Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crosslink kabel vraagje  (gelezen 5093 keer)

Offline John K

  • Lid
Crosslink kabel vraagje
« Gepost op: 2010/10/27, 15:06:18 »
Ik heb een Experia box via een crosslink cable op mijn Ubuntu 10.04 aangesloten. Hoe vind ik deze vervolgens?

Groeten John K

Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/27, 15:55:41 »
Wat bedoelt u met vinden?
Een trotse linux-beginner!

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/27, 16:00:41 »
De connectie met de Experia box of dat er een crosslink connectie is, met wat voor apparaat of computer dan ook.

Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/27, 16:37:39 »
Crosslink cable dient eigenlijk om 2 pc's rechtstreeks met elkaar te verbinden voor bestands of internet sharing. Om in het menu van je router moet je de Gateway weten. Meestal is dit 192.168.2.1

Succes!
Een trotse linux-beginner!

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/27, 17:39:28 »
Crosslink cable dient eigenlijk om 2 pc's rechtstreeks met elkaar te verbinden voor bestands of internet sharing. Om in het menu van je router moet je de Gateway weten. Meestal is dit 192.168.2.1

Succes!

Het adres van mijn router weet ik wel, maar hoe zie ik in de computer die het internet deelt dat er een andere computer of apparaat d.m.v een crosslink cable in verbinding is met de computer?

De router laat dit niet zien, volgens mij.

Offline softbart

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/27, 18:55:51 »
Waarom een crosslink?

groet,

Theo

Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/27, 20:47:17 »
Inderdaad, crosslink is tegenwoordig niet meer nodig, dit bepalen netwerk kaarten cq routers zelf of het nodig is te "crossen"
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/27, 21:46:20 »
Crosslink of niet, de vraag blijft staan, hoe zie ik in de comp welke internet shared of de andere comp of apparaat 'verbonden is?

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/28, 16:35:43 »
Niemand?

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/28, 16:50:51 »
Ik snap je verhaal niet. Een aantal mensen geeft al aan dat een router meestal met een normale kabel verbonden wordt.
Uit latere opmerkingen lijkt het wel dat je een computern met 2 netwerk kaarten hebt waarbij op 1 poort de router zit en op de andere nog een PC (waar je dan ook een cross kabel voor nodig hebt).
Als dit laatste zo is zul je aan beide kanten die netwerk aansluiting een vast IP adres moeten geven anders kunnen ze niet met elkaar praten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/28, 17:14:16 »
Geef eens wat duidelijker aan hoe je alles hebt aangesloten.
Heb je 2 computers verbonden met de Experia box?
Of is 1 computer verbonden met die box en is een andere computer weer verbonden met die computer?
je hebt het over een computer die het internet deelt... hoe zit het daarmee?

En wat bedoel je precies met "Hoe vind ik deze vervolgens?"

Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/28, 17:19:32 »
crossing is een ouderwetse manier om 2 PC's te koppelen. Een moderne router, of hub, is auto-sensing, die switcht tussen cross of recht toe recht aan. Is ook afhankelijk van je netwerkkaart(en). suc6

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/30, 10:06:27 »
Geef eens wat duidelijker aan hoe je alles hebt aangesloten.
Heb je 2 computers verbonden met de Experia box?
Of is 1 computer verbonden met die box en is een andere computer weer verbonden met die computer?
je hebt het over een computer die het internet deelt... hoe zit het daarmee?

En wat bedoel je precies met "Hoe vind ik deze vervolgens?"


Ik heb 1 computer met 2 netwerkkaarten (geen wireless), via tabblad netwerk de netwerkkaarten in IPv4 setting gezet op 'shared to other computer'. Op de computer 1 netwerkkaart op de router aangesloten en de andere netwerkkaart op de Experiabox met gewone lan kabel of crosslinkkabel.

Mijn vraag is nu, hoe zie ik op de computer die het internet "deelt/ shared' dat die expriabox (of een ander apparaat) is aangesloten op de netwerkkaart en dus gebruik maakt van de shared netwerk? In ipconfig of zo?

Offline softbart

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/30, 13:25:44 »
Ik begrijp nu wel wat je zegt maar nog niet het doel hiervan. Immers de box is zover ik dit heb begrepen via google een adsl-router. Die je mogelijk nu gebruikt als een switch??? en dan eindigt in ledige. Dus zal je niets zien op PC-1.
Hierbij neem ik aan dat de box geen WAN aansluiting heeft.
Vandaar ik het doel van deze opstelling niet begrijp.

groet,

Theo

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/30, 14:04:19 »
Experia is een kabel ontvanger van de KPN met een lan aansluiting.

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/30, 14:06:06 »
Het gaat ook niet alleen om dit apparaat, maar ik wil weten hoe ik kan zien dat een apparaat via een crosskabel op de comp is aangesloten.

Offline softbart

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/30, 17:36:33 »
@John,

Zoals ik hierboven al uitlegde zal er in jou omschreven opstelling niets gebeuren omdat er geen enkele activiteit is.
Op kabel welke verbonden met de box is ook geen activiteit.
Wanneer je een tweede apparaat op de box aansluit en installeert zal er activiteit ontstaan.
Dan zal ook ifconfig dit aangeven met een 169.254.xxx.xxx. nummer voor eth(x)
Het apparaat zelf zal met een netwerk-progje te zien zijn. b.v. nmap of netwatch. beiden dienen wel eerst geïnstalleerd te worden.

De mogelijkheid bestaat dat wanneer de box een eigen ip-nummer heeft(mogelijk iets met 192.168.2.1) deze dan toch herkend wordt met de bovenstaande progjes.

groet,

Theo

Offline John K

  • Lid
Re: Crosslink kabel vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/30, 19:01:26 »
O.k, bedankt! Ik ga eens uitproberen met de progjes.