Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan  (gelezen 1220 keer)

Offline Menno_

  • Lid
Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan
« Gepost op: 2007/06/09, 21:41:51 »
Hallo allemaal,

laat ik ermee beginnen dat dit probleem niet meer acuut speelt ... ik heb een herinstallatie gedaan en mijn gegevens uit de backup teruggezet en deels opnieuw alle configuraties ingesteld.

Nu even beschrijven wat er is gebeurd:

1) Mijn laptop heeft een HD van 112 Gb en standaard windows erop ... een paar weken geleden de hoofdpartitie opgedeeld in 90Gb voor windows en de rest voor linux. Alles leuk en aardig maar jullie snappen het ik ben helemaal gek van Ubuntu (FF) en kom dus nu al ruimte tekort. Dus mijn windows partitie (onder windows met arconis disk-director) kleiner gemaakt tot 60Gb en dus had ik voor Ubuntu een extra partitie van 30Gb.

2) Opgestart met Ubuntu en daarin met gparted de vrije partitie geformateerd naar ext3 en aangekoppeld. Ik had daarbij 2 problemen: de partitie kon alleen als primaire partitie worden aangemaakt en ik wilde eigenlijk mijn oude (alles is relatief :) ) /home directory verplaatsen naar de nieuwe partitie. Dat laatste lukte me niet want de partitie moet dan onder /home worden gekoppeld en de oude /home directory moet verdwijnen/ worden hernoemd.

Dit zinde me niet dus deed ik de volgende (niet erg handige) actie:
3) Terug naar windows en daarin weer arconis disk-director opgestart en vervolgens die nieuwe partitie nog een keer geformateerd en nu daarin als ext3 formaat en als logische partitie aangemaakt. Er vanuit gaand dat ik dan wel zou kunnen aankoppelen (ja je mag lachen als dit je een domme actie vind, ik kan het hebben).

Afsluiten om weer ubuntu op te starten:
4) Ubuntu opstarten ... lukt niet want de grub kan niet worden geladen .... ? Sterker nog ook windows kan niet meer opstarten want de grub kan niet worden gevonden.... wat nu?
Optie 1: XP-cd erin opstarten met de prompt en dan fixmbr? Die procedure heb ik op een machientje gedaan, werkt prima, maar de Linux installatie is dan nog steeds niet bereik-/bruikbaar.
Optie 2: Ubuntu CD erin en eerst maar eens mijn data met een externe HD redden.
Optie 3: Grub terugzetten/repareren en die nieuwe partitie aankoppelen aan /home
Het is optie 2 geworden en daarna maar opnieuw FF geïnstalleerd, geconfigureerd en mijn data (inclusief mijn ca 2000 email berichten). Totaal 2 uur bezig geweest

Mijn vragen zijn:
1) hoe had ik de grub kunnen redden/repareren en weer alles normaal opstarten?
2) hoe had ik de nieuwe partitie onder /home kunnen aankoppelen en mijn oude homedirectory daarheen kunnen kopieren?

Zoals gezegd mijn acute probleem is al verdampt, maar ik zou hier graag wat van leren.

alvast bedankt voor jullie commentaar, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/09, 22:34:56 »
Voor het terug zetten van grub (5 min. werk) https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Voor het verplaatsen van je home naar een nieuwe partitie. Dit heb ik zelf nooit gedaan maar ik heb wel gelezen dat het mogelijk is. Op het forum (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7341) kwam ik de volgende link tegen.  Die gene heeft er problemen mee gehad maar volgens mij kan de how-to prima werken.
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/

Offline Menno_

  • Lid
Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/10, 00:10:42 »
Dat van die grub zal ik gaan afdrukken op papier, altijd handig om te hebben. Op het moment dat zoiets je overkomt zal je net zien dat je internet helemaal niet meer opkomt :)

dank voor je tip, groet, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

willy84

  • Gast
Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 17:42:58 »
hallo allemaal
ik ben willy 84 en ja ben nog maar net begonen met,ubuntu en kubuntu ik heb dat proberen te instaleren ,maar is gans misluk.
nu zou ik graag terug eerst in mijn windouws geraken .
maar dat lukt me niet en heb ook de naam niet van de mens diedecd heeft gebracht , ja hoe zou ik dat moeten zien terug goed te krygen dat ik kan opnieuw beginen , met een nieuwe lei vindt het zeer mooi maar ja het lukt me niet .
alwast bedankt en meschien weet er iemand wat ik moet doen on terug in windouw's tegeraken eerst
mvg willy

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Partitie toevoegen niet helemaal goed gegaan
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/11, 22:09:12 »
Hallo willy84,

Om de bootloader van windows terug te zetten (het programma dat zorgt dat een besturingssysteem kan starten)  kun je opstarten met de cd van windows zelf. Het opstarten kan een tijdje duren maar op de gegeven moment kom je in een menu waarop je kunt kiezen om windows te repareren. Kies voor deze optie.
Je komt dan in een soort dos (terminal) typ het volgende in en het moet helemaal goed komen.

fixmbr (dan enter)
fixboot enter (dan enter)
exit enter (dan enter)

Nu start de computer opnieuw, verwijder de cd van windows en dan start de computer als het goed is vanzelf windows op.

Succes