Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren  (gelezen 1571 keer)

IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Gepost op: 2011/08/14, 20:47:11 »
Sinds een paar dagen heb ik Ubuntu 10.04 geïnstalleerd en al snel kreeg ik problemen met (kabel)internet. Elke keer gegoogled (op m'n telefoon) wat ik er aan kon doen, en na gerommel met instellingen (ik heb vanalles geprobeerd) deed hij het wel weer. Vandaag kwam ik erachter dat hij bij opstarten geen verbinding heeft, maar dat die wel werkt als ik handmatig m'n IP-adres invoer.

In Terminal geef ik command "sudo dhclient eth0" met als output:
Citaat
maarten@Maarten-laptop:~$ sudo dhclient eth0
[sudo] password for maarten:
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.3
Copyright 2004-2009 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/

Listening on LPF/eth0/00:16:36:e5:e2:88
Sending on   LPF/eth0/00:16:36:e5:e2:88
Sending on   Socket/fallback
DHCPREQUEST of xx.xxx.xx.122 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK of xx.xxx.xx.122 from xx.xxx.xx.1
bound to xx.xxx.xx.122 -- renewal in 3527 seconds.

Dan copypaste ik xx.xxx.xx.122 in 'Netwerkverbindingen', tabblad 'Kabel', 'Kabelverbinding 1, bewerken', tabblad 'IPv4 instellingen', 'Adressen'. Vervolgens doet mij internet het wel. Nou ben ik blij dat ik het heb opgelost, maar dit is natuurlijk te omslachtig.

Net geprobeerd bij 'IPv4 instellingen' methode om te zetten naar 'automatisch DHCP', maar dat hielp niet.

Suggesties?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/20, 09:13:42 door Maarten_1885 »

Offline Wout55

  • Lid
Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/14, 21:30:31 »
Ik zou eerst die IP adressen in je post voor het grootste deel vervangen door xxxxxxx. En hetzelfde met het mac-adres.
Probeer vervolgens eens als je nog geen verbinding hebt: sudo ifconfig eth0 upvervolgens kan je met ifconfig zien of er een ip adres is toegekend.

Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/20, 09:00:28 »
Bedankt voor je post. Hoe bedoel je dat, de IP-adressen 'voor het grootste deel vervangen door xxxxxx'? Ik kan bij IPv4-instellingen geen letters invoeren bij IP-adres, alleen cijfers.

Als ik vervolgens alleen ´sudo ifconfig eth0 up' gebruik, zie ik bij 'ifconfig' geen IP-adres en heb ik ook geen internet.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/20, 09:09:30 »
Hij bedoelt dat je de ip adressen in je startpost verminkt zodat kwaadwillenden er niets mee kunnen ;)

Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/20, 09:14:18 »
Hij bedoelt dat je de ip adressen in je startpost verminkt zodat kwaadwillenden er niets mee kunnen ;)
Ah, goeiemorgen. Nog niet helemaal scherp vanochtend  ^-^

Offline jan11000

  • Lid
Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/21, 12:58:23 »
Kabelmodem de stroom uitzetten em 5 minuten uit laten, dan weer aanzetten.
Pc de netwerk op DHCP zetten, kijk of je alle users aangevinkt is.

Opstarten met oudere kernel?
Pc opstarten, linker shift inhouden, dan oudere kernel opstarten.

Re: IP-adres moet ik bij elke opstart handmatig invoeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 03:08:21 »
Wanneer je modem resetten geen verschil maakt kan je eens proberen om een statisch ip adres in te vullen. Ik heb hier vergelijkbaar probleem onder ubuntu en Gentoo en krijg het niet opgelost. Soms werkt DHCP, meestal niet dus ben maar voor een statisch adres gegaan en die doet het wel altijd. Je kan de instellingen afkijken van je DHCP instellingen in ifconfig. Ik zie dat je dhcp server in de 100+ range zit dus geef hem een ip onder de 100 bv 192.168.1.12 en kijk eens of dat ook een oplossing is voor jou.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN