Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?  (gelezen 2377 keer)

Offline jespdj

  • Lid
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Gepost op: 2006/07/07, 22:23:40 »
Hallo,

Ik heb een videokaart met ATI Radeon 9600 chip, en daarom heb ik de fglrx driver geinstalleerd zoals beschreven op de volgende pagina: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Maar ik heb het idee dat het opbouwen van windows e.d. niet erg snel gaat. Ik dacht dat de fglrx driver zorgt dat er hardware versnelling van de graphics gebruikt wordt?

In ieder geval wil ik controleren of de driver nu goed geinstalleerd is en ingeschakeld is. Hoe kan ik dat zien?

Ik gebruik Ubuntu 6.06, op een systeem met een AMD Athlon XP 1800+ (1533 MHz), 1 GB geheugen en Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis videokaart (met 256 MB videogeheugen).

Onder Windows XP werken de graphics razendsnel.

Jesper
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline jespdj

  • Lid
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/07, 23:49:00 »
Ik heb inmiddels een handige pagina over dit onderwerp gevonden:
Unofficial ATI Linux Driver Wiki - Ubuntu Dapper Installation Guide

Alles werkt toch goed voor zover ik kan zien. De logfile /var/log/Xorg.0.log meldt zelfs dat accelerated graphics inderdaad aan staan:

(II) fglrx(0): Using XFree86 Acceleration Architecture (XAA)
        Screen to screen bit blits
        Solid filled rectangles
        8x8 mono pattern filled rectangles
        Solid Lines
        Dashed Lines
        Offscreen Pixmaps
        Setting up tile and stipple cache:
                30 128x128 slots
(II) fglrx(0): Acceleration enabled


En fglrxinfo geeft ook aan dat de driver in gebruik is.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/08, 00:47:32 »
Dan moeten je graphics onder Ubuntu ook razendsnel werken ;)
(mijn graphics werken namelijk razendsnel met een radeon 7500 32MB, maar ik gebruik wel de open source radeon driver met DRI voor hardware acceleratie)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

blubber

  • Gast
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/08, 11:36:38 »
Voor zover ik weet wordt de GPU standaard niet gebruikt om de desktop te tekenen. Maar het kan wel; met Compiz, XGL en dat soort grappen.
https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/Xgl

Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/10, 01:40:44 »
glxinfo | grep direct

Als dat zegt dat je direct rendering hebt, werkt het.

Deevay

  • Gast
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/29, 23:20:18 »
Citaat van: Dennis
glxinfo | grep direct

Als dat zegt dat je direct rendering hebt, werkt het.
Sorry voor deze schop, maar als ik bovenstaand commando invoer, dan krijg ik als antwoord: "Error: couldn't find RGB GLS visual"

Ik heb de ATI driver geïnstalleerd volgens de Unofficial ATI Linux Driver Wiki en voor zover ik kan zien is dat helemaal goed gegaan. Toch krijg ik na een reboot geen X, maar een foutmelding.

Als ik vervolgens de originele xorg.conf terug kopieer, dan start X weer wel.
Verander ik vesa in fglrx in de xorg.conf dan krijg ik bij het starten van X de melding dat er geen screens gevonden zijn.

Wie helpt mij een stuk op weg??

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/29, 23:26:31 »
Citaat van: blubber
Voor zover ik weet wordt de GPU standaard niet gebruikt om de desktop te tekenen.
Oh jawel hoor :) 2D versnelling van de GPU wordt daarvoor gebruikt. En bij Beryl/Compiz/dat soort grappen ook 3D versnelling.

Probeer maar eens de VESA videodriver te gebruiken. Deze heeft geen 2D versnelling aan boord. Je zal het verschil wel merken :)

Citaat van: Deevay
Wie helpt mij een stuk op weg??
Gebruik je Ubuntu Dapper Drake 6.06 of Edgy Eft 6.10 ?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/29, 23:42:28 »
Door stiekem rond te neuzen op je website heb ik ontdekt dat je versie 6.10 gebruikt :)

Kijk hier: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Edgy_Installation_Guide

Volgens mij heb je vorige keer per ongeluk de Dapper guide genomen omdat die in één van de vorige posts werd aangehaald? Anyway..

Vergeet zeker de pre-installation checks niet te doen!
Bij installatie is methode 1 aangeraden, die is namelijk veel eenvoudiger dan manuele installatie :) en het is ook de aanbevolen ubuntu manier
Daarna nog configuratie doen (staat ook op die pagina, naar beneden scrollen) En ten slotte de computer rebooten (rebooten is niet altijd nodig, maar op sommige systemen wil fglrx niet goed werken totdat je reboot, dit ligt aan de brakke ondersteuning van AMD/ATI)

Je kan achteraf checken met het commando "fglrxinfo" of alles is gelukt...

Eigenlijk is dit gewoon een korte samenvatting van wat je op die pagina moet doen, dus ga naar die pagina, probeer het uit, en laat het weten als er iets niet lukt!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Piet

  • Gast
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/29, 23:47:53 »
Heb je de drivers via de repositories (synaptic, apt-get) geinstalleerd of handmatig? Beide manieren staan in die link van je beschreven namelijk.
Anyway, Ik heb exact dezelfde setup als jij (gehad), maar dan met edgy (6.10). De installatie via synaptic werkte bij mij nooit, maar handmatig ging prima. Ik raad je aan dat dus even te proberen. Denk er wel aan dat je eerst even je huidige installatie ongedaan maakt. Vergeet ook niet composite uit te schakelen, schijnt ook belangrijk te zijn.


P.S. Ik heb zelf deze guide gebruikt toen ik er niet uit kwam:

voor Dapper Drake 6.06
voor Edgy Eft 6.10

Lijkt opzich hetzelfde in te staan als in de guide die jij linkte, maar mocht het je niet lukken met jou guide kan je deze proberen.


Succes

EDIT: profox was me voor :)

moderator edit: om verdere verwarring te voorkomen heb ik de link voor Edgy erbij geplaatst, omdat Deevay Edgy Eft gebruikt als ik zijn site mag geloven :)

Deevay

  • Gast
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/02, 14:54:17 »
Mensen, vergeef mijn lompheid.
Ik was dit topic even uit het oog verloren en ben inmiddels, na het lezen van diverse posts aan de slag gegaan met 6.06.
Daar is het mij inmiddels gelukt om de grafische kaart aan de praat te krijgen met fglrx.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe kan ik zien of fglrx driver werkt?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/02, 14:58:01 »
Mooi! Overigens gebruik ik zelf sowieso liever 6.06 dan 6.10. Extra stabiel en betrouwbaar.

Groet, Pjotr.