Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 8 codename Jessie is uit !!  (gelezen 1070 keer)

Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Gepost op: 2015/04/27, 09:36:08 »
Wederom een prachtige versie van Debian ; op het eerste proefdraaien een prima distro, stabiel en vooral erg leuk om te hebben op een werkpaard PC .

Test hem maar eens uit ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/27, 09:45:09 »
Downloaden kan hier: http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/bt-hybrid/
De Cinnamon versie ga ik bekijken  ;)


Offline RikRik

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/27, 23:25:47 »
Debian 8 met Cinnamon en Gnome geprobeerd, ik moest denken aan: De makers van Ubuntu leggen de nadruk op gebruiksvriendelijkheid ;)

Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/28, 08:52:50 »
Debian 8 met Cinnamon en Gnome geprobeerd, ik moest denken aan: De makers van Ubuntu leggen de nadruk op gebruiksvriendelijkheid ;)

Ergens wel, maar als je je materie goed kent is Debian (8) toch een hele leuke ervaring. Persoonlijk vind ik de Cinnamon-versie van Debian een stuk beter dan Mint op dit moment.
Ik zou nog Mate eens een installatie willen gunnen, maar op dit moment vind ik Debian-Cinnamon onovertroffen.

Ze mochten nu eindelijk wel eens een 'eenvoudige' installer maken maar dit terzijde.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/28, 09:12:40 »
@joris, kan je ook uitleggen waarom Debian-Cinnamon veel beter is dan de Mint versie?
De installatie van Debian vond ik eigenlijk niet zo lastig, tijdens de installatie een spiegelserver selecteren vond ik wel een beetje vreemd.
Ik had geprobeerd om VLC te installeren in Debian, dit ging een stuk lastiger dan in Ubuntu, via synaptic lukte me het niet  :rolleyes:
Verder merk ik niet veel verschil tussen Mint, Ubuntu en Debian, Mint en Ubuntu zijn wel voor een leek gemakkelijker te bedienen.
De website van Debian is bepaald niet toegankelijk, vergeleken met Mint en Ubuntu  ;)

Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/28, 09:19:31 »
Waarom Cinnamon een ietsje beter in Debian?

Gewoon stabieler. De kleine bugs die ik had in Mint 17.1 zijn niet aanwezig in Debian 8.
De networkmanager van Debian kan veel makkelijker overweg met 2 WiFi-modules dan Mint (die daar echt een potje van maakt).

Buiten deze dingen, voorlopig getest, zie ik vooral in Debian een groot stuk stabiliteit tov Mint (voor Cinnamon) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/28, 09:33:40 »
Waarom Cinnamon een ietsje beter in Debian?

Gewoon stabieler. De kleine bugs die ik had in Mint 17.1 zijn niet aanwezig in Debian 8.
De networkmanager van Debian kan veel makkelijker overweg met 2 WiFi-modules dan Mint (die daar echt een potje van maakt).

Buiten deze dingen, voorlopig getest, zie ik vooral in Debian een groot stuk stabiliteit tov Mint (voor Cinnamon) .
Op mijn (oude) pc draait Mint Cinnamon al een paar jaar, zeer stabiel mag ik wel zeggen. Op m'n oude pc draaide Ubuntu, sinds Unity, heel slecht, niets anders dan foutmeldingen en systeemcrashes.
Op m'n nieuwe pc draait Ubuntu super stabiel.
Ik wil alleen maar zeggen, een stabiel systeem is ook hardware afhankelijk.
Debian is stabiel, daar zijn we het over eens, jammer dat het zo leek-onvriendelijk is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/28, 10:02:50 »
Is de XFCE versie ook al klaar als live-CD ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.



Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/28, 14:01:56 »
Tja, het gaat in wezen niet over een welles-nietes spelletje ivm Mint tov Debian  eh femke  ;)

In ieder geval worstel ik op dit moment met een repository toe te voegen (kent het commando add-apt niet) maar dat maakt het terug leuk .

Op het werk is deze versie met groot gejuich onthaald in ieder geval. Ubuntu moest vervangen worden en we gaan ineens, denk ik toch, voor Debian zelf incl. de support.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/28, 15:17:40 »
Ik vraag mij af hoelang de ondersteuning duurt voor b.v Debian 8 ,want dat vind ik een groot + punt bij b.v Xubuntu LTS.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline loti

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/28, 15:33:41 »

Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/28, 15:39:49 »
Inderdaad: ook Jessie doet mee aan de 5-jaren gekte. Een goede zaak hoor, daar niet van.

OT: Ook de pauzestand (of RAM stand) doet het nu uitstekend op deze laptop van mijn onderschrift.
Voorheen was het echt huilen met de pet op na de versie 12.04

Ben er nu al onverdeeld blij mee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/28, 17:29:38 »
Nog geen non-free torrents beschikbaar voor Jessie? Deze van Wheezy non-free geven al geruime tijd een torrent not found fout.

Re: Debian 8 codename Jessie is uit !!
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/28, 17:39:04 »
Nog geen non-free torrents beschikbaar voor Jessie? Deze van Wheezy non-free geven al geruime tijd een torrent not found fout.
Dat viel me ook meteen op; heb maar van de spiegel ineens gedownload (afgegaan op Bloom's link) . Maar ook bij mij was een torrent niet meteen beschikbaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort