Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error input/output bij installeren  (gelezen 1569 keer)

PLi

  • Gast
Error input/output bij installeren
« Gepost op: 2009/11/10, 20:58:46 »
Beste mensen,

inmiddels ben ik nu zoń 2 weken bezig om Ubuntu draaiende te krijgen. Na 9.10, 8.04 en gisteren opnieuw 9.10 geïnstalleerd te hebben had ik gisteravond eindelijk alles werkend.

Vandaag na het werk de pc opgestart en een donker beeld met allerlei tekens en teksten, ik kon er geen kaas van maken, deed niets meer.

9.10 geprobeerd opnieuw te installeren, dit lukt niet meer, krijg nu na 5% de melding:

 input/output error during read on dev/sda

Het aanmaken van het wisselgeheugen in partitie #5 op scs13 (0,0,0,) sda is mislukt.

Als ik dan op 'ignore' klik gaat ie verder tot de melding komt:

Partities worden ingedeeld

ext 4 - bestandssysteem met aanhechtingspunt/ wordt  aangemaakt in partitie #1 op scs15 (0,0,0,) (sdb) ...


Ik durf nu eerlijk te zeggen dat ik het niet leuk en geen uitdaging meer vind en ik zo langzamerhand gewoon weer een draaiende pc wil hebben.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Of moet ik toch maar weer terug naar Windows? Als dat tenminste nog wel geïnstalleerd wil worden.

Graag jullie hulp.


Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/10, 21:04:44 »
Ik vrees dat het probleem niet aan Ubuntu ligt, maar aan je harde schijf of aan de cd waarmee je installeert. Heb je de cd op fouten gecontroleerd in het hoofdmenu van de cd? Ik raad ook aan om eens een andere harde schijf te proberen.

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/10, 21:12:48 »
Cumulus,

ik heb de cd niet gecontroleerd, ik dacht dat ie wel goed zou zijn omdat gisteravond alles werkte, inclusief flash player, VLC enz.

De harde schijf heeft altijd goed gewerkt, ik heb hem alleen vanavond geformatteerd. Kan het zijn dat daar iets fout is gegaan?

Ik werk nu op de pc met Ubuntu maar volgens mij is dit de cd-versie (niet geïnstalleerd) terwijl nu op de achtergrond Ubuntu wordt geïnstalleerd, welliswaar erg traag volgens mij, maar toch.....

Ik snap er niets meer van.

Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/10, 21:16:18 »
Ik zou eerst de cd controleren op fouten. Er mag absoluut geen fout zitten in een installatie-cd van Ubuntu. Bij bijvoorbeeld muziek-cd's is dat een ander verhaal.

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/10, 21:17:12 »
Oké, ga ik dat eerst controlleren.

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/10, 21:22:30 »
Nu vanaf een andere pc:

Ik heb de pc met Ubuntu opnieuw opgestart en ik krijg nu de melding:

Error unknown filesystem
Grub rescue>


kan ik hier iets mee?

Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/10, 21:31:17 »
Nee. De installatie is gewoon mislukt, omdat het partities aanmaken niet lukt. Verwijder de hele boel en controleer de cd ;)

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/10, 21:49:04 »
De cd is gecontroleerd en is goed.

Ik weet dus niet wat er mis is. Ik ga voorlopig maar weer terug naar het oude vertrouwde en wellicht probeer ik Ubuntu in de toekomst nog eens weer. Bedankt!

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/10, 22:10:28 »
Toch nog een vraag. Het lijkt erop dat de harde schijf niet ntfs geformatteerd is. Dit is dus de reden dat Ubuntu niet geïnstalleerd kan worden.
Hoe kan ik dit veranderen?

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/10, 22:25:44 »
Ubuntu werkt met ext 3 of karmic met ext 4 ntfs is voor windows.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

PLi

  • Gast
Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/10, 23:21:02 »
Dank u!

Re: Error input/output bij installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/11, 14:14:53 »
Ubuntu formatteert de schijf automatisch naar ext4, dat is dus het probleem niet. Ik raad toch aan om eens een andere harde schijf te proberen.