Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: uitleg verschil apt-get update, apt-get upgrade en apt-get dist-upgrade  (gelezen 10147 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Uitleg van het verschil tussen apt-get update, apt-get upgrade en apt-get dist-upgrade:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Wat-is-het-verschil-tussen-apt-get-update-apt-get-upgrade-en-apt-get-dist-upgrade-

Altijd handig om te weten!  :)

--Toevoeging: koppeling bijgewerkt na melding van femke98
« Laatst bewerkt op: 2013/01/17, 18:04:15 door Pjotr »

dist-upgrade is niet alleen voor kernels. Soms is er ook een pakketje die een iets nieuwere afhankelijkheid heeft, hoewel dat 99% van de keren alleen bij tussenversies het geval is (ik heb het over de stabiele uitgaven van tussenversies).

Verder erg goed geschreven :)

On a sidenote: misschien zou je de pagina beter kunnen opslitsen want 44 vragen op 1 pagina is, zelfs al zijn ze afzonderlijk aanklikbaar, wel erg veel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dist-upgrade is niet alleen voor kernels. Soms is er ook een pakketje die een iets nieuwere afhankelijkheid heeft, hoewel dat 99% van de keren alleen bij tussenversies het geval is (ik heb het over de stabiele uitgaven van tussenversies).
Ik zal het iets nuanceren; je hebt gelijk. :)

Citaat
On a sidenote: misschien zou je de pagina beter kunnen opslitsen want 44 vragen op 1 pagina is, zelfs al zijn ze afzonderlijk aanklikbaar, wel erg veel.
Ja, dat vind ik zelf ook.... Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken hoe ik de Veelgestelde vragen-pagina en de Tips en trucs-pagina het beste kan opsplitsen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Misschien handig om even te zeggen dat de locatie van deze vraag is gewijzigd naar:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Wat-is-het-verschil-tussen-apt-get-update-apt-get-upgrade-en-apt-get-dist-upgrade-
omdat de pagina in 2en gesplitst is.
Beginbericht aangepast, dank voor melding. :)
Citaat
Nog een foutje ontdekt, namelijk de link nummer 23 van deel 1 van de meeste gestelde vragen, die verwijst namelijk naar dezelfde pagina.
Die is goed, hoor.... die verwijst daadwerkelijk naar deel 2.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Is de apt-get upgrade eigenlijk wel nodig? Met dist-upgrade sleep je toch ook normale updates binnen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
In principe zou je gewoon een dist-upgrade kunnen doen, die installeert alle beschikbare updates. Maar er zijn ook situaties denkbaar dat je dat niet wil. Een dist-upgrade kan ook bestaande geïnstalleerde pakketten verwijderen, of nieuwe nog niet geïnstalleerde pakketten installeren als dat nodig is voor die update. Als je dat niet wil omdat er bijv. problemen zijn bij de nieuwe pakketten dan kan je alleen "upgrade" doen.

Bij een standaard desktopinstallatie is het gebruik van dist-upgrade over het algemeen helemaal prima. Bij servers of het beheer van meerdere bedrijfsdesktops tegelijk kan je vanwege stabiliteit soms voor de minder ingrijpende upgrade kiezen.
En dan bedoel ik met stabiliteit dat de verandering zo klein mogelijk is, om compatibiliteit zo groot mogelijk te houden en het risico op problemen zo klein mogelijk.

Offline h2o

  • Lid
@ Pjotr:Twee punten:
Het eerste:
Ik gebruik i.p.v. apt-get juist aptitude. En wel het volgende commando:

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude clean

Het eerste is om de pakketten bij te werken.
Het tweede om de upgrade door te voeren.
Het derde om na de installatie de gedownloade bestanden (die intussen zijn geïnstalleerd en verwerkt) op te ruimen.

Het tweede punt (off topic): Ik zie op die webplek staan dat je een aparte /home partitie afraadt.
Ik mag aannemen dat je beginnende gebruikers op het oog hebt, maar een aparte /home partitie is juist aan te raden om de volgende punten:
1. Een systeem backup van de / partitie met Clonezilla en dergelijke hulpmiddelen is veel kleiner als dat alle /home bestanden er ook op staan.
2. Je kunt dan ook een gerichte backup maken van alleen de /home partitie die dan ook veel kleiner is en rgelmatiger kan worden gemaakt.
3. Een kleine / partitie loopt veel sneller dan een partitie waarop ook alle /home bestanden staan. Zeker op oudere systemen is dat verschil goed merkbaar.

Het tweede punt mag van mij naar een ander forumdeel worden verplaatst.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een kleine / partitie loopt veel sneller dan een partitie waarop ook alle /home bestanden staan. Zeker op oudere systemen is dat verschil goed merkbaar.
Interessant.... Is dat alleen een ervaringsgegeven bij jou, of heb je daar ook meetgegevens van? Ik heb dat zelf namelijk nooit gemerkt, moet ik zeggen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is de apt-get upgrade eigenlijk wel nodig? Met dist-upgrade sleep je toch ook normale updates binnen?
Wat een voordeel zou kunnen zijn van deze drievoudige opdracht: je hebt in elk geval nog een "nadenkmoment" of je de laatste, meest ingrijpende stap wel wil zetten. Want je moet weer op J drukken....  :)

Offline h2o

  • Lid
Een kleine / partitie loopt veel sneller dan een partitie waarop ook alle /home bestanden staan. Zeker op oudere systemen is dat verschil goed merkbaar.
Interessant.... Is dat alleen een ervaringsgegeven bij jou, of heb je daar ook meetgegevens van? Ik heb dat zelf namelijk nooit gemerkt, moet ik zeggen....
Allereerst fijn dat je het positief oppakt. Meetgegevens heb ik niet, maar wel praktische ervaring met tientallen laptops computers die vaak ook 'verouderd' zijn maar op deze manier goed werkbaar zijn gehouden.
Een kleine partitie versnelt het zoeken, zeker als je grote programma's als Gimp en Libreoffice opstart.
Voor mijzelf houd ik de / partitie altijd op 8 GB (ruim voldoende) en de rest op de resterende ruimte van de schijf.

