Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?  (gelezen 4797 keer)

Quintz

  • Gast
(OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Gepost op: 2009/02/28, 22:39:49 »
Heyhey allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum, en ik heb vanaf vandaag Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop. Nu heb ik hier thuis draadloos internet, maar ik heb echt geen idee waar ik mijn netwerk kan selecteren. Nu heb ik internet via de kabel. Die ligt nu door heel het huis, dus dat is niet zo makkelijk hĂ©.  ;)
Weet iemand waar ik dus een WIFI netwerk kan selecteren?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Quinten.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 00:52:14 door Quintz »

Re: Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/28, 23:22:42 »
Kijk eens bij deze link http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Re: Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/28, 23:28:35 »
Welkom,
Rechtermuisknop op netwerk icoontje
http://projects.gnome.org/NetworkManager/

GrJ.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 23:45:46 door joop905 »

Quintz

  • Gast
Re: Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 00:22:51 »
Via de site die in het 1e antwoord werd vermeld heb ik dat wifi helemaal opnieuw moeten instellen met drivers enzo, via het merk van mijn wifi. Best moeilijk als je Ubuntu nog maar een halve dag hebt.

En over het 2e antwoord in dit topic, dat zag ik niet eens. Maar het belangrijkste, het is opgelost! Bedankt voor de hulp.

FrSu

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/01, 08:41:50 »
Misschien wel leuk voor de forummers te weten hoe je het nu opgelost hebt?

Werk zelf met 8.04 en daarmee is draadloos internet niet gemakkelijk aan de praat te krijgen. Of het voorgestelde Network Manager dan de makkelijke oplossing is wordt nu niet duidelijk.

Groet,
Frits

Quintz

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/01, 12:01:12 »
Het was de moeilijke manier. Ik heb mijn Atheros chipset moeten uitschakelen, en vervolgens moest ik een soort van codes intypen. Dan herstarten, en hij deed het. Een spoiler toevoegen kan volgens mijn niet op dit forum, dus daarom in quote wat ik heb gedaan:

Citaat
A. Oplossing voor zowel Ubuntu 8.04 als Ubuntu 8.10

Wanneer u in Ubuntu 8.04 en Ubuntu 8.10 een draadloze Atheros chipset aan de praat wil krijgen, dan kunt u daarvoor het Madwifi-stuurprogramma gebruiken. En wel de snapshot met ook een aangepaste HAL erin; hierover straks meer.

Dat stuurprogramma is tamelijk lastig om te installeren. Maar als u onderstaande instructies exact opvolgt, dan komt het prima in orde. Ik heb het zelf zo gedaan, met succes, bij twee verschillende notebooks: een Acer Aspire One netboekje en een Samsung R510 flaptop.

Let op: deze handleiding is alleen nodig bij Atheros-chipsets versie 242x en hoger. Versie 241x heeft geen ingreep nodig, die werkt meteen in Ubuntu. Enfin, dat merkt u vanzelf, als u klikt op het dubbele terminalsymbooltje rechtsboven, in de bovenste werkbalk. Klappen de beschikbare draadloze netwerken uit, dan werkt de draadloze chipset.

1. Leg een tijdelijke internetverbinding via de netwerkkabel, tijdelijk bedraad internet dus.

2. Schakel het nu in gebruik zijnde Atheros-stuurprogramma uit (dat werkt namelijk niet):
Systeem - Beheer - Hardware Drivers
Haal de beide vinkjes weg, bij de twee bestanden waar atheros bij staat. Daarmee deactiveert u het stuurprogramma.

3. Doe een volledige herstart van uw computer.

4. Haal het Madwifi-stuurprogramma binnen, in ingepakte vorm:
madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz

Strikt genomen is dit trouwens niet het kant-en-klare stuurprogramma, maar alleen een "Ikea-bouwpakket" voor doe-het-zelvers, om zelf een stuurprogramma van te maken. Dat heeft Madwifi zo gedaan, omdat er veel verschillende Linuxdistributies bestaan, die elk een eigen structuur hebben voor stuurprogramma's.

Werkt de snelkoppeling niet meer? Kijk dan even rond op de webpagina van de snapshots.

5. Verplaats het binnengehaalde bestand van uw bureaublad naar uw persoonlijke map. Deze is bereikbaar via de bovenste werkbalk:
Locaties - Persoonlijke map.

6. Dubbelklik het ingepakte bestand en pak het uit. Er wordt nu een submapje aangemaakt in uw persoonlijke map.
Dat nieuwe mapje heet madwifi-hal-0.10.5.6-r3879-20081204

Let op: het versienummer van het stuurprogramma kan sedert het schrijven van deze handleiding zijn veranderd. En daarmee ook de naam van het mapje.

Let op: Verwijder dit mapje niet, na de installatie: u kunt dit namelijk hergebruiken na kernel-updates.

7. Installeer nu de nodige gereedschappen (hulpprogramma's), om straks een stuurprogramma te vervaardigen uit de inhoud van het mapje.

