Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mailserver aan windows netwerk koppelen  (gelezen 3900 keer)

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Gepost op: 2008/10/29, 13:15:54 »
Hallo,

Is het mogelijk om een mailserver van een Linux distro te gruiken, en die te koppelen aan je Windows netwerk 2003?

En wat raden jullie aan om als mailserver te gebruiken, weten jullie mischien handige How To's daarvoor?

Dank,

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/29, 13:22:02 »
Heb iets gevonden voor een mailserver "FreeBSD met daarop Postfix" is dat iets? en zou dat kunnen samenwerken met een Windows netwerk(cliënts)?

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/29, 13:25:34 »
Het korte antwoord op die vraag is 'ja'. Het is niet zo ongebruikelijk om een afzonderlijke mailserver in te richten en te koppelen aan cliënts op een Windows desktop. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat je bedoelt met 'Windows netwerk 2003"? Heb je/jullie al een Windows 2003 server draaien met daarop Exchange?

Ik ga er maar even van uit dat je het hier over een zakelijke omgeving hebt. Dan is het handig te weten over het aantal werkplekken en wat voor soort mailomgeving jullie willen.

Om dan toch maar een kort advies te geven:

http://www.zarafa.nl/

Groetjes

Jan

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/29, 13:45:17 »
met windows 2003 bedoel ik:


Dat de domainserver, windows is. En de clients in het windows domein zitten. Dan zou ik een linux mailserver inrichten met bv: zarafa erop. Dan is mijn vraag hoe ik die mailserver in het domein krijg. zodat de client sinloggen op de windows server en hun mail kunnen checken via de mailserver van linux

groet,

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/29, 13:49:37 »
Om het even duidelijk te maken:

Ik moet een project maken met daarin de volgende punten:

Netwerk maken
Verschillende besturingssystemen
Telematica koppelingen realiseren
Veiligheidsbeleid

Dus ik dacht ik maak een windows domainserver en een linux mailserver dan heb het puntje "Verschillende besturingssystemen"

hebben jullie iedeen of suggesties?

MadGuy

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/29, 13:55:02 »
Zimbra is volgens mij te koppelen aan AD, hoe je dat moet doen exact kan ik je niet vertellen, maar volgens mij kan je dat wel "googlen".

Echter, in mijn mening is dat exchange veel simpeler "werkend" te krijgen is dan enig ander linux mail systeem. Je zit dan uiteraard wel aan additionele licenties vast.

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/29, 13:57:31 »
Op de documentatiepagina van Zarafa staat een handleiding over de integratie met Active Directory en een over single sign on:

http://www.zarafaserver.de/?q=en/content/documentation

Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor een complete Linux server met LDAP etcetera en dat koppelen aan Windows cliënts. Dan kom je ook tegemoet aan de eisen van de opdracht. ;)

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/29, 14:34:51 »
Dat klinkt ook goed! denk dat ik me daar in ga verdiepen. zou er nog iets gedaan kunne met windows server? zodat ik ook iets van windows server erin heb zitten? In ieder geval bedankt voor het idee!

groet,

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/29, 14:46:06 »
Welke linux distro raden jullie aan?

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/29, 14:59:52 »
Citaat van: daffiet
Welke linux distro raden jullie aan?
Tja....

Kijk eens naar het logo van dit forum ;)

Maar even zonder gekheid. Ubuntu is een prima server OS. In de zakelijke markt is het waarschijnlijk wel zo dat een RedHat of Suse Linux Enterprise Server een groter marktaandeel hebben. Qua software voor een bedrijfsomgeving maakt dat ook wat minder uit.

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/29, 15:30:40 »
Ok,

ubuntu server met mail (postfix)

Windows clients daar aan hangen.

zou een windows server nog ergens "nut" hebben? of moet ik dat gewoon uit me hoofd zetten.

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/29, 15:39:33 »
Nut? Dat is een aparte insteek. Het gaat toch om taken die je door de server af wilt laten handelen. In grotere omgevingen heb je zowel Windows, Linux als Unix servers staan, die op hun beurt weer teruggrijpen op een authenticatieserver (welke dat ook is).  De vraag is dus eerder: wat zou je door de Windows server willen laten afhandelen?

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/29, 15:45:30 »
Ja precies,

Ubuntu: gebruikers, groepen, mail, gedeelde mappen

Windows: Wsus, Internet zone rule, Network Monitoring

Is dit een idee? of zeg je van "ok...??" ben nu bezig met het plan dus ik sta voor alle meningen en suggesties open.

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/29, 15:51:54 »
Bij WSUS kan ik mij voorstellen dat een Windows server wel handig is.  De twee andere taken kunnen ook door een Linux server worden afgehandeld, maar het is wel mooi opgedeeld zo.

Ik mis overigens de printserver in het overzicht.

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/29, 16:11:55 »
ok dan ga ik me meer in ubuntu verdiepen en kijken naar bepaalde Veiligheidsbeleid voor ubuntu want daar ben ik niet bekend mee

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/29, 16:30:51 »
https://help.ubuntu.com/community/MailServer is dit een goede handleiding voor de mail?

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/30, 13:15:31 »
Hebben jullie nog suggesties voor het backupen van ubuntu?

groet,

Offline desmond

  • Lid
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/30, 15:02:49 »
Ik neem aan dat je het eerst (of alleen) gevirtualiseerd gaat realiseren? Dat is vooral tijdens initialisatiefase een uitkomst. Veel (mail)servers zijn o.a. voor 'Proof of Concept'-doeleinden beschikbaar als compleet image.

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/30, 15:14:45 »
Ik ga het inderdaad gevirtualiseerd realiseren, wat wil "Proof of Concept -doeleinden" zeggen?

Groet,

Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/30, 16:34:14 »
Citaat van: daffiet
Ik ga het inderdaad gevirtualiseerd realiseren, wat wil "Proof of Concept -doeleinden" zeggen?

Groet,
Dat is een mooie formulering voor "laten zien dat het kan en dat het werkt", oftewel, een kant en klare virtuele machine die je alleen nog maar aan hoeft te zetten. Lijkt me niet direct iets waar de docent blij mee zal zijn ;)

daffiet

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/30, 16:40:13 »
wel handig, maar doe het liever zelf. Zodat ik zie wat ik doe en dan ook hopelijk ook snap wat ik doe. maar goed. zijn aardig wat handleidingen voor het opzetten van een mail, weten jullie er een goede?

hijker

  • Gast
Mailserver aan windows netwerk koppelen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/31, 10:28:26 »
Misschien snap ik je vraag niet.

Er zit toch een mailserver genaamd POSTFIX in de UBUNTU SERVER?

En ten tweede vind ik de KERIO mailserver voor LINUX helemaal top.