Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64  (gelezen 2861 keer)

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Gepost op: 2007/11/19, 22:13:06 »
Na een installatie van Xubuntu op een oudere pc was ik zo tevreden dat ik nu een dual wil op mijn laptop met Xp en Ubuntu. Echter krijg ik bij het starten van Ubuntu via de Desktop cd dit in beeld:
Kernel alive
Kernel direct mapping table up to 1000000000 @ 800-d000 (de getallen weet ik niet exact)

Echter deed de cd het eerst wel...

Ik heb het volgende:
Amd Turion 64
1800 Mhz
1 gig aan ram
100 gb harde schijf (2 partities, 35 gb voor Ubuntu klaar (NTFS) en de rest voor Xp (NTFS))
Nvidia Geforce Go 7300 256 MB

Ubuntu 7.10 Desktop Amd64 cd

Mijn eerste vraag is natuurlijk hoe ik Ubuntu normaal kan opstarten. Mijn 2e vraag is of Ubuntu de partities automatisch herkent. Kan ik bij de installatie kiezen dat dit gewoon op de 35 gb wordt geinstalleerd? Zonder dat mijn windowspartitie gevaar loopt? Windows Xp staat er namelijk al op.

Tevens komt er binnenkort een externe schijf bij, die ik door beide OS wil laten gebruiken. Kan dit probleemloos?

Ik heb al enkele onderwerpen hierover doorgelezen, echter wordt daar telkens een extra partitie aangemaakt voor de map /home. Is dit noodzakelijk? Aangezien de Ubuntupartitie al 35 gig krijgt. Dit is toch ruim voldoende om een tijd vooruit te kunnen?

Sry voor zoveel vragen, maar ik wil dit systeem graag onder de knie krijgen :D

Kebabfish
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/19, 22:26:33 »
Een extra partitie voor de home is niet noodzakelijk maar wel handig (als je het, stel je voor, ooit is zou gaan reïnstalle of een andere versie 8.04 (wat in april 2008 eraan komt) wilt gaan installeren omdat dan je instellingen niet verloren gaan.
Een extra partitie voor swap is wel noodzakelijk. Deze partitie is meestal 2 maal zo groot als het geheugen.
Verder zou ik Ubuntu installeren op een ext3 partitie ipv een NTFS.
Wat die harde schijf betreft: als  het een NTFS harde schijf is dan kunnen zowel Ubuntu als XP ernaar schrijven en ervan lezen.
Tot slot wat de instalatie betreft: heb je al eens geprobeerd enkele minuten (minuut of 5) te wachten? Bij mij geeft Ubuntu 64bit namelijk ook geen splashscreen dat aantoont dat het aan het laden is, maar hij laadt wel.

Hoop dat je aan men uitleg iets hebt :)

Edit: zoveel typo's xD
Grtz GGS1988

Laptop: Packard Bell: Easynote MX 65 100    :   Debian Edge (32-bit) (Test-server)
Laptop: Dell XPS 1530                               :   Ubuntu 8.10 (64-bit)
Desktop: AMD 6000, HD3870, 4GB DDR2        :   Ubuntu 8.04 (64-bit)

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/20, 00:11:06 »
Even alles op een rijtje, ik hoop dat ik het nu goed door heb, ik ga er maar vanuit dat de cd werkt:

Partitie voor Xp gewoon zo laten
De 35 gb partitie opdelen, waarvan 33 gb ext3? en 2 gb NTFS (voor swap)

Gezien dit document kom ik op het volgende:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/


/dev/sda1 is de Windows partitie, is ingedeeld als ntfs, het aanhechtpunt (mount point) is /media/windows, wordt NIET geformatteerd en is ** GB groot.
#

/dev/sda2 is de root partitie, is ingedeeld als ext3, het aanhechtpunt is / en is 6 GB groot.
#

/dev/sda3 is de swap partitie, ingedeeld als swap, het aanhechtpunt is leeg en is 2 GB groot.
#

/dev/sda4 is de home partitie, ingedeeld als ext3, met het aanhechtpunt /home en is 28 GB groot

Dan zit ik met de volgende vragen. Wat komt er in de rootpartitie te staan? Ubuntu zelf? Zo ja, is het dan niet handig dit groter te maken ivm komende updates? En wat staat er dan precies op sda4. Alleen je programma's, persoonlijke bestanden? Zie ik het dan goed dat Ubuntu in 2en is gesplitst? (het systeem op sda2, je programma's e.d. op sda4?)

