Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAME met EAC (Exact Audio Copy)  (gelezen 2591 keer)

Offline icehawk

  • Lid
LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Gepost op: 2008/12/02, 21:58:05 »
Zoals bovenstaand titel het al zegt, ben ik voor deze op zoek naar een Ubuntu variant.

Ik heb deze al via wine draaiende gekregen, en ook in xVM met Winbloat XP. Wine en xVM doe ik alleen als het echt niet anders kan. Anders kan ik net zo goed terug "downgraden" naar XP of Vista :)

Het programma EAC is heel simpel en vooral makkelijk. De originele cd in je cd-rom proppen, via de database op internet zoeken naar de titel + album en de tracks en deze info als MP3 tag opslaan.

Onder welke namen moet ik zoeken voor een vergelijkbare configuratie?
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline eendje

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 22:06:58 »
Volgens mij doet Sound Juicer precies wat jij bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 22:09:24 door eendje »
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline icehawk

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/02, 22:16:30 »
Volgens mij doet Sound Juicer precies wat jij bedoelt.

Ik zie op http://burtonini.com/blog/computers/sound-juicer al aardig wat info hierover. Maar ik mis echter info dat het programma een externe compressie-programma (LAME) mogelijkheid heeft. Verder is Sound Juicer heel simpel van opzet! Want het enige wat ik echt nodig heb is het kunnen rippen van mijn CD collectie!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/02, 22:19:59 »
Volgens mij doet Sound Juicer precies wat jij bedoelt.

Ik zie op http://burtonini.com/blog/computers/sound-juicer al aardig wat info hierover. Maar ik mis echter info dat het programma een externe compressie-programma (LAME) mogelijkheid heeft. Verder is Sound Juicer heel simpel van opzet! Want het enige wat ik echt nodig heb is het kunnen rippen van mijn CD collectie!


sudo apt-get install lame  ===>sound juicer.

Offline Tom

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/02, 22:23:08 »
Of via Synaptic wat ik altijd doe.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/02, 22:41:42 »
Ik gebruik grip, dat werkt prima.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/02, 22:43:13 »
ik weer ripperX

Offline icehawk

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/02, 22:50:12 »
Sound Juicer is interessant, maar waar ik me vooral afvraag......... Kan je hierin een externe compressie-programma inzetten? LAME in dit geval.

Natuurlijk zijn er 1001 verschillende smaken voor cd-rippers/ Voor ieder wat wils :)

Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/02, 23:30:03 »
Sound Juicer is interessant, maar waar ik me vooral afvraag......... Kan je hierin een externe compressie-programma inzetten? LAME in dit geval.

Natuurlijk zijn er 1001 verschillende smaken voor cd-rippers/ Voor ieder wat wils :)



bij berken: voorkeuren:format: kiezen voor mp3: profielen: bewerken. (mp3)?

Offline siegi

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 23:35:55 »
Sound juicer gebruikt gewoon lame in de achtergrond.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 23:58:43 »
...maar zoals gekend is het zowat onmogelijk om lame instellingen naar wens in te stellen (lame vbr instellingen).

Offline Anco

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/03, 01:25:11 »
ehm, misschien is ripperx dan wat dan wat, hoe progamma precies werkt weet niet, maar bij settings staat wel de lame mp3 standaard, en je kan voor vbr kiezen
Linux user #485563

Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/03, 08:31:12 »
...maar zoals gekend is het zowat onmogelijk om lame instellingen naar wens in te stellen (lame vbr instellingen).

in grip kan je dit soort instellingen invoeren, geen enkel probleem, je kan ook verschillende encoders kiezen (wel eerst installeren via synaptic)

Offline vanadium

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/03, 11:24:27 »
Grip is inderdaad een goede optie, en als je er de laatste cdparanoia bijneemt ben je bovendien vrij secuur aan het rippen. enig probleem is dat er geen logbestand is: als er tijdens de rip een foutje was maar je was niet aanwezig, dan kan je dat achteraf niet meer zien.

Rubyripper heeft wel een log functie, en is zelfs ontworpen voor secure rip. Ook hier kan je de codec volledig fine tunen, en je ript eventueel naar twee codecs tegelijk (vb flac en mp3). Ik heb echter bij een specifieke CD vastgesteld dat twee tracks niet meer gapless waren (in elkaar over vloeien zonder klik of storing), waardoor mijn vertrouwen in het programma zoek is. Het zou ook moeten kunnen een ganse "image" rippen met cue sheet, maar bij mij lukte dat niet. Het is dan ook nog een zeer jong project.

Rubyripper gebruikt CD-paranoia maar gebruikt niet de foutcorrectiemogelijkheden van cdparanoia, omdat die tot voor kort ontoereikend waren voor hedendaagse CD rom drives. Ook hier kan je uiteraard de nieuwe cdparanoia gebruiken, en dan de correctiemechanismen van rubyripper zelf uitschakelen.

Géén van de linux programma's die ik heb gezien heeft alle mogelijkheden van EAC. Geen van de programma's is in staat ook subchannel data in lezen zodat je een CD exact kan kopiëren, inclusief eventuele pregaps (zodat bijvoorbeeld een stilte voor een track aftelt in je speler, of een stilte niet afgespeeld wordt als je shuffelt).

Offline siegi

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/03, 13:10:23 »
...maar zoals gekend is het zowat onmogelijk om lame instellingen naar wens in te stellen (lame vbr instellingen).
Er zijn toch een paar instellingen die je kan meegeven in zo'n regel.
GStreamer Pipeline: audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc

Offline eendje

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/03, 17:05:16 »
Als je naar Bewerken > Voorkeuren gaat en daarna profielen bewerken... kiest kun je zelf een profiel aanmaken. Kijk bijvoorbeeld een snaar het profiel Cd-kwaliteit, mp3. Je ziet dan de volgende regel:

audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc mode=0 vbr-quality=6 ! id3v2mux

Je ziet dat ze hier bijvoorbeeld voor variabele bitrate gekozen hebben met kwaliteit 6. Er zijn vast nog wel meer parameters die je kunt tweaken...

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline icehawk

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/03, 19:40:55 »
...maar zoals gekend is het zowat onmogelijk om lame instellingen naar wens in te stellen (lame vbr instellingen).

in grip kan je dit soort instellingen invoeren, geen enkel probleem, je kan ook verschillende encoders kiezen (wel eerst installeren via synaptic)

Tot nu toe komt grip het dichtst in de buurt van mijn verwachtingen!! Zoals vanadium het al zegt, ben ik ook een secure ripper. Dat maakte EAC in combinatie met LAME in vbr gemiddelde van 192 ook zo geweldig!

PS: ben maar sinds een paar maanden helemaal overgestapt naar Ubuntu. Het meeste is tot nu toe zelf helemaal gelukt. Het zijn nu vooral de kleine dingetjes waar ik ff tegenaan loop. het rippen van cd's (orginele) doe je niet elke dag! Maar vorige week een cd gekocht die ik graag wou rippen. En dan moet je maar net een goeie naam kunnen vinden dat zo dicht mogelijk in de mogelijkheden van EAC + LAME komt.

vanadium ---- TNX! En uiteraard bedankt voor iedereen die hier een bijdrage hebben geleverd!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/03, 21:27:25 »

Offline icehawk

  • Lid
Re: LAME met EAC (Exact Audio Copy)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/03, 21:43:34 »
Heb je hier iets aan?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=142784

Ik had al in mijn TS al aangegeven dat ik EAC in Wine heb staan. Maar omdat ik Ubuntu gebruik, wil ik ook graag zoveel mogelijk software in Linux draaien. Immers, (zo beredeneer ik) is Wine een "noodoplossing" voor programma's waar geen goede alternatief voor Linux te vinden is. Zo is het ook met xVM. Altijd handig om het te hebben, maar als het kan, toch graag op Linux zelf :)

PS: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=142784 draadje had ik al eerder geleden. Via google kwam ik daar ook inderdaad op uit.
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.