Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast  (gelezen 3075 keer)

ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Gepost op: 2011/03/08, 12:07:02 »
Betreft een oude Pentium 4 machine met Ubuntu 10.10. 1 GB ram.

Zo nu en dan, op volledig willekeurige momenten, loopt deze pc vast. De muis en het toetsenbord reageren dan niet meer, slechts het uitschakelen van de pc met de aan/uit knop voor 4 seconden helpt dan.

Waar in de logboeken zou ik het beste kunnen kijken wat er mis is met deze pc? Enig idee wat er mis kan zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/08, 12:24:27 »
Zou rot RAM-geheugen kunnen zijn.... Zoiets heb ik ooit ook gehad, en jawel.

Doe eens een memtest (derde optie in Grubmenu, of vanaf de LiveCD). Uurtje laten pompen. Ook al is er maar één foutmelding: betreffende geheugenlatje er direct uithalen en wegkiepen.

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/08, 13:35:18 »
Zou rot RAM-geheugen kunnen zijn.... Zoiets heb ik ooit ook gehad, en jawel.

Doe eens een memtest (derde optie in Grubmenu, of vanaf de LiveCD). Uurtje laten pompen. Ook al is er maar één foutmelding: betreffende geheugenlatje er direct uithalen en wegkiepen.

die memtest heb ik gisteren gedaan. Gaf geen enkele foutmelding. Ik had gewacht tot ie zei: press esc to reboot. Dus volgens mij was ie klaar...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/08, 13:41:48 »
Een ander probleem zou de voeding kunnen zijn, dat die niet helemaal stabiel meer is. Weet alleen niet of je dat handig kan testen.

Verder is oververhitting altijd een mogelijkheid. Daarvoor zou je nog wat temperatuur tools kunnen activeren zoals Pjotr op z'n site beschrijft. Misschien dat als de systeem/videokaart/HD temp boven temperatuur X komt dat het systeem ermee ophoudt?

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/08, 20:38:06 »
Edjekadetje,

Voordat je tot aanschaf gaat...
Haal het moederbord er uit en controleer of er geen elco's die bol staat en/of lekken.
Als je niet weet naar wat je moeten kijken...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolytische_condensator
http://www.google.nl/images?hl=nl&biw=1446&bih=841&q=elco%27s&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Om de voeding te controleren, dat kan, maar zo'n meter (digitaal) zit al gauw rond de € 50,-

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jan11000

  • Lid
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/08, 20:48:26 »
Installeer eens linux mint, lxde.
Om te kijken of het wel aan de hardware ligt, je kan ook windows installeren.

Zelf heb ik een oude pc gehad waar de aansluiting defect aan het gaan was, ander aansluiting(usb/ps2) gebruikt, toen was het weg.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/08, 23:02:35 door jan11000 »

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/08, 21:18:21 »
Installeer eens linux mint, lxde.
Om te kijken of het wel aan de hardware ligt, je kan ook windows installeren.

Zelf heb ik een oude pc gehad waar de aansluiting defect aan het gaan was, ander aansluiting gebruikt, toen was het weg.

wat bedoel je met "aansluiting"? 230V snoer?

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/08, 21:58:24 »
Bij oudere PC´s is het best zinvol om alle losse modules en stekkertjes eens los te halen en terug te zetten.
Kontakten zijn nu eenmaal mechanisch van aard en dat slijt op den duur; ook van geheugenkaartjes, maar die had je al gecheckt.
Logboeken zouden ook e.e.a. moeten kunnen vermelden, maar daar word ik zelf meestal ook niet wijs uit ivm de enorme hoeveelheid meldingen die je moet nalopen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jan11000

  • Lid
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/08, 23:03:28 »
Usb of ps/2 bedoel ik.

Offline yellowcab

  • Lid
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/10, 22:27:08 »
Ben eens wezen google en vond deze argument of dit voor jou van toepassing kan zijn moet je zelf even opzoeken in jou configuratie bestand


Swapruimte is verrekte praktisch in normaal gebruik, want als je geen swapruimte hebt en je geheugen raakt vol, crasht je computer. En voor computers met weinig intern geheugen levert het aanzienlijke snelheidswinst.

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/11, 00:20:05 »
kern.log lijkt me dan het meest nuttig, als daar serieuze fouten staan vlak voor de crash weet je tenminste een beetje in welke richting je moet zoeken.

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/15, 10:08:00 »
Installeer eens linux mint, lxde.
Om te kijken of het wel aan de hardware ligt, je kan ook windows installeren.

Er staat Windows XP op de PC geinstalleerd met een dual boot. Onder XP loopt de computer niet vast. Het lijkt dus een probleem te zijn met Ubuntu...

Zou het zin hebben om 10.04 te installeren i.p.v. het nu gebruikte 10.10?

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/15, 15:02:04 »
het vreemde is dat de pc bij mij thuis niet vastloopt. Wel bij de eigenaar. Het verschil is een ander scherm (maar beide analoog met vga aangesloten), een usb webcam en een usb printer. Zou de aangesloten randapparatuur het systeem laten crashen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/15, 16:19:32 »
Kan zeker.
Laatst op een andere forum had iemand met windows een pc, al 8 maanden problemen met vastlopen, 4 of 5 keer naar de winkel niks, zelf had hij ook gezocht, weer naar de winkel, en toen vonden ze het.
Het was de muis.

Offline meldown

  • Lid
Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/18, 02:25:22 »
Ik weet niet hoe oud je PC is en of er nog updates voor gemaakt zijn geweest maar je kan eventueel je BIOS eens updaten. Bij m'n Acer 8735g liep die op gelijk welk OS vast, de reden was dat m'n PC niet met datadragers vanaf een bepaald grootte kon omgaan en dit door een BIOS-bug
PC liep na willekeurige tijd vast (niet altijd) en net als bij jou kon ik hem enkel uitschakelen door x (bij mij 7) aantal seconden op de power-knop te duwen.
Wie vraagt die krijgt. Wie zoekt die vindt.

Re: ouwe pc loopt zo nu en dan spontaan vast
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/18, 08:44:00 »
Ik weet niet hoe oud je PC is en of er nog updates voor gemaakt zijn geweest maar je kan eventueel je BIOS eens updaten. Bij m'n Acer 8735g liep die op gelijk welk OS vast, de reden was dat m'n PC niet met datadragers vanaf een bepaald grootte kon omgaan en dit door een BIOS-bug
PC liep na willekeurige tijd vast (niet altijd) en net als bij jou kon ik hem enkel uitschakelen door x (bij mij 7) aantal seconden op de power-knop te duwen.

Bios is op de laatste versie gezet. We zijn nu aan het testen zonder usb printer en webcam aangesloten. De webcam is een onbekend ding (werkt ook niet met Skype maar wel met Cheese) en de printer is een Canon inkjet (model weet ik even niet). De printer was nogal lastig te installeren, misschien dat ik die driver eens ga verwijderen.