Ik merk dat ik nogal windows gewend ben... :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/20, 00:35:26 »
6 gig lijkt me voldoende of je zou heel veel games willen installeren ofzo

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/20, 03:15:04 »
Citaat
De 35 gb partitie opdelen, waarvan 33 gb ext3? en 2 gb NTFS (voor swap)
Er word geen gebruik gemaakt van NTFS in Ubuntu-Linux.
Dit is echt een Windows dingetje.
In Ubuntu-Linux gebruiken we ext3 wat een verbeterde versie is van ext2.

In de "/" root staan alleen zaken betreffende het OS zelf, er word dus in de loop der tijd wel wat bij geinstalleerd maar dit is niet zo groot.
Linux software is veel kleiner dan Windows software.
In principe had je minimaal 3 Gig kunnen aanhouden dus 6 is zeker groot zat.

Wat je swap betreft had je wel 1 Gig kunnen aanhouden of je moet altijd de slaapfunctie willen gebruiken. (wat bijna niemand doet, iedereen zet zijn pc over het algmeen gewoon uit)

In je /home komen alle programma's/game's die je extra installeerd en dus heb je hier de meeste ruimte nodig.
Hier staan ook al je persoonlijke zaken en je instellingen.
Dus wanneer je klaar bent is het altijd handig deze te backuppen, zodat je snel klaar bent mocht je ooit je systeem volledig vernielen en Ubuntu opnieuw zou moeten installeren.

hierom word ook vaak gezegt de /home op een aparte partitie te zetten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/20, 09:04:23 »
Ik heb nog niks geinstalleerd, ik wil eerst alles goed doornemen :)

Ik snap nu wel ongeveer waarom die partities nodig zijn, echter die aanhechtpunten zijn mij nog onduidelijk. Wat doen die precies?
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/20, 12:11:38 »
Sja hoe leg je zoiets goed uit. ??

Wij mensen willen alles in hokjes en laatjes hebben zodat het georganiseerd en netjes is.
Op die manier kunnen we ook dingen beter onthouden en makkelijk terug vinden.

Linux werkt niet helemaal zo.
In linux is de opslag op de HD transparant en het boeit hem niet zo, hoe-wat-waar.
(zwart-wit gezien)

Neem nu eens een emmer in gedachten, waarbij de data water is.
De Root is 1 emmer van 10 liter.
De swap is een 1 emmer van 10 liter.
De /home is 1 emmer van 10 liter.

Van de swap en de /home gaat er een slang naar de root.
En Linux ziet die slangen niet, en ziet zelfs die 3 verschillende emmers niet, maar hij ziet dit als 1 grote opslag van 30 liter.

Ondanks dat dit voor ons 3 verschillende partities zijn.

Stel dat je een /home hebt wat een klein emmertje is waar 10 liter in kan.
Nu is dit vol geraakt en je wilt er meer in doen.

Dan maak je op een andere harddisk een partitie met nieuwe /home ruimte van wederom 10 liter.
Nu verbind je die nieuwe partitie met een slang aan die oude /home partitie van 10 liter.
Vanaf dit moment denkt Linux dat je een /home hebt van 20 liter.
Wederom boeit het hem niet waar-wat en hoe, hij ziet gewoon die ruimte en merkt niet eens dat er een slang zit tussen de 2 emmers.

Die slang die je tussen de 2 /home ruimtes hebt zitten, of waarmee je die 2 emmers verbind is het mounten.

Het woordje "mounten" zou je in dit geval dus ook kunnen vertalen naar "vastmaken"of "vastschroeven".

Misschien dat het je zo een beetje duidelijk is ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/20, 16:07:00 »
Goede metafoor, het is me nu in ieder geval duidelijker. Ik zal me dan maar eens gaan wagen aan de installatie :)
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/20, 23:41:06 »
Ik heb nu al een tijdje geprobeerd de installatie van Ubuntu te starten, maar het wil nog niet echt lukken. Ik gebruik de desktop cd van ubuntu 7.10, en dan de i386 versie. Mijn systeem is:
Amd turion 64
1800 Mhz
1 gb aan ram
256 mb nvidia Geforce go
100 gb harde schijf

