Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?  (gelezen 931 keer)

Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Gepost op: 2016/12/07, 23:23:04 »
Ik gebruik gelijktijdig 2 muizen (met 1 cursor):
- gewone muis rechts, rechtshandig ingesteld;
- Logitech USB Trackball links, die linkshandig zou moeten ingesteld zijn, en dat is nu net het probleem in Ubuntu.
Je kan kiezen tussen links of rechts maar alle muizen zijn dan op dezelfde manier aangepast. In Xubuntu kun je dat met een menu individueel instellen.
Na veel zoeken heb ik een halve oplossing gevonden:
xinput listOutput: Logitech USB Trackball                     id=9   [slave  pointer  (2)]
xinput set-button-map 'Logitech USB Trackball' 3 2 1(3 2 1 = linkshandig / 1 2 3 = rechtshandig)
Dit werkt prima, de trackball is nu linkshandig, maar na een reboot is de aanpassing weg…
Hoe kan ik dit vastleggen?

http://askubuntu.com/questions/376994/make-mouse-left-handed-and-touchpad-right-handed

http://askubuntu.com/questions/151819/how-do-i-swap-mouse-buttons-to-be-left-handed-from-the-terminal/151833
« Laatst bewerkt op: 2016/12/07, 23:28:42 door Willibuntu »

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/08, 07:26:31 »
ik heb een logitech marble mouse (ook usb trackbal). Hiervoor heb ik een aparte configuratiefile gemaakt: 50-marblemouse.conf.
Deze heb ik gekopieerd naar /usr/share/X11/xorg.conf.d/.

zie ook : https://wiki.archlinux.org/index.php/Logitech_Marble_Mouse. Hier kun je vinden hoe je de verschillende knoppen kunt 'programmeren'.

Mijn configuratiebestand heb ik bijgevoegd (in een zipfile, dus even unzippen)

Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/08, 11:26:34 »
Bedankt voor uw reactie Peer, maar mijn Marble mouse is reeds geprogrammeerd, dat is het probleem niet.
Wat je ook op die manier programmeert, als je de primaire knop Links/Rechts (Systeeminstellingen > Muis en touchpad) verzet, dan verandert de instelling, en dat geld voor beide muizen. Ik wil echter voor elke muis een verschillende instelling.
Ik lees dat je de code in Dash > Opstarttoepassingen moet steken om de instelling blijvend te maken, maar dat werkt niet.
sh -c "xinput set-button-map ‘Logitech USB Trackball’ 3 2 1"Zijn die aanhalingstekens wel correct?
Terzijde, xinput set-button-map ‘Logitech USB Trackball’ 3 2 1, werkt enkel met dit aanhalingsteken en dat heb ik moeten kopiëren want ik kan het niet vinden op mijn Belgisch klavier.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/09, 11:26:31 door Willibuntu »

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/08, 12:58:45 »
(...) en dat heb ik moeten kopiëren want ik kan het niet vinden op mijn Belgisch klavier.
Probeer eens met Shift-AltGr-B.

Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/08, 16:16:55 »
Bedankt voor de tip Nero.

Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/08, 22:02:31 »
Dit heb ik ooit eens uitgezocht. Werk al jaren met twee muizen voor links en rechts handig.
Ik heb het volgende document ooit aangemaakt.

Twee muizen
1. Open a terminal (Ctrl+Alt+c or type "terminal" in the dash)

2. Enter: xinput (xinput is a tool for viewing and editing settings of input devices)

3. You will see a list of input devices and their IDs. Remember the id of the mouse whose settings you want to change. It should be a one- or low two-digit number. My second mouse has the ID 13.

4. Enter: xinput list-props 13 (replace 13 with the ID of your second mouse)

5. This will list several properties of your mouse. The one you're interested in is "Button Labels", which looks like this on my computer:
"Button Left" (135), "Button Middle" (136), "Button Right" (137), "Button Wheel Up" (138), "Button Wheel Down" (139), "Button Horiz Wheel Left" (140), "Button Horiz Wheel Right" (141), "Button Side" (256), "Button Extra" (257)
The important thing is the order of the labels. 1 = left button, 2 = middle button, 3 = right button.

6. Enter: xinput get-button-map 13 (this will print a numeric list of all buttons of input device 13 and should look like this: 1 2 3 4 5 ...)

7. Copy the numeric list.

8. Type: xinput set-button-map 13 , then paste the list. Now, assuming that button 1 is the left button and button 3 is the right button, switch 1 and 3 in the list so the command looks like this and press enter: xinput set-button-map 13 3 2 1 4 5 6 7 8 9

9. Changes are effective immediately, but only active for the current session.

10. To make the changes permanent, create a text file, and paste the command, so it looks like this:

xinput set-button-map 'Logitech USB Trackball' 3 2 1 4 5 6 7 8 9
xinput set-ptr-feedback 'Logitech USB Trackball' 3 5 1
I replaced the ID with the device name, but you can use the ID, too. I also changed the acceleration settings (2nd line). Save the file and make it executable (right click -> properties -> permissions -> tick "allow executing ...").

11. Add the file to your startup applications (Dash -> Startup Applications Preferences -> Add -> Browse...)

12. If you want to change other properties like acceleration, have a look at --set-prop on the xinput man page
1. Open een terminal (Ctrl + Alt + c of type "terminal" in de dash)
2. Voer in: xinput (xinput is een hulpmiddel voor het bekijken en bewerken instellingen van invoerapparaten)
3. U zult een lijst van de invoerapparaten en hun id's zien. Onthoud de id van de muis waarvan instellingen die u wilt wijzigen. Het moet een één- of lage getal van twee cijfers. Mijn tweede muis heeft de ID-13.

