Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijven in PDF  (gelezen 3073 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Schrijven in PDF
« Gepost op: 2017/05/25, 11:55:14 »
Hoe komt het dat ik in onderste pdf document in Linux, in sommige tekstvlakken, als ik die aan klik zwart worden en in Windows niet. In Linux gebruik ik de standaard PDF viewer in Xubuntu en in W10 de Adobe Reader Dc.  :evil:
http://www.rijnstate.nl/web/file?uuid=fb24731c-99e8-41f7-af1b-a61122f470e7&owner=da991043-31fb-4e1e-b113-ae85381212c6&contentid=2847
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/25, 12:03:12 »
Het formulier bekijk ik met documentweergave, dat eigenlijk Evince heet.
Wel valt mij op, dat er soms spontaan een stukje tekst grijs wordt, maar dat kan m.i. geen kwaad.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/25, 12:26:19 »
Het formulier bekijk ik met documentweergave, dat eigenlijk Evince heet.
Wel valt mij op, dat er soms spontaan een stukje tekst grijs wordt, maar dat kan m.i. geen kwaad.
Dat gebruik ik ook maar als je op verschillende plaatsen medicijnen invult dan komen de zwarte vlakken. Ik zal vanavond een paar schermafdrukken maken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/25, 12:33:57 »
Probeer het eens in LibreOffice Draw.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/25, 13:04:57 »
Zulk soort formulieren vul ik altijd in met Master PDF Editor. Dat is hier uitermate geschikt voor.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/25, 17:45:13 »
Zulk soort formulieren vul ik altijd in met Master PDF Editor. Dat is hier uitermate geschikt voor.
Zit deze in de repro van Xubuntu? Zo nee hoe kom ik eraan?
Ik heb het nog een keer geprobeerd en heb geprobeerd door naar een ander bestand te zoeken wat niet gelukt is en ben weer terug gegaan naar Evince en nu krijg ik geen zwarte vlakken meer als ik op de bewuste koppeling klik. Ik ga dit nog een keer proberen vanuit de website van Rijnstate of dit nu ook goed is.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/25, 17:53:50 »
ik neem aan, dat mijn buur van 8km verderop het heeft over deze.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Suns

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/25, 18:06:06 »
Je kan je documenten openen met  LibreOffice Draw dat is een prima software om documenten te bewerken , je kan het dan exporteren naar PDF.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline sidonia

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/25, 18:46:36 »
Ja, Ron, die bedoel ik.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/25, 19:00:45 »
Ja, Ron, die bedoel ik.
Kun je die veilig downloaden?? Zo ja, waar komt hij dan te staan? Heb dit nog nooit gedaan in Linux. :-[
Probeer het eens in LibreOffice Draw.
Heb even draw uit repro gehaald en document geopend. Is volgens mij bewerkelijker dan een PDF viewer. Misschien eerst Master PDF Editor proberen.

Ben nu ook rechtstreeks naar site van Rijnstate gegaan en heb een bewerking in paspoort gemaakt en zwarte vlakken niet meer te vinden. RA Ra hoe kan dit. Ik had dit op desktop en laptop. Laptop is nu goed. Ga het proberen op desktop.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/25, 19:13:49 »
Ja, Ron, die bedoel ik.
Kun je die veilig downloaden?? Zo ja, waar komt hij dan te staan? Heb dit nog nooit gedaan in Linux. :-[
Wel de .deb file downloaden, na het downloaden kan je deze installeren door er op te klikken vanuit Thunar (de verkenner).
Het programma komt in het menu bij afbeeldingen te staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Schrijven in PDF
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/25, 20:18:10 »
Welke versie moet je dan nemen als je een 64 bits Ubuntu hebt? Ik neem aan de 64-bits versie.