Ik had eerst geprobeerd de 64 bit versie te installeren, maar toen dat niet lukte (en ik had gelezen dat de 32 bit versie minder problemen gaf) had ik een cd gebrand met de 32 bit versie. Echter krijg ik telkens hetzelfde resultaat. Het menuutje komt tevoorschijn, de linux kernel laad als ik de installatie wil starten, en dan een knipperende cursor linksboven. In de kernel heb ik al een keer quiet vervangen door hpet=disable, echter bleef hij nu ook hangen bij het opstarten.
Zijn er nog suggesties dat ik dit goed op kan lossen? Met de alternate cd kan je geloof ik alleen de installatie in text-modus doen, echter lijkt me dit nog een stapje te ver.

kebabfish
Op de chat te vinden als debiantux

JimZ

  • Gast
Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/21, 00:39:11 »
Dat probleem wordt vaak veroorzaakt door een niet goed herkende grafische kaart of monitor. Er gebeurt dan wel het één en ander maar je krijgt niets te zien en als de installer dan een vraag stelt over hoe je verder wilt dan wacht hij dus eeuwig op een antwoord.

Oplossing: gebruik de "Alternate" CD, daarbij kun je zelf een voor je beeldscherm bruikbare resolutie instellen en voor een installatie in tekstmodus kiezen.

En dan gaat dan meestal wel goed.

Succes,
Jim

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/21, 00:42:12 »
of de optie splash weghalen dan weten we waar hij blijft hangen

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/21, 00:46:15 »
Dit is een vrij bekend probleem en gebeurd bij een aantal computers.

Dit heeft meestal te maken met "splash"

mogelijke opplossing is:
Citaat
Als je F6 intoetst krijg je een regel "code" , aan het eind staat splash en quiet, dat haal je weg.
Dan krijg je scrollende tekst in je beeld van wat er allemaal gebeurd met installatie.
Daar kan je dan ook zien, bij welke regel het gebeuren blijft " hangen"
Verder zie je in het menu nog memtest.
Doe dit eens om je geheugen chips te controleren ?
Zet dit bijv. mogenochtend aan en wanneer je 'smiddags thuiskomt uit je werk/school ga je het resultaat bekijken.
Zodra je dingen in het rood ziet weet je dat je geheugen streepjes kapot zijn.

Wat misschien ook zaak is dat je even moet wachten.
Stel het duurt 4 a 5 minuten is dit erg lang als je ervoor zit.
Het kan namelijk wezen dat hij bezig is met iets waar hij tijd voor nodig heeft.

Dus als je zeker weet dat de cd goed is probeer het dan nogmaals en loop weg.
ga na 5 a 10 minuten opnieuw kijken.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/21, 09:33:01 »
Hij blijft hangen bij:
[   34.926526]   ACPI: (supports

Verder dan dit komt ie niet. Tevens had ik dit weekend al een memorychek gedaan, leek niks aan de hand. De cd's kan ik nu ook niet testen op deze computer, dus ik zal ze zo even ergens anders testen :) Die test start hij hier namelijk ook niet op...
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/21, 13:49:30 »
Opgelost, alles geinstalleerd en wel :D
Ik had namelijk in de bios bij security de modem uitgezet plus de usb devices. Echter deed mijn muis het dan ook niet meer. Maar Ubuntu startte wel op! Dus ik usb devices weer aangezet, modem uitgelaten (gebruik ik toch niet) en de muis losgekoppeld. Ubuntu wil bij mij alleen opstarten als er geen enkele usb-device is aangesloten. Maar werkt verder dus probleemloos. Na het opstarten kan je probleemloos al je usb-apparaten aansluiten.

Iedereen wel bedankt voor de hulp :D
Op de chat te vinden als debiantux

JimZ

  • Gast
Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/21, 14:33:15 »
Mogelijk kun je het dan helemaal oplossen door in /etc/fstab de optie "acpi=off" toe te voegen aan de betreffende regel want in die ACPI-support zit blijkbaar het probleem.

Gr,
Jim

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/21, 14:37:20 »
Ik ben op dat gebied nog een leek, maar ik zal eens kijken of me dat gaat lukken :)
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie Ubuntu 7.10 Desktop Amd64
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/21, 15:23:50 »
Die acpi kan je ook in de meeste bios-en uit zetten.
Het staat er ook bj dan dit problemen kan opleveren bij sommige OS-en.

Dit ligt dan niet altijd aan het OS wat je gebruikt, maar aan een niet goed functionerende acpi van die bios versie.

En je ziet, alles kom goe.


SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D