4. Voer: xinput lijst-props 13 (Vervang 13 met de ID van uw tweede muis)

5. Dit zal een lijst maken verschillende eigenschappen van de muis. De een u geïnteresseerd bent in "Knoplabels", die ziet er als dit op mijn computer is: "Knop Left" (135), "Middelste knop" (136), "Knop rechts" (137), "Knop wiel Up" (138), "Knop wiel Down" (139), "Knop Horiz wiel Left" (140), "Knop Horiz wiel Right" (141), "Knop Side" (256), "Knop Extra" (257) de belangrijkste is de volgorde van de etiketten. 1 = linker knop, 2 = middelste knop, 3 = knop rechts.

6. Enter: xinput get-button-map 13 (this will print a numeric list of all buttons of input device 13 and should look like this: 1 2 3 4 5 ...)

7. Copy the numeric list.

8. Type: xinput set-button-map 13 , then paste the list. Now, assuming that button 1 is the left button and button 3 is the right button, switch 1 and 3 in the list so the command looks like this and press enter: xinput set-button-map 13 3 2 1 4 5 6 7 8 9

9. Wijzigingen gelden onmiddellijk, maar alleen actief voor de huidige sessie.

10. Wilt u de wijzigingen behouden, maak een tekstbestand, en plak de opdrachtregel, zodat kijkt het als dit:
xinput set-knop-'Logitech USB Trackball' 3 2 1 4 5 6 7 8 9
xinput set-ptr-kaartfeedback 'Logitech USB Trackball' 3 5 1

Ik verving de ID met naam van het apparaat, maar u kunt de ID, te gebruiken. Ik veranderde ook de versnelling instellingen (2e lijn). Sla het bestand op en maak het uitvoerbaar (rechts klikken-> eigenschappen-> machtigingen-> teek "allow uitvoeren...").

11. Het bestand toevoegen aan uw opstarten van toepassingen (Dash-> opstarten toepassingen voorkeuren-> toevoegen-> bladeren...)

12. Als u wilt veranderen van andere eigenschappen zoals versnelling, neem een kijkje op--set-prop op de xinput man pagina (http://www.x.org/archive/X11R7.5/doc/man/man1/xinput.1.html)
Script
In /home/anton/bin een script gezet met de naam:
“Muis”
tekstscribt:
#!/bin/bash
sleep 5
xinput set-button-map 10 3 2 1
Dit script gezet in 'Systeem, Voorkeuren, Opstart-toepassingen.
De opdrachtregel wordt dan:
"muis"
Omdat dit bestand in de map “bin” staat kent de computer na het opnieuw opstarten tijdens het maken van de map het pad van dit bestand.
Je hoeft dan alleen de naam van het bestand te gebruiken bij het uitvoeren.
Als je in de Terminal in tikt “echo $PATH” kun je zien of het pad bekend is.
Het script werd in de eerst niet uitgevoerd tijdens het opstarten.
Aan het script “sleep 5” toegevoegd.
Het uitvoeren wacht even zodat de grafische omgeving is opgestart.


succes

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/09, 07:48:12 »
ik gebruik al jaren de marble muis met het config-bestand. Heel af en toe gebruik ik een normale muis ernaast . Echter, ik maak geen verschil in een rechter- en linkermuis. Ik heb me dan ook nooit gerealiseerd dat omdraaien van de knoppen van de marble muis gevolgen zou hebben voor het gedrag van de normale muis.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/09, 07:53:55 »
Anton,

bedankt voor de tips met xinput. Helder!!

Peer

Re: Hoe twee muizen resp. linkshandig en rechtshandig instellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/09, 10:51:24 »
Mijn oplossing om twee muizen permanent resp. linkshandig en rechtshandig in te stellen. Met dank aan anton_2.

Systeeminstellingen > Muis en touchpad > Primaire knop Links (= rechtshandig) of Rechts (= linkshandig)
Maak een keuze, maakt niet uit welke. Deze keuze geldt voor beide muizen.
Er is dus altijd één muis die verkeerd staat ingesteld, tenminste als je zoals ik de muizen in spiegelbeeld wil.
Om die muis anders in te stellen heb je de naam van de muis nodig:
Terminal openen: Ctrl + Alt + t
xinput list
Output bij mij: "Logitech USB Optical Mouse" en "Logitech USB Trackball".
Ik gebruik Trackball (Marble mouse) met mijn linkerhand en Optical Mouse (gewone muis) rechts.
Afhankelijk van de instelling van de primaire knop is de oplossing verschillend, maar het resultaat is hetzelfde.

Maak een tekstbestand en zet er één van de twee volgende lijnen code in.  (3 2 1 = linkshandig / 1 2 3 = rechtshandig)

Primaire knop Links: Optical Mouse staat juist, Trackball staat fout, die gaan we linkshandig zetten:
sh -c "xinput set-button-map ‘Logitech USB Trackball’ 3 2 1"
Primaire knop Rechts: Trackball staat juist, Optical Mouse staat fout, die gaan we rechtshandig zetten:
sh -c "xinput set-button-map 'Logitech USB Optical Mouse' 1 2 3"
Sla het tekstbestand op in uw Persoonlijke map, en maak het uitvoerbaar (R-klik > Eigenschappen > Rechten > Uitvoeren van bestand toestaan)
Maak de instelling permanent:  Dash > Opstarttoepassingen > Toevoegen > Geef naam en wijs tekstbestand aan als opdracht > Toevoegen
Afsluiten en herstarten.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/09, 11:48:11 door Willibuntu »