Wat betekent 'Requirements: Qt 5.2.1 or later'? Moet je additioneel nog iets installeren?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Tom

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/25, 20:56:26 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/25, 21:06:14 »
Bij mij is natuurlijk alles mis gegaan bij het downloaden van Master PDF Editor. Ik heb die map weer weggegooid en misschien ook de downloadmap.? Dus uit Thunar is de downloadmap verdwenen.
Ik krijg nu ook als ik even de laptopklep dicht gedaan heb en als ik hem weer open en dan moet ik normaal en nu ook inloggen maar daarna krijg ik een scherm om nog een keer in te loggen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/25, 21:15:52 »
@Ronaldus,
Ik heb master-pdf-editor zojuist geïnstalleerd in een verder standaard Xubuntu 16.04, 64 bits. Installeren ging via Softwarecentrum, door op OK te klikken in een klein grijs schermpje dat vanzelf opkwam na downloaden.
Ik hoefde niets extra te installeren, dus ook geen Qt 5.2.1. Er worden in Synaptic vier afhankelijkheden vermeld die alle met Qt van doen hebben, maar die waren waarschijnlijk al geïnstalleerd. Ik kom in de geschiedenis van Synaptic niet tegen dat ze nu pas geïnstalleerd zouden zijn.

Ik moet zeggen dat het invullen van PFD-formulieren in master-pdf-editor veel mooier gaat dan in LibreOffice Draw, die ik tot nog toe daarvoor gebruikte.

Offline h2o

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/25, 21:31:30 »
Master PDF editor is een van mijn gereedschappen op mijn werk. Je kunt er invulbare formulier PDF bestanden mee maken en ook PDF bestanden 'croppen', dus de overbodige randen afknippen. Verder gebruik ik het ook om teksten aan te passen en laatst nog ingezet om van een gescand document de ingevulde tekst weg te halen door de witte vlakken overheen te zetten en tekst aan te passen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/25, 22:19:52 »
Ik heb Master PDF Editor kunnen installeren en ben die melding kwijt.
Ik zit nu nog met het volgende probleem 'Hoe krijg ik de Downloadmap weer in Thunar???? :'( Is dit nog mogelijk???
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/25, 23:06:17 »
Start thunar, dan sta je in je home map.
op een lege plek rechts-klikken en map maken klikken, die moet dan Downloads heten.
Of
Start de terminal, dan sta je standaard al in je home map.
type mkdir Downloads .........

Denk er wel om, dat de map met een hoofdletter begint !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/25, 23:24:49 »
Start thunar, dan sta je in je home map.
op een lege plek rechts-klikken en map maken klikken, die moet dan Downloads heten.
Of
Start de terminal, dan sta je standaard al in je home map.
type mkdir Downloads .........

Denk er wel om, dat de map met een hoofdletter begint !
Dat heb ik gedaan Ron maar de toegang staat bij rechten op lezen en schrijven en op de desktop die goed is op lezen.
Als ik dit aan wil passen krijg ik een waarschuwingsvenster met de tekst: Recursief toepassen? Wilt u uw veranderingen recursief op alle bestanden en in de geselecteerde map toepassen? Moet hier wat in doen?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/25, 23:30:58 »
Henk, sta je wel in je eigen home map?
Dus is /home/henk ?
Vanuit de terminal zou het in één keer moeten werken..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/25, 23:47:51 »
Henk, sta je wel in je eigen home map?
Dus is /home/henk ?
Vanuit de terminal zou het in één keer moeten werken..........
Ron, deze heb ik niet vanuit de terminal gemaakt maar in home/henk
Ga morgen weer verder
« Laatst bewerkt op: 2017/05/25, 23:55:36 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/26, 10:15:05 »
Volgens de foto kan je gewoon op JA klikken.
Maar als het goed is, staat dat al zo.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/26, 10:30:03 »
Volgens de foto kan je gewoon op JA klikken.
Maar als het goed is, staat dat al zo.........
Ron, ik ben een beetje aan het zoeken geweest omdat ik alles in de sandbox heb zitten maar daar ligt het niet aan. Ik weet nu waar in moet zoeken. Het ligt aan FF. Ik heb dit nu geprobeerd met Chromium en daar komt alles goed in de downloads terecht. Nu weet ik alleen niet in welk bestand die koppeling verzorgt tussen FF en dat de downloads naar de map Downloads gaan. Als ik FF draai zonder  sandbox komen de downloads terecht in mijn home/henk.
Hoe ik hieraan gekomen ben weet ik ook niet.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/26, 10:44:11 »
In FireFox is het een instelling.
Bewerken > voorkeuren > ???
dacht ik, maar ik kan het niet terug vinden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

  • Gast
Re: Schrijven in PDF
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/26, 10:45:46 »
In FireFox is het een instelling.
Bewerken > voorkeuren > ???
dacht ik, maar ik kan het niet terug vinden :lol:
correct voorkeuren -> algemeen -> Downloads opslaan in ....