Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS  (gelezen 12993 keer)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/15, 19:06:20 »
Het is eigenlijk omgekeerd. Niet één centrale comp maar één comp naar verschillende computers.
Je hebt één centrale comp die alles weergeeft.
Elk programma krijgt zijn eigen mini verwerkingseenheid. Zoals nu al een grafische kaart bijna onafhankelijk werkt (Eigen geheugen enzo)
Bijvoorbeeld Als je OpenOffice,Incscape of een 3D programma hebt draaien en daarnaast dan nog eens FF, een video draaien hebt enzoverder, dan kan dit vanuit hun eigen mini-verwerkingseenheid (cpu-tje en geheugen) Zo zou je de comps in de toekomst kunnen laten werken. Je koopt zo'n verwerkingseenheid met of zonder programma erop en sluit dit aan aan een centrale verwerkingseenheid. Zo kan je met verschillende wat zwaardere programma's tegelijk laten draaien zonder dat ze elkaar in de weg zitten. (Nu word de computer trager en moet de ene verwerking wachten op de andere.)
Kijk maar eens wat men nu doet met die meerdere cpu's in één computer. Men maakt geen snellere processors meer, maar men verbind ze met elkaar. De cpu's apart werken niet sneller dan oudere maar samen doen ze meer.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 19:08:21 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/15, 20:23:35 »
Ik gebruik Ubuntu-one op dit moment alleen maar als een externe backup van belangrijke bestanden en synchronisatiemiddel tussen mijn twee computers.

Als Canonical zich aan de afspraak zou houden en Ubuntu One voor KDE afmaken in plaats van eerst te focussen op de Windows-client, dan zou ik ook zeker Ubuntu One gebruiken :) Maar ik heb geen zin om steeds naar de webinterface te gaan en alles te uploaden.
Want ik vind wel dat Ubuntu One de weg naar de toekomst van de cloud is.

Offline joop13

  • Lid
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/15, 22:15:50 »
Ik gebruik Ubuntu-one op dit moment alleen maar als een externe backup van belangrijke bestanden en synchronisatiemiddel tussen mijn twee computers.

Als Canonical zich aan de afspraak zou houden en Ubuntu One voor KDE afmaken in plaats van eerst te focussen op de Windows-client, dan zou ik ook zeker Ubuntu One gebruiken :) Maar ik heb geen zin om steeds naar de webinterface te gaan en alles te uploaden.
Want ik vind wel dat Ubuntu One de weg naar de toekomst van de cloud is.
Je hoeft alleen maar in Nautilus aan te geven dat je een directory wilt syncen met UbuntuOne. Op de webinterface kun je vooral kijken of het goed gekomen is. Op dit moment kom ik heel weinig op de webinterface.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #28 Gepost op: 2010/12/15, 22:45:00 »
@joop: Maar Kubuntu heeft geen Nautilus en ik ga ook niet Nautilus installeren want dan komt half GNOME mee en daar heb ik geen zin in alleen maar voor Ubuntu One ;)

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #29 Gepost op: 2010/12/16, 00:42:53 »
Het zou mooi zijn als er een p2p cloud zou komen. Nu zijn er een aantal grote bedrijven met flinke servers op het internet die cloud diensten aanbieden, maar waarom deze diensten niet in een p2p netwerk van de gebruikers zelf aanbieden? Iedereen die in zo'n p2p cloud netwerk wil deelnemen moet dat een servertje laten draaien, dat zou volgens mij met een energiezuinige en goedkope plug computer en een harde schijf kunnen. Dan hoef je je geen zorgen meer te maken over veilige opslag, je data wordt gewoon op je eigen servertje opgeslagen, en de software die je gebruikt draait ook gewoon op je eigen servertje. Maar, door een p2p netwerk kunnen er ook allerlei typische sociale netwerk diensten gelevert worden zoals met meerdere mensen aan documenten werken, eenvoudig documenten delen etc. Volgens mij moet dat mogelijk zijn. Je zou dan geen centrale servers meer nodig hebben waar de software op draait en waar opslag plaatsvind. Je bent dan ook geheel onafhankelijk van grote bedrijven die bepalen wat wel en wat niet in de cloud kan.

edit:
Misschien zou je het zelfs zo kunnen organiseren dat alle servertjes een deel opslagruimte en dienstencapaciteit beschikbaar stellen om de documenten die op de eigen server staan ook enrypted en verspreid over alle andere servertjes in het p2p netwerk op te slaan. Zo kan je dan zelfs als je eigen servertje onverhoopt zou uitvallen in de p2p cloud nog steeds gewoon van de diensten en eigen data gebruik maken. Komt je eigen servertje later weer online, dan synct deze met de data die verspreid over de cloud staat, en ben je weer up to date.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 00:59:30 door Thomas de Graaff »

DarkEra

  • Gast
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #30 Gepost op: 2010/12/16, 10:00:07 »
Want ik vind wel dat Ubuntu One de weