daar heb ik alles uitgeveegd en alleen / laten staan. Meer is er niet gebeurd en bij de volgende start kwam de hierboven genoemde error.

@EZ-man, ik heb boot-repair op een cd gebrand en ermee opgestart. Na de taal gekozen te hebben is ie opgestart. Ik koos de aanbevolen repair uitvoering en ik moest bovenaan 4 regeltjes met commando's kopiƫren en in een Terminal plaatsen. Dat heb ik gedaan en gereboot en je raadt het al: niets gebeurd. Bij de opstart weer hetzelfde verhaal.

Groet, koelie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/23, 13:34:25 »
...  als ik opstart kom ik bij Burg en kies voor Mint. Dan komt er Linux Mint op het scherm te staan met de 4 puntjes eronder. 

Ha, je zet ons op het verkeerde been. BURG wordt - voor zo ver ik weet - niet meer onderhouden. BURG kan veel minder (maar is grafisch misschien leuk). Er is wel een wikipedia pagina waar alle bootmanagers worden vergeleken. Met boot-repair kunnen windows bootmanager en GRUB worden gerepareerd, niet BURG.

oplossingsrichtingen:
1. Toen er op je systeem iets geks gebeurde met de usb-stick is waarschijnlijk - zoals jan1100 aangaf - iets met fstab gebeurd. Voor een hertstel van fstab zie : http://askubuntu.com/questions/83172/repairing-the-fstab 

aanvulling:
2. Harde schijf checken - zoals jan11000 aan heeft gegeven
 - Met livecd opstarten(ubuntu bijv),
- dan met gparted alle partities aanwijzen op de balk,(1 voor 1, bij swap en ntfs niet doen),
- dan rechtertoets en check doen(fsck is dit),
- dan weer rebooten proberen.

3. Het kan ook iets te maken hebben met BURG. Dan zal je daar iets op zien te vinden (daar ben ik niet bekend mee).

« Laatst bewerkt op: 2015/07/23, 14:11:57 door EZ-man »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/23, 17:05:06 »
Kijk met een bootable linux cd of je partitie met je linux nog bestaat.

Als ja, dan misschien grub als bootloader gaan gebruiken, dus gaaninstalleren.

Je kunt nog dit proberen om te booten naar je linux,
supergrub( http://www.supergrubdisk.org/ )
op de website vind je 2 bootable cd's
1 Super Grub2 Disk   -  om grub te herinstalleren.
2 Rescatux                     -  om direct vanaf cd te booten naar een partitie, kies je linux partitie, dan zou deze moeten booten, dus ook zonder bootloader.

Offline Nero

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/23, 21:43:05 »
Bij het mountpunt stond er een lange regel dat begon met /media/. . . . . .en nog wat meer. Daar heb ik alles uitgeveegd en alleen / laten staan.
Daardoor gebruik je / als mount point, en is je schijf niet meer bereikbaar voor de nodige bestanden.
Zit de USB stick nog in het toestel? Haal die er dan uit alvorens te booten.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/23, 22:20:26 »
Bedankt jongens, het is gelukt.
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar is uiteindelijk wel gelukt. Ik ben er zowat de hele dag mee bezig geweest.
Helaas kan ik niet precies uitleggen wat ik allemaal gedaan heb, maar ik heb geprobeerd het systeem op te starten met de live-usb van Rafaela.
Nou . . daarna wou die dus idd niet meer opstarten ook Windows niet.
De supergrub cd had ik al enige tijd in mijn bezit, maar daar kon ik ook niets mee herstellen. Met de live-cd's van Ubuntu en Mint kon ik wel starten maar daarna bevroor het beeld en kon ik niets meer bedienen.
Om een lang verhaal in te korten; ik ben met die Boot-repair-cd van alles gaan uitproberen en uiteindelijk is het toch gelukt.
Alleen ben ik mijn mooie Burg kwijt en staat Grub nu op schijf sdf1 (?) Ik ga nu gauw mijn belangrijke spullen kopieren en in veiligheid brengen.

Nogmaals bedankt voor alle moeite en een fijne avond nog, koelie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/23, 23:10:45 »
Mooi dat het gelukt is.

Alleen ben ik mijn mooie Burg kwijt en staat Grub nu op schijf sdf1 (?)

Opmerkingen:
 1    Grub kan je mooi maken door grub-customizer ( ook voor grub-splash screen )  te installeren zie :
         grub-customizerToe te voegen via een PPA.
 
 2    sdf1 is inderdaad een vreemde plaats:
           -   het staat dus op partitie 1  (en niet in de kop van de schijf sdf) ?
           -   de eerste schijf in het systeem is meestal sda

Offline Nero

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/24, 09:28:16 »
sdf lijkt mij een externe schijf cq stick. Zet GRUB op de eerste schijf door volgende opdracht:sudo grub-install /dev/sdaWelke zijn trouwens sdb tot sde? Interne kaartlezer met 4 slots?

Offline koelieman

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/24, 10:14:32 »
Hoi Nero,
Dat heb je goed gezien. Ik geloof dat de andere schijven die je opnoemt inderdaad een kaartlezer met verschillende poorten is (zit nl ook in de pc).
Ik heb 2 schijven van 400 GB en 500 GB en 2 CDROM-stations.
Dat sdf1-gedoe is begonnen met de experimenten met Boot-repair. Ik heb hiermee verscheidene keren opgestart en elke keer vroeg die of schijf sdf1 een verwijderbare schijf was. Een paar keer heb ik dus met "nee" geantwoord, maar dan gebeurde er niets. Toen maar een keer de gok genomen en met "Ja" geantwoord. Toen kon ik weer starten met Windows. Daarna nog wat verder "gespeeld" ivm het terugzetten van Grub, maar koos uiteindelijk voor automatisch.
Dat is het hele verhaal. Ik weet niet of ik Grub nog ga verplaatsen want het draait nu goed en ik kan over beide OS'en beschikken. Dus laat ik het maar even zo voordat er weer rare dingen gebeuren.
ps: die usb-stick waar het allemaal mee begon heb ik weggeknikkerd.

Grtz,koelie.

Offline Nero

  • Lid
Re: Foutmelding bij opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/24, 12:46:29 »
ps: die usb-stick waar het allemaal mee begon heb ik weggeknikkerd.
Waarom weggeknikkerd? Formatteren, en hij is weer bruikbaar.