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik nu de volgende regel in de terminal (kopieer en plak met de muis, dat is het makkelijkste en beste):

sudo apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r)

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Zeg desgevraagd ja (j of y) op de vragen die u gesteld worden tijdens de installatie.

8. Ga nu in de terminal naar het nieuwe mapje, met behulp van het commando "cd". Als volgt (kopieer en plak met de muis, dat is het beste):

cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3879-20081204

Druk op Enter

Let op: het versienummer van het stuurprogramma kan sedert het schrijven van deze handleiding zijn veranderd. En daarmee ook de naam van het mapje. Zorg ervoor, dat de benaming in het commando exact overeenstemt met de naam van het nieuwe mapje.

9. Begin nu met het vervaardigen van het stuurprogramma.

Tik in de terminal:

make

Druk op Enter. Deze bewerking kan lang duren; wacht rustig af. Het is klaar wanneer je gebruikersnaam en het dollarteken weer verschijnen, met een knipperende cursor erachter. Dus bijvoorbeeld:
karel@karel-computer:~$

10. Installeer nu het nieuw vervaardigde stuurprogramma.

Tik in de terminal:

sudo make install

Druk op Enter. Deze bewerking kan lang duren; wacht rustig af.

11. Laad nu de kernelmodule.

Tik in de terminal:

sudo modprobe ath_pci

Druk op Enter.

12. Zorg ervoor, dat deze module telkens automatisch wordt geladen bij het opstarten van de computer.

In de terminal:

gksudo gedit /etc/modules

Druk op Enter.
(let op de spatie tussen gedit en /etc)

Voeg de onderstaande tekst toe, helemaal onderaan in dat tekstbestand:

ath_pci

Voorbeeld (uw tekstbestand kan anders zijn):
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp
sbp2
ath_pci

Sla het tekstbestand op en sluit het.

13. Herstart uw computer volledig.

Klaar! Nu zou uw Atheros chipset moeten werken. Controleer het, door te klikken op het netwerksymbooltje (dubbele terminal) rechts in de bovenste werkbalk. Als het goed is, klappen de beschikbare draadloze netwerken nu uit.


Na het opnieuw opstarten deed het WIFI het, en kon ik weer lekker draadloos internetten.  =D

FrSu

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/01, 13:23:10 »
@Quintz: Dank voor de gedetailleerde uitleg! :D

@Joop905: Is de Network Manager te gebruiken onder 8.04, zodat ik eenvoudig een ander netwerk kan selecteren als ik mijn laptop meeneem naar een andere locatie dan thuis? Zo ja, is dit dan via Synaptic te installeren? (Heb met andere installatiemogelijkheden geen ervaring in Ubuntu en weet dat het via Synaptic het veiligst is). Ik kom in Synaptic wel e.a. tegen maar weet niet wat ik moet kiezen om de hier bedoelde versie te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 13:48:05 door FrSu »

Quintz

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/01, 16:06:18 »
FrSu: Dat krijg je ook te zien als je via gewoon volgt wat ze zeggen via die site die Gijs zei. ( Post #1)

:)

FrSu

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/01, 17:59:19 »
FrSu: Dat krijg je ook te zien als je via gewoon volgt wat ze zeggen via die site die Gijs zei. ( Post #1)

:)

Ik begrijp niet wat je bedoelt. ???

Mijn draadloos netwerk op mijn laptop werkt, daar heb ik geen problemen mee. Ik wil graag weten of Network Manager via Synaptic te installeren is, zodat ik te zien krijg wat Joop905 liet zien. Dan is het makkelijker ook via een ander draadloos netwerk (als die beschikbaar is) verbinding met Internet te maken.

Offline Drummies

  • Lid
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/01, 18:05:47 »
Is de Network Manager te gebruiken onder 8.04, zodat ik eenvoudig een ander netwerk kan selecteren als ik mijn laptop meeneem naar een andere locatie dan thuis? Zo ja, is dit dan via Synaptic te installeren? (Heb met andere installatiemogelijkheden geen ervaring in Ubuntu en weet dat het via Synaptic het veiligst is). Ik kom in Synaptic wel e.a. tegen maar weet niet wat ik moet kiezen om de hier bedoelde versie te krijgen.

ja dat kan gebruik de aanwijzing in onderstaande topic/link

http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/(opgelost)-wel-draadloos-geen-bedraad-internet/msg366737/#msg366737
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

FrSu

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/01, 19:05:20 »
Geinstalleerd, zoals voorgesteld.

Moet nu opnieuw opstarten.
Moet ik dan de draadloze verbinding opnieuw instellen?

FrSu

  • Gast
Re: (OPGELOST) Waar kan ik een WIFI netwerk selecteren?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/01, 20:00:03 »
Nee dus, een keer aangeven dat je altijd goedkeur geeft op de sleutelring en klaar is Frits! =D

Met de linker muisknop kan ik de draadloze netwerken zien en met de rechter de verbindingen bewerken.

Prima! Dit is wat ik zocht! Met dank aan Drummies! :D