Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS  (gelezen 12957 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Gepost op: 2010/12/14, 14:29:07 »
Richard Stallman heeft zich eens uitgelaten over Google Chrome OS:
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2010/dec/14/chrome-os-richard-stallman-warning

Zijn punt is voornamelijk,dat je met 'cloud computing' alles uit handen geeft, zonder te weten aan wie, en zelfs je rechten op je eigen gegevens discutabel worden (Al had hij e.e.a. wel iets diplomatieker mogen formuleren).

Mochten iemand dit vreemd vinden, ik heb de gebruikersvoorwaarden van Hyves omtrent geuploade files eens nagetrokken. Het komt erop neer, dat Hyves mede-eigenaar is geworden van geupload materiaal, en vrij is om daar van alles mee te doen:

5. Uploading files/license
5.1 Under the conditions provided in these Terms of Use, in principle you keep the copyrights and other intellectual property rights which you own with regard to the files which you make available via the Website to the Website’s visitors.
5.2 You acknowledge and agree that by making files, data and/or materials available to Hyves (by which in these Terms of Use amongst others is meant: uploading them) you automatically grant to Hyves:
(a) a free, unencumbered, worldwide, sub-licensable, non-exclusive license to
(i) use, reproduce, disseminate and publicise the files, data and/or materials in connection with the Hyves service; and
(ii) to use and reproduce (and to allow third parties to use and reproduce) the files, data and/or materials via any medium whatsoever for marketing and/or promotional purposes in connection with the Hyves service;
(b) the right to remove, intentionally or unintentionally, and for whatever reason and also without any reason being given, from the Hyves servers and from the Website any files, data and/or materials made available by you, without Hyves becoming liable to you or a third party in any way whatsoever as a result of such removal.
5.3 The license meant in clause 5.2 expires at the moment you or Hyves removes the respective files, data and/or materials from the Website.
5.4 You acknowledge and agree that the files, data and/or materials you have made available to Hyves, will be used by other users of Hyves. Hyves does not accept any liability for the compliance by the users of Hyves with these Terms of Use. You therefore acknowledge that it might be possible that the files, data and/or materials made available by you to Hyves, are used in a manner which is contrary to or is not provided for in these Terms of Use. Hyves is not liable for any acts by a third party which are contrary to these Terms of Use or any legal provision or other unlawful act of a third party in relation to the files, data and/or materials made available by you.
5.5 You are fully, independently and solely responsible for all use you make of the Website, including – but not limited to – making available files, data and/or materials and sending and sharing files, data and/or materials.
5.6 You guarantee to Hyves that you are the fully entitled party with regard to the files, data and/or materials as meant in clause 5.2 and that you are fully entitled and authorised to grant the license as meant in these Terms of Use. You indemnify Hyves and all its affiliated companies and persons against any claims by third parties based on the allegation that the files, data and/or materials infringe any current (intellectual property) right of third parties or are otherwise unlawful towards third parties and against any claims resulting from your acts in contravention with these Terms of Use. All the costs incurred and damage suffered by Hyves in any way in connection with these claims will be reimbursed by you.
5.7 By making files, data and/or materials available to Hyves, you guarantee that
(a) you are authorised to do so in accordance with these Terms of Use and that you are entitled to grant to Hyves the rights as meant in these Terms of Use;
(b) the files, data and/or materials made available by you do not contravene any law, or infringe any rights of third parties including contractual rights, intellectual property rights, privacy rights and neither are they otherwise unlawful to third parties or Hyves, and that no consent or license is necessary or required from you or any third party for using the files on the Website;
(c) you are not restricted by any lack of competence, restriction or prohibition with regard to your right to act in accordance with these Terms of Use and/or to make files, data and or materials available;
(d) Hyves will not be obliged to make any payment of any nature whatsoever to whomsoever, including persons and parties whose performance or concepts are included in the files, data and/or materials made available by you, or its producer(s), publisher(s) or maker(s) including collective right organisations;
(e) you are exclusively responsible for all the licenses, reports and payment obligations to any third party including, but not limited to, collective right organisations, in connection with the use of the files, date and/or materials made available by you as meant in these Terms of Use.

Toch zou het me niet echt verbazen, dat velen 'voor het gemak' of omdat het kostentechnisch interessant is, gebruik van cloud computing gaan maken. Je kan je bestanden ook versleutelen, trouwens  ;)  
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 14:31:21 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/14, 15:57:21 »
Cloud computing is awesome en niet meer te stoppen. En als je de grote bedrijven niet vertrouwt kun je je eigen server opzetten, en die gebruiken voor je cloud.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/14, 18:34:32 »
Cloud computing is awesome en niet meer te stoppen. En als je de grote bedrijven niet vertrouwt kun je je eigen server opzetten, en die gebruiken voor je cloud.

Zo die staat! Punt uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/14, 18:46:57 »
Tja. Gewoon uitkijken wat je de wolken in stuurt. Dus bijvoorbeeld geen spul dat identiteitsdiefstal mogelijk maakt (gegevens van bankrekeningen, verzekeringspolissen, enzovoorts).

Verder ook uitkijken aan welke wolkdienst je je bestanden toevertrouwt. Een gigantisch groot bedrijf als Google kun je meer vertrouwen dan wolkdienst "Slimmerik" van Sluwaard B.V. uit Tietjerksteradeel. Facebook, hoewel groot, heeft een erg slechte reputatie wat betreft privacy-schendingen.

Enfin, gewoon je gezonde verstand een beetje gebruiken. Kom je meestal een heel eind mee.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 18:49:16 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/14, 18:50:36 »
Voor misbruik ben ik niet zo erg bang.
Waar ik wel bang voor ben, is dat b.v. Google de bestanden scant op trefwoorden en dat je dan gerichte reclame krijgt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/14, 19:03:51 »
Waar ik wel bang voor ben, is dat b.v. Google de bestanden scant op trefwoorden en dat je dan gerichte reclame krijgt.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, want dat doen ze al. Ook met bv. Gmail.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline petervs

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/14, 20:49:32 »
Ik gebruik al jaren gmail, maar ik heb nog nooit reclame oid mogen ontvangen. Doe ik iets niet goed?  XD
Ubuntu MATE 16.04

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/14, 20:50:19 »
En ik weet nog steeds niet wat "on the cloud zijn" is...

DarkEra

  • Gast
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/14, 21:23:24 »
On the cloud zijn....

Gebruik maken van web apps/services: Ubuntu One, Skydrive, Windows Live/Hotmail, Office Live, Google met z'n Gmail, Doc's etc wat je online, op het internet, in de cloud dus kan gebruiken. Het staat op het web en is niet geinstalleerd op je computer.

Google Chrome Os en ook Jolicloud bijvoorbeeld, staan eigenlijk niet op je computer maar.... op het web, in de cloud. Het nadeel van zo'n Cloud Os als Chrome Os en Jolicloud is wel dat je altijd een internet verbinding nodig hebt om het te laten werken. Offline heb je er niets aan.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 21:37:55 door DarkEra »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/14, 21:29:31 »
Alhoewel ik het niet eens ben met veel van Stallmans ideeën, geef ik hem in deze kwestie toch gelijk. Cloud computing is toch iets waarmee men best voorzichtig kan zijn in mijn ogen. Doordat jouw bestanden op de server van een bedrijf staan ben je namelijk voor de toegang tot die vaak belangrijke bestanden afhankelijk van een bedrijf. Het probleem hierbij is volgens mij dat in veel gebruiksvoorwaarden, en zeker in die van grote bedrijven, een bepaling wordt opgenomen die stelt dat het bedrijf het recht heeft om op elk moment de gebruiksvoorwaarden te veranderen. Dit zou een bedrijf dat de bestanden beheert ertoe in staat stellen om van de ene dag op de ander bijvoorbeeld een erg hoge som te vragen aan al de klanten voor toegang tot de bestanden. Een gedachte die voor mij toch schrikbarend is, op zijn minst.

Althans, dat is wat ik ervan begrijp. Mensen met meer juridische kennis zijn welkom om mij te corrigeren.

Cloud computing als technologie is opzich helemaal niet verkeerd. Maar als ik een ondernemer was zou ik gewoon een bekwame IT'er inhuren en deze voor mijn onderneming gelokaliseerde cloudservers laten opzetten en beheren.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/14, 21:53:32 »
Het is heel simpel alles wat je niet kan controleren is niet te vertrouwen. En daar wringt de schoen bij cloud based computing. Omdat voor consumenten de cloud 9 van de 10 niet onder hun eigen beheer is en dus wordt gedaan door een bedrijf. Deze consumenten mogen echter ook niet binnenlopen bij het bedrijf om te controleren of hij de werkwijze van het bedrijf vertrouwd.

Als consument moet je dan keuzes maken. Vertrouw ik ze op hun mooie blauwe ogen? Is het risico wat ik loop het waard? Benadeel ik anderen met deze keuze?

Voor RMS is het dan duidelijk, hij vertrouwt namelijk alleen zichzelf...

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/14, 23:27:26 »
Hyves doet maar wat ze willen; de foto's die ik maak verspreid ik toch al vrij, want ik zet ze op zowel Hyves als Picasaweb.

Hoe dan ook denk ik niet dat de Cloud de toekomst is; ik zie de toekomst hetzelfde als nu. Offline met cloud gemengd.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/15, 01:57:54 »
Ik zie het als waarschuwing en
zit vooreerst op mijn eigen wolkje.  :D


Wat is vrije software?

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/15, 10:34:03 »
Ik ben en blijf gereserveerd toz van Cloud Computing.

Afhankelijkheid is idd dat de service moet werken indien je aan de gang wilt met je PC.
Servers offline betekent dat je nix kan doen.

Zodra je werkt op andermans servers (hoe betrouwbaar ook) is er altijd een mogelijkheid dat de beheerder al jouw gegevens kan bekijken, dus privacy is nihiel.
Probleem is nu dus dat je vertrouwde gegevens niet op je eigen pc kan bewaren omdat dit niet werkt met Cloud computing.

Eigen servers zou een oplossing kunnen bieden, hier zit echter een groter adder onder het gras.

Zowel eigen servers als servers bij een ander kunnen ten alle tijden gehackt worden.
Sterker nog, alle service soorten die je online zet en waarbij je moet inloggen kunnen gehackt worden.

Dus hoe je het went of keert je blijft een groot risico houden dat er gegevens in verkeerde handen vallen.

Daarnaast maak je een service die afhankelijk is van......
En als kwaad willende het onmogelijk maken om dit te gebruiken (denk aan de aanvallen die uit naam van wikileaks gedaan zijn) ligt je productie stil en kun je niet meer werken.

Mijn conclusie is dus dat het een leuke service is, echter er zijn teveel afhankelijkheden die ervoor zorgen dat je er niet volledig op kunt vertrouwen.
Erbij hebben of houden als extraatje is leuk, maar als volledig productie systeem is het waardeloos.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/15, 10:48:22 »
Dat je altijd internet nodig hebt om "met de cloud" te kunnen werken is niet helemaal waar. Dropbox en Ubuntu One zijn prima voorbeelden waarbij dit niet geldt. Je kunt in principe altijd bij je bestanden en ermee werken. En dankzij nieuwere technieken (HTML5 storage) kan dit straks bijv. ook met Google Docs en vergelijkbare browser apps.
Voor het syncen met teh Cloud heb je uiteraard wel verbinding nodig.

De Cloud is de wolk van alle computers op het internet. Met de cloud wordt in principe gewoon het internet bedoeld. Alleen sinds een paar jaar geven ze er een leuk ander naampje voor.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/15, 10:59:22 »
@Rachid: Ja, Dropbox en Ubuntu One bijv. wel. Maar op Chrome OS heb je daar niks aan, omdat je in de browser zit en dus ten allen tijde in de cloud.
Verder ben ik het wel eens met wat je zegt, overigens :)

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/15, 14:45:12 »
ik me alleen niet herinneren wanneer ik voor het laatst achter een PC zat waar ik geen internet had. Als ik op een non-cloud PC geen internet heb zou ik niet weten wat ik dan zou moeten doen?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/15, 15:19:17 »
@Rachid: Ja, Dropbox en Ubuntu One bijv. wel. Maar op Chrome OS heb je daar niks aan, omdat je in de browser zit en dus ten allen tijde in de cloud.
Verder ben ik het wel eens met wat je zegt, overigens :)

Heb je, je er überhaupt in verdiept?

Tijdens de live presentatie waren er namelijk genoeg offline voorbeelden. Zelfs hele games speelt hij offline. Zelfde geld Google Docs, Gmail en noem maar op. Werken gewoon offline tot dat hij z'n wifi weer aanzet. Daarna werd alles keurig gesynct. Het hele OS werkt dus als dropbox. Verder is er gewoon een lokaal filesystem waar je bij kan.

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/15, 15:33:41 »
ik me alleen niet herinneren wanneer ik voor het laatst achter een PC zat waar ik geen internet had. Als ik op een non-cloud PC geen internet heb zou ik niet weten wat ik dan zou moeten doen?

Ow, ikke maak dat zo nu en dan wel mee. Is het niet bij mezelf, dan is het wel bij een ander. En dan doel ik op een internetstoring waardoor je dus zonder internet zit.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/15, 15:39:35 »
Wat hekje-uitroepteken bedoelt is dat het straks niet meer uitmaakt of je verbinding er ff uitligt...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/15, 15:43:15 »
Wat hekje-uitroepteken bedoelt is dat het straks niet meer uitmaakt of je verbinding er ff uitligt...

Nee, dat snap ik hoor. Maar ik reageerde even op wat Gotiniens meemaakte en hoe ik dat meemaak ;)

Offline joop13

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/15, 15:58:05 »
Ik gebruik Ubuntu-one op dit moment alleen maar als een externe backup van belangrijke bestanden en synchronisatiemiddel tussen mijn twee computers.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline heir4c

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/15, 18:21:19 »
The Cloud is interessant voor bedrijven die een eigen centrale computer hebben. Alle desktops werken via die centrale computer.
Je ziet tegenwoordig in kantoren veel dat ze maar een kleine basis computer hebben. Ze werken vanop die plaatselijke comps maar alles word verwerkt in de centrale computer. Zo kunnen ze simpel weg hun werkplek verlaten en later op een andere werkplek gewoon doorgaan met wat ze bezig waren.
Op mijn huidige werk werkt het scan-systeem van de orderpicking met zo'n 'cloud' systeem. Alles is verbonden met het hoofdsysteem een km of 3 verderop in het administratie center. Als daar dus de stroom/systeem uitvalt liggen wij ook stil.
Dat is het nadeel. Het voordeel is dat de plaatselijke werkplekken maar lichte systemen moeten hebben om iets weer te geven. Het programma staat niet eens op die computers.
Zo kan je thuis ook een cloud opzetten met verschillende computers. Ik denk zelfs dat je het zo kan instellen dat je meerdere comps kan gebruiken en het ene programma op een computer kan laten werken en een ander op een andere zodat ze elk een afzonderlijke cpu/geheugen kunnen gebruiken. Zo werkt het allemaal iets sneller.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/15, 18:37:05 »
We gaan weer helemaal terug naar begin jaren '80: één grote centrale computer waar allemaal "domme terminals" aan hangen. Met als enige verschil dat de verbinding verloopt via het internet en niet meer rechtstreeks is.  :P

Offline joop13

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/15, 18:41:05 »
We gaan weer helemaal terug naar begin jaren '80: één grote centrale computer waar allemaal "domme terminals" aan hangen. Met als enige verschil dat de verbinding verloopt via het internet en niet meer rechtstreeks is.  :P
Dusssss.......  Ik werd pas geleden gestoord door mijn ICT-hoofd die een conferentie over Cloud had meegemaakt en zei: dit is een digitale revolutie. Maar zoals Pjotr aangeeft: er is niets nieuws onder de zon......... En dat komt er ook niet gauw.   
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,