Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal  (gelezen 1255 keer)

Offline Bill

  • Lid
Via deze link heb ik eindelijk mijn draadloze internet aan de praat in Ubuntu 8.04 op mijn Vaio laptop;

http://www.ubuntugeek.com/atheros-5007eg-with-madwifi-on-i386-platform.html

Groot feest omdat mij dit sinds 7.04 nog niet gelukt was...

Nu moet ik echter na het opstarten steeds deze 2 commando's in een terminal geven om het draadloze gedeelte op te starten:
sudo modprobe ath_pci
sudo modprobe wlan_scan_sta

Nu las ik dat ik in etc/modules deze 2 regels zou kunnen opnemen, maar op een of andere manier lukt me dat niet. Ik ben redelijk nieuw met linux en wil me er zeker verder in verdiepen. Kan iemand mij op weg helpen zodat ik de modules kan aanpassen.

Ik begrijp dat het text/config file is, maar via de texteditor heb ik geen rechten. Moet ik iets via een terminal doen?

De modules-file ziet er nu zo uit:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp
sbp2

Alvast bedankt!

Offline siegi

  • Lid
[8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 17:58:57 »
Mooi dat je al zelfs zo ver bent geraakt. :) Je heb eigenlijk zelf je probleem opgelost.

alt-f2 gksudo gedit /etc/modules
En voeg dan volgende lijntjes toe.
wlan_scan_sta
ath_pci

Offline Bill

  • Lid
[8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 18:38:57 »
Bedankt siegi,

Hier was ik naar op zoek :) Het is helemaal gelukt, al moest ik wel de laatste 2 regels omdraaien.

Nu nog even stoeien met de laatste probleempjes zoals schermbrightness en het nog niet zien van mijn windows partitie. Maar ik vrees dat de windowspartitie toch niet lang meer bestaat :)

Offline Bill

  • Lid
[8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/24, 09:49:30 »
Even een aanvullend vraagje. Ubuntu draait nu al een tijdje heerlijk naar mijn zin. Maar gister druppelde kernel 19 binnen.

Na iedere kernel update moet ik mijn draadloze driver opnieuw instellen. Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten gebeuren?

[8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/24, 10:03:04 »
Citaat van: billspaarbank
Even een aanvullend vraagje. Ubuntu draait nu al een tijdje heerlijk naar mijn zin. Maar gister druppelde kernel 19 binnen.

Na iedere kernel update moet ik mijn draadloze driver opnieuw instellen. Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten gebeuren?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dat niet kan. Ik heb begrepen dat er hardware support in de linuxkernel is ingebouwd. Dat kan betekenen dat een kernelupdate bijvoorbeeld ervoor zou kunnen zorgen dat je draadloze netwerkkaart plots ondersteund wordt. Het zou dan denk ik ook mogelijk zijn dat de oude driver conflicteerd met de eventueel nieuwe driver in de kernel. Ik denk dat je daarom de driver na een kernelupdate opnieuw moet installeren. Normaal zijn er volgens mij niet zoveel kernel updates als de laatste tijd.

Offline Bill

  • Lid
[8.04] Atheros 5007eg werkt, maar niet zonder commando in de terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/24, 11:34:32 »
Het is verder ook niet zo ramp, maar alleen een beetje onhandig. Ik ben allang blij dat ik erachter ben waarom mijn internet het af en toe niet meer doet.

Thnx voor de reactie