Wat ook mee kan spelen is als je een systeem in een Linux netwerk draait met nfs. Dan zorg ik ervoor dat de NFS link van de server op /home staat. Gaat ook prima.

Maar even voor de goede orde, dit is wel off-topic. Misschien kan deze subdiscussie naar een ander onderdeel van het forum worden verplaatst? Misschien ook een idee om er een poll over te houden met de voor- en tegens van een aparte /home partitie?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een kleine partitie versnelt het zoeken, zeker als je grote programma's als Gimp en Libreoffice opstart.
Zou het? Je systeembestanden zijn immers de eerste die je op de harde schijf plaatst, dus het lijkt me dat die sowieso het meest "binnen handbereik" liggen...
Citaat
Voor mijzelf houd ik de / partitie altijd op 8 GB (ruim voldoende)
Lijkt me te krap.... Zeker bij een versie die lang meegaat, zoals een LTS. Dan heb je na een paar jaar een hele reeks kernels, en dat tikt behoorlijk aan qua schijfgebruik.... Bovendien wil je in Linux toch al minimaal ongeveer 20-25 % vrijhouden, want anders krijg je fragmentatie, en dat zorgt juist voor vertraging(!):
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragmenteren-in-Linux-
Een volledige installatie, geheel afgewerkt en met alles erop en eraan, zit al gauw op zo'n 5 GB. En dan zit je dus al snel in de gevarenzone.
Citaat
Maar even voor de goede orde, dit is wel off-topic. Misschien kan deze subdiscussie naar een ander onderdeel van het forum worden verplaatst?
Mee eens.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 11:39:37 door Pjotr »

Ik merk op een oude laptop hier geen verschil tussen een aparte / en / mrt home.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nu moeten mensen 2 keer klikken.
OK, ik snap wat je bedoelt.... Ik zal er eens naar kijken. :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ik gebruik i.p.v. apt-get juist aptitude.
Ook goed maar Ubuntu installeert aptitude niet standaard (meer) op een desktop en moedigt het gebruik van apt-get aan:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubuntu-meta/+bug/592336/comments/19

een aparte /home partitie is juist aan te raden
Eens. Zonder aparte /home partitie mis je na een (her)installatie van Ubuntu of een andere linux variant al je instellingen en bestanden.
Alleen als beschikbare schijfruimte heel klein is kan het lastig zijn een goede omvang voor de aparte partitie te bepalen.
http://askubuntu.com/questions/142695/what-are-the-pros-and-cons-of-having-a-separate-home-partition
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie

(tenzij het je hobby is instellingen en bestanden handmatig te herstellen na een (her)installatie van linux :P)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
bijna iedereen vind het beter om een aparte home aan te raden, behalve Pjotr.
Voor zover aantallen medestanders er überhaupt toe doen: de ontwikkelaars van Ubuntu vinden een aparte /home tot nu toe blijkbaar ook onnodig, want anders zou dat wel de standaard zijn bij installatie (zoals bijvoorbeeld bij openSUSE het geval is).

Overigens heeft het geen zin om die discussie te herhalen, dus laat ik het hierbij.... Nu weer graag terzake: dit draadje gaat niet over zin/onzin van een aparte /home. Mensen die die oude discussie weer willen herhalen (waarom ook niet: het is immers toch te koud voor een wandeling in de buitenlucht), verzoek ik om een eigen draadje te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/20, 12:28:48 door Pjotr »

Citaat
(tenzij het je hobby is instellingen en bestanden handmatig te herstellen na een (her)installatie van linux :P)

Soms is het voor de geest gezonder om instellingen en configuraties opnieuw te doen en te maken. Vooral bij 'speciale gevalletjes' is het in mijn ogen beter dat je een herhaalpatroon ter harte neemt dan puur prat te gaan op automatisme.
En wat doe je dan als je schijf het volledig begeven heeft ? Dan ben je toch ook je mooie aparte home kwijt ?

Een frisse home terug opbouwen is in mijn ogen gezonder voor je nieuwe installatie dan met een oud, mogelijk verziekt, paard de dingen terug op te bouwen. Tijdswinst ? Mwa, met een goede routine en kennis van je wachtwoorden ect ben je een ietsje langer bezig, maar in the end duurt dat niet zo verrekte lang hoor. Het grote voordeel is dat je zeker bent van een 'gezonde' home.

Maar idd Pjotr heeft gelijk: we kunnen misschien beter een apart draadje openen ivm deze materie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

En afgezien van dat: iedereen bepaalt wat hij/zij het fijnst vindt dus Pjotr is vrij in zijn beslissing om geen aparte /home aan te raden :)