Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lacie networkspace mounten  (gelezen 4859 keer)

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Lacie networkspace mounten
« Gepost op: 2009/12/26, 16:44:49 »
Allereerst fijne feestdagen!
Aangezien ik kerstvakantie heb, durfde ik eindelijk de overstap van Windows Vista (wat een *** systeem) naar Ubuntu te maken. Ik draai 9.10 en tot nu toe bevalt het prima.
Ik ben al enkele dagen aan het rommelen om alles werkende te krijgen (oa printer delen met windows pc via samba) en met behulp van oa dit forum is het tot nu toe allemaal gelukt.
Ik heb nu echter een probleem waar ik niet uitkom:

Aan mijn Fritz!box (router/modem) hangt een lacie network disk. Deze kan ik via bestandsbeheer benaderen als //networkspace of smb://networkspace benaderen. Op deze space staat mijn muziekcollectie, die gedeeld is met andere pc`s in huis. Ik wil deze graag mounten, want ik heb begrepen dat het zo mogelijk wordt om de muziek te importeren in de bibliotheek van de verschillende muziekprogramma`s.

Het is me gelukt om in mijn /media map een 'muziek' mountplace (heet dat zo) te maken, het is me gelukt om in fstab de volgende regel toe te voegen:

//networkspace/openshare/muziek  /media/muziek  cifs  guest,uid=1000,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode  0  0
Maar als ik sudo mount -a doe krijg ik de melding dat de //networkspace map niet gevonden kan worden.

Enig idee wat ik fout doe?

Ubuntu bevalt me tot nu toe uitstekend, maar het beheren van mijn muziek binnen een bibliotheek zoals bijvoorbeeld in winamp is wel echt een voorwaarde.

Alvast veel dank!

Rutger
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 12:10:28 door Rutgerwlf »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/27, 14:05:21 »
//networkspace/openshare/muziek  /media/muziek  cifs  guest,uid=1000,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode  0  0
Zet er eens smb: voor of probeer het IP van de server in te vullen.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 16:14:37 »
Dank voor je reactie!
Als ik SMB: toevoeg krijg ik de mededeling dat mounting cifs URL nog niet geimplementeerd is.
Ik probeerde reeds het IP adres van de schijf te zoeken, maar kom er niet uit hoe dat te vinden. Is dat een truc voor?


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/27, 16:37:58 »
Wat is het bestandssysteem van de schijf die aan de router hangt? Is dat echt cifs? Ik zou eerder ext3 of fat32 verwachten.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 21:30:36 »
Oei,
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. ik begreep uit de documentatie dat het met verschillende protocollen te lezen is.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/27, 21:42:27 »
Vul in plaats van cifs eens ext2, ext3 of ext4, niet geschoten is altijd mis.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 10:42:58 »
"cifs" zal zeker goed zijn. Ik hou niet van in het wilde weg proberen: je kan evengoed je systeem breken.

Het probleem zou kunnen liggen aan het gebruik van een naam in plaats van het ip adres. Vervang  "networkspace" door het IP nummer zal moeten ingeven in de plaats.



Offline djurny

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 11:04:05 »
is 'networkspace' bekend op je systeem? dwz geeft een
ping networkspace aan dat het 'networkspace' kan vinden?

zo niet, dan zou ik 'networkspace' als host toevoegen aan '/etc/hosts' met het bijbehorende ip adres..

op de een of andere manier heb ik dat ook niet aan de praat kunnen krijgen.. name resolving middels samba werkt dan magisch gezien wel, maar als je het zo direct gebruikt in een mount commando of ping, dan weer niet  ???
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 12:31:05 »
is 'networkspace' bekend op je systeem? dwz geeft een
ping networkspace aan dat het 'networkspace' kan vinden?
nee, dan krijg ik een unknown host networkspace.  Ik ga eens uitzoeken wat het IP adres is. Onder XP kon ik dat zo zien, maar bij ubuntu zit dat weer ergens anders.

Offline djurny

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/28, 12:37:34 »
je kan dit vinden door met een browser naar je lacie te browsen en daar ergens status/systeem informatie op te vragen :)
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/28, 15:54:23 »
...maar om naar je lacie te browsen, heb je natuurlijk net je netwerknaam of je ip adres nodig. Zelf browse ik daarvoor naar mijn router (dikwijls 192.168.0.1), die dan weer de aangesloten toestellen kan laten zien.

Zowieso wil je naar je router om de netwerkschijf een vast adres toe te kennen. Bij mij gaat dit door het adres "te reserveren". De router blijft met automatische ip toekenning werken, maar zal het specifieke ip adres voorbehouden voor dat ene toestel. Een stap verder is volledig handmatig IP adressen toe te wijzen.

Doe je dat niet, dan kunnen de ip adressen bij een volgende opstart van de router of netwerkapparatuur verschillen. Dan vind je weer niets meer terug. Ik weet ook niet hoe je vanaf Ubuntu of vanaf de commandolijn een lijst kan krijgen van andere toestellen in het netwerk.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/29, 10:05:05 »
poeh,
ik geloof dat dit me een beetje boven mijn pet begint te gaan.

Als ik naar fritx.box surf (mijn browser) vind ik wel de ip adressen van de aangesloten computers in het netwerk. Maar niet die van mijn networkspace. Als ik de ip nummers kopieer naar een browser venster kan ik ze niet openen. Ik ga even verder zoeken.
Wat me meer verontrust is dat ik mijn 'bestandsbeheer' (heet dat nautilus) niet meer kan openen. Als ik pp mijn home folder (of een andere folder) klik zie ik een seconde of drie dat geprobeerd wordt op te starten en dan is het weg. Andere accounts doen het wel, en ook met programmaś (bijv openoffice.org) kan ik mijn bestanden benaderen...

Wel jammer dat iets wat in MS windows zo simpel is, hier zo ingewikkeld lijktte zijn , voor mij wel een afknapper.

Ik zal ivm de onverstandige wijzigingen aan het systeem (pakketten weggemikt, upgrade via update manager, ed) maar eens een verse 9.10 erop zetten en vanaf daar verder werken. Lijkt me wat stabieler.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 10:50:56 door Rutgerwlf »

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/30, 01:49:33 »
Nou, ik heb het ip adres gevonden.
in /etc/hosts gekoppeld aan de naam networkspace
met een ping krijg ik reactie

Als ik de boel nu probeer aan te sluiten krijg ik:
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op //networkspace/, of een andere fout
       (voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
       een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
       Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
       probeer zoiets als:  dmesg | tail
Als ik een dmesg tail commando geef krijg ik een hele lijst waar ik niet wijs uit wordt.
[    0.188838] pci 0000:00:10.0: bridge 32bit mmio: [0xfdb00000-0xfdbfffff]
[   19.712010] usb 2-3: usbfs: interface 0 claimed by usblp while 'usb' sets config #1
[   26.985021] eth0: no IPv6 routers present
[   81.001035] Clocksource tsc unstable (delta = -154794908 ns)
[ 1540.628048] CIFS: Unknown mount option codepage
[ 1540.628058] CIFS: Unknown mount option unicode
[ 1540.628064]  CIFS VFS: No username specified
[ 1540.628073]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
[ 1591.992048] CIFS: Unknown mount option codepage
[ 1591.992060] CIFS: Unknown mount option unicode
[ 1591.992067]  CIFS VFS: No username specified
[ 1591.992076]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
[ 1631.740177] CIFS: Unknown mount option codepage
[ 1631.740190] CIFS: Unknown mount option unicode
[ 1631.740197]  CIFS VFS: No username specified
[ 1631.740206]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
rutger@rutger-ubuntu:~$ dmesg | tail
[ 1540.628064]  CIFS VFS: No username specified
[ 1540.628073]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
[ 1591.992048] CIFS: Unknown mount option codepage
[ 1591.992060] CIFS: Unknown mount option unicode
[ 1591.992067]  CIFS VFS: No username specified
[ 1591.992076]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
[ 1631.740177] CIFS: Unknown mount option codepage
[ 1631.740190] CIFS: Unknown mount option unicode
[ 1631.740197]  CIFS VFS: No username specified
[ 1631.740206]  CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22

enig  idee hoe ik daartussen mijn antwoord moet vinden?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 02:00:14 door Rutgerwlf »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/30, 11:32:20 »
Geef altijd het commando mee dat je uitgevoerd hebt, en toon de wijzigingen die je in bestanden hebt gemaakt. Enkel met concrete informatie kunnen we iets.

mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op //networkspace/, of een andere fout
...

De vraag bijvoorbeeld is hier welke bestandssoort je hebt opgegeven. Kan een typfout geweest zijn, of een gevolg van het niet geïnstalleerd zijn van smbfs.

Het hangt er ook van af welke "shares" je lacie exporteert. Op mijn WD MybookWorld worden de individuele folders geshared als //mybookworld/vanadium, //mybookworld/public. Met enkel //mybookworld kom ik er niet in (vraagt wel paswoord, mar blijft dan hangen). De handleiding van je lacie moet daarover wel een aanduiding geven.

Heb je al geprobeerd grafisch aan te koppelen via nautilus?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 11:38:37 door vanadium »

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/30, 13:44:26 »
Ik heb het voor elkaar gekregen, de smbfs was inderdaad niet geinstalleerd :-[.

Is het zinvol om hier nog een overzichtje te plaatsen hoe ik het aangepakt heb?

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Groet Rutger

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/30, 23:08:17 »
Citaat
Is het zinvol om hier nog een overzichtje te plaatsen hoe ik het aangepakt heb?
Zeker en vast! Toekomstige Lacie gebruikers, en algemeen NAS gebruikers, zullen je dankbaar zijn.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lacie networkspace mounten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/30, 23:42:55 »
K dan, komt ie:

We beginnen met het downloaden van het hulpprogramma: http://www.lacie.com/nl/support/support_manifest.htm?id=10300 om te downloaden. In het pakket een readme file met installatie instructies.

Na installatie het hulpprogramma openen om het IP adres van de netwerkschijf te vinden.
Om te controleren het ip adres invoeren in je browser. Met admin, admin, kun je allerlei instellingen wijzigen.

Vervolgens een terminal venster openen

sudo gedit /etc/hosts je voegt ergens bovenaan een nieuwe regel toe met het IP adres van de schijf en de naam die je hem wilt geven. Bij mij staat er:

192.168.178.25 networkspace
De schijf is nu gelinkt aan een netwerknaam. Controleer dit door
ping networkspace] in de terminal te voeren.
Als dit resultaat oplevert gaan we een mountpoint maken.
Ik wil een  verwijzing naar mijn muziek dus noem het mountpoint 'muziek'. Dit mag uiteraard ook iets anders zijn.
[code] sudo mkdir /media/muziek
Dan moeten we het mountpoint en de netwerknaam nog even koppelen. Dit doen we in het bestand fstab:
sudo gedit /etc/fstab
onderin het bestand voeg je de volgende regel toe:
//networkspace/openshare/muziek  /media/muziek  cifs  guest,uid=1000,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode  0  0in mijn geval verwijs ik naar de map muziek op de openshare. Er kan uiteraard ook naar een andere map verwezen worden.
LET OP: zorg dat er in ieder geval /openshare achter de schijfnaam staan. Anders zal het niet werken.

Zodra het bestand is opgeslagen is alles verbonden.
Nu moeten we het programma nog installeren dat al deze magie gaat laten werken. Open het software centrum en zoek op smbfs. installeer het programma.

Nu is alle voorbereiding gedaan en moet het allemaal werken.

Met een sudo mount -a zou de netwerkschijf binnen de map media en op het bureaublad moeten verschijnen.[/code]