Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Hardware issue mbt geluid  (gelezen 1311 keer)

Offline Tijn1978

  • Lid
[opgelost] Hardware issue mbt geluid
« Gepost op: 2012/06/02, 19:30:26 »
Hoi jongens,

Ik heb een probleempje. Ik kwam erachter dat mijn ubuntu bak de vga kabel gebruikte ipv de hdmi. Na een hoop geconfigureer kreeg ik de tip om de vga kabel te unpluggen en te rebooten. Zo gezegd zo gedaan. Hij gebruikt nu mijn hdmi kabel, brilljant. Echter loopt het geluid nu via de kabel naar de slechte onboard speakers van mijn monitor. Ik gebruik liever de onboard kaart voor geluid omdat die verbonden is met mijn speakers.
Ik gebruik liever de hdmi kabel omdat de vga-kabel zorgt voor een hoge pieptoon waar ik knettergek van werd.

Mijn vraag:
Waar en hoe configureer ik de boel zo dat ik het geluid stuur naar de juiste kaart. Ook werkt de headphone plug van de voorkant van mijn computer niet. Ik zou verwachten het moment dat ik hem inplug dat het geluid naar mijn headphines wordt gestuurd.

Verder zal ik mijn bevindingen posten onderaan zodat wellicht iemand anders profijt heeft hiervan.

ps) goede wedstrijd vanavond!

Groet,
Tijn1978
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 22:17:49 door Tijn1978 »

Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/02, 22:35:18 »
Systeeminstellingen -> Geluid -> tabblad Hardware.

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/03, 18:43:04 »
Hoi cumulus,

Ik heb het tabblad gevonden. Echter vind ik daar de verkeerde hardware. Zie bijlage. Alle drie de printkaartjes spelen geluid af op mijn monitor.
Heb je misschien nog andere tips? Een link is genoeg. Er is zoveel informatie. Tevens heb ik ook al gekeken naar alsamixer, ook die ziet de voorheen gebruikte kaart niet.

Pleas help me out.

Groet,
Tijn1978

Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/03, 18:52:26 »
Er staat dan ook bij alle opties "Built-in audio".

Wat voor videokaart heb je?

Alsamixer hoef je niet te gebruiken.

Heb je soms een laptop met hybride graphics?

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/03, 21:28:03 »
Hoi Cumulus,

Bedankt voor je snelle reactie.

lspci | grep VGA :
02:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation G96 [GeForce GT 120] (rev a1)

Ik zou het waarderen als ik het geluid naar de onboard audio kan sturen.
De installer met de hand vanuit de shell van nvidia stelt je niet in staat het geluid te sturen naar een andere (kaart).
Tevens werkt aan de voorkant van mijn pc, de hoofdtelefoon niet. Normaliter wordt dat dan automatisch naar je headphones gestuurd.
Mijn computer is een Packard Bell IMedia huppeldepup. (+/- 2008)
Een paar goede links naar shell commands om hardware te configureren zou mij al helpen.
Ik heb al e.e.a. geinstalleerd dat niet in de std configuratie zit. XServer conf en NVIDIA tools en al deze helpen geen snars.
Dat alsamixer programma heeft wel een optie om geluidskaart te kiezen waar dan vervolgens NVIDIA als enige staat.

Bedank tot zover..

Groet,
Tijn1978

ps) Heb nu DVI gebruikt (wil ik liever niet want daar heb ik mijn server in hangen, zo nu en dan is een gui wel lekker)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 21:29:47 door Tijn1978 »

Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/03, 21:30:14 »
Zit er toevallig een plug op je videokaart die je moet verbinden met de S/PDIF-out van je geluidskaart? Ik heb een 9400 GT bij welke dit het geval is.

Wat doet:

aplay -l
?

En je hebt de officiële Nvidia-driver geïnstalleerd?

Je zegt dat je DVI gebruikt, moet ik daaruit opmaken dat je nog niet hebt geprobeerd om de HDMI-aansluiting te gebruiken?

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/03, 21:43:06 »
Hey Cumulus,
Wederom at lightning speed.
De verbinding tussen videokaart en geluidskaart weet ik niet uit mijn hoofd of die er is. Zal na deze post even openen en kijken.

aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: ALC1200 Analog [ALC1200 Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: ALC1200 Digital [ALC1200 Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Ik heb in de eerste instantie proprietary drivers geinstalleerd via  systeeminstellingen.

Geschiedenis:

Ik had zowel VGA als HDMI kabel verbonden met mijn pc. De voorkeur van Ubuntu is VGA. Bij die keuze hoor ik een hoge constante pieptoon waar ik knettergek van wordt.
Ik kwam erachter dat mijn monitor voor VGA kiest (display op scherm). Heb allerlei forums afgespeurd op zoek naar een manier om hdmi te forceren maar kon niets vinden.
Tot ik de tip kreeg de vga kabel te unpluggen en te rebooten, en idd ubuntu kiest dan hdmi waardoor er geen pieptoon meer is. Nu loopt zowel beeld als geluid via hdmi naar de monitor waardoor de speakers in mijn scherm gebruikt worden en dat is simpelweg niet goed genoeg.

In mijn laatste reactie meldde ik dat ik de HDMI eruit heb gehaald en nu de DVI gebruik. De DVI hoort eigenlijk naar mijn server te gaan. DVI vervoert geen geluid dus dat loopt nu via de mobo kaart.

Dank u,
Tijn 1978




Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/03, 21:49:35 »
Je zou in dat geval zomaar een budgetkaart kunnen hebben, die geen "dedicated" geluidschip aan boord heeft die door het systeem wordt herkend. Ik vermoed dat je je pc zult moeten openmaken om een kabel te verbinden met de S/PDIF-connector op je moederbord, als die überhaupt aanwezig is. Voorbeeld:


De mid-range/top-range kaarten hebben een geluidschip die anders wordt aangestuurd en met ALSA-apparaat worden geïdentificeerd door de driver.

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/03, 21:54:01 »
Hoi Cumulus,

Had hem zojuist open en er loopt idd een kabeltje naar het moederbord. Is het niet een idee om die juist eraf te halen?

Groet,
Tijn1978

Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/03, 21:55:31 »
Aha. Nee, die moet blijven zitten.

Staat de geluidsuitvoer op S/PDIF? Probeer "Test sound" eens.

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/03, 21:59:51 »
Hoi Cumulus,

Op s/pdif geen geluid. Op speaker wel. Zou er een kabel breuk zijn?
Ik heb hem onlangs naar een winkel gebracht om een extra schijf in te laten bouwen.

Groet,
Tijn1978

ps) Aan de achterkant van monitor zit een audio out. Als ik mijn geluidskabel daar in plug?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 22:01:45 door Tijn1978 »

Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/03, 22:00:53 »
Als hij op de S/PDIF staat, moet het geluid naar de videokaart worden doorgestuurd en via HDMI naar je monitor worden verzonden. Staan de speakers van je monitor open? Is de HDMI-uitgang in gebruik?

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hardware issue mbt geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/03, 22:17:13 »
Hoi cumulus,

Bedankt voor al je hulp. Kennelijk als ik hem op built in speakers zet stuurt hij het geluid naar beide.
Mijn monitor overstemde kennelijk.
Ik heb geluid bij alle mogelijke uitgangen en de jacket voor de headphone plug reageert ook weer.
Ik had geen idee dat het zo simpel is.
Ik zal deze thread als opgelost noteren.

Bedankt voor de snelle en vele reacties!

Groet,
Tijn1978

 :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Re: [opgelost] Hardware issue mbt geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/03, 22:24:24 »
Geen dank!