Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?  (gelezen 5075 keer)

Offline glupper68

  • Lid
[opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Gepost op: 2011/05/20, 23:38:28 »
Naast 11.04 heb ik ook  Windows 7 draaien,  eigenlijk meer voor de familie omdat ik zelf voor 90% werk met Ubuntu.  Nu is mijn vraag welke virusscanner  op linux  beide systemen geheel kan scannen?
Niet omdat ik bang ben voor een virus op 11.04,  meer om virussen op windows te vangen als deze niet draait.  Ik ben dus op zoek naar een goede scanner die iedere file op mijn harde schijf meepakt. Clam heb ik al bekeken maar die concentreert zich enkel op Natty.

Iemand een optie?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/22, 11:47:58 door glupper68 »
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline jan11000

  • Lid
Re: Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/21, 00:19:40 »
Je kan gewoon met clam je win partitie scannen.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/21, 01:06:29 »
Als Windows niet draait kan hij ook geen virussen vangen , dus een virusscanner op linux is daarvoor niet nodig.
Als Windows wel draait wil je natuurlijk wel een virusscanner hebben tijdens het draaien van Windows , dus heb je een Windows virusscanner nodig.

Offline siegi

  • Lid
Re: Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/21, 13:41:31 »
Ik zou gewoon op windows een virusscanner installeren. Zodat je daar realtime protection hebt.
Bijv. microsoft security essentials

Re: Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/21, 20:46:46 »
Ik zou gewoon op windows een virusscanner installeren. Zodat je daar realtime protection hebt.
Bijv. microsoft security essentials
MSE is inderdaad een goede, persoonlijk raad ik liever Malwarebytes (free version) en AVG (free version) aan, maar dat is mijn persoonlijke keuze.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/21, 21:42:00 »
Ik zou gewoon op windows een virusscanner installeren. Zodat je daar realtime protection hebt.
Bijv. microsoft security essentials

+1

Het is natuurlijk treurig dat een besturingssysteem überhaupt een virusscanner nodig heeft, maar verder: MSE vind ik een uitstekend programma.

Doet z'n werk rustig op de achtergrond, komt je niet aan je kop zeuren om betaalde versies te kopen, vraagt betrekkelijk weinig systeemkracht. Goed product van Microsoft.

Offline glupper68

  • Lid
{opgelost} Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/22, 11:47:29 »
Bedankt allemaal voor jullie reactie.   Maar het is de bedoeling om virussen op te kunnen sporen wanneer windows niet actief is.  Ik heb dit eerder gedaan met bv een boot met Hirens Boot CD. Leek me wel handig als ik toch op Linux zit, mijn niet-actieve windows te kunnen scannen.  Ik ga zeker nog eens naar Clam kijken.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 14:51:21 »
Zelf heb ik geen fat of ntfs partities meer op mijn pc staan, maar via wine werk ik nog regelmatig met windows-content. Om deze bestanden te scannen gebruik ik Eset Nod32 voor Linux. Goede scanner en heel uitgebreid in te stellen, alles grafisch ! Verder: Nederlandstalig EN een te downloaden uitgebreide pdf handleiding, ook Nederlandstalig. Zeer verzorgd dus.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 22:06:50 door cjmanschot »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/17, 14:56:56 »
Een beetje in het verlengde van de originele vraag. Is er een soort LiveCD waarmee je een computer kunt scannen op virussen?
Ik begrijp het met de Live cd van Ubuntu wel zou kunnen. Maar ik vraag me af of er iets is dat speciaal (kant-en-klaar) is ingericht dat je in een geïnfecteerde PC kunt stoppen, opstarten, en dan kunt scannen en fixxen. Dit lijkt me enorm handig omdat je liever Windows zelf niet wilt opstarten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 16:00:19 »
SystemRescueCd bevat clamav antivirus:
http://www.sysresccd.org/System-tools#Clam_AntiVirus_scanner

maar er zijn er volgens mij wel meer met clamav te vinden.


Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/17, 21:58:37 »
Een beetje in het verlengde van de originele vraag. Is er een soort LiveCD waarmee je een computer kunt scannen op virussen?
Ik begrijp het met de Live cd van Ubuntu wel zou kunnen. Maar ik vraag me af of er iets is dat speciaal (kant-en-klaar) is ingericht dat je in een geïnfecteerde PC kunt stoppen, opstarten, en dan kunt scannen en fixxen. Dit lijkt me enorm handig omdat je liever Windows zelf niet wilt opstarten.
Avira livecd. Avira is zeer goed en er wordt zelfs elke dag (!) een nieuwe, bijgewerkte iso op de site gezet. (Linux uitvoering)
Maar een wat oudere versie is live te updaten, ze hebben dus aan alles gedacht...

http://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-rescue-system

... gratis natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 22:08:16 door cjmanschot »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/17, 23:09:53 »
Klinkt goed. Bedankt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!


Offline jan11000

  • Lid
Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/18, 09:19:57 »
Windows heeft ook een cd om te scannen.
Vermoedelijk heeft ook elke virusscanner firma ook een cd om te scannen.

drum

  • Gast
Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/18, 16:08:39 »
mse(microsoft security essentials) lekker licht, werkt op de achtergrond en vooral gratis

Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/18, 18:22:40 »
Windows heeft ook een cd om te scannen.
Vermoedelijk heeft ook elke virusscanner firma ook een cd om te scannen.
Dat is nutteloos. MSE, AVG, MalwareBytes en BitDefender zijn alle 4 goede beveiligers. Met 1 van die vier geïnstalleerd vindt ik mijn (Windows) PC veilig genoeg.
MalwareBytes kan vanaf een USB'tje. BitDefender is online en AVG kon geloof ik ook op een USB.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline midas

  • Lid
Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/18, 18:41:04 »
Maar wat wanneer jouw windows-systeem helemaal plat ligt door een trojan en ook niet meer valt op te starten? Daar is een Rescue CD juist voor bedoeld. Het scannen van je hele schijf inclusief alle windows-systeembestanden zonder dat windows als OS actief is. Sommige trojans en vooral rootkits kun je alleen maar vangen en cleanen wanneer de systeembestanden NIET in werking zijn.

Ik heb net Bitdefender Rescue CD geprobeerd en ben getroffen door de simpelheid en doeltreffendheid. Het is in feite gewoon een Knoppix LiveCD met daarop Thunar, Firefox, G-parted en Bitdefender. Na het starten van de CD kom je in de grafische omgeving en worden volautomatisch alle updates binnengehaald. Daarna gaat-ie automatisch de hele schijf scannen.

Laptops en notebooks moeten wel verbonden zijn via draad met het internet. Je kunt natuurlijk ook checken of jouw linuxbox op dit ogenblik geen doorgeefluik is voor win-malware. Belangrijk is dat het simpel is en werkt...en dat doet het gewoon ;)

De meeste Rescue CD' s vind je op een rijtje op bijgesloten link:

http://www.techmixer.com/free-bootable-antivirus-rescue-cds-download-list/

Op windows-boxen inderdaad ook altijd een goede ' active'  virusscanner laten draaien :D

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: [opgelost]Goede virusscanner voor de hele systeemkast?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/23, 10:33:29 »
Als je een Freeware security wil op je computer zou ik je Microsoft Security Essentials en Comodo Firewall aanraden te installeren die twee houden alles tegen ;) Ik heb ook Avast geprobeerd en vind die eigenlijk nog fijner als Microsoft Secutrity Essentials. Als je wilt betalen zou ik Eset, Kaspersky of GDATA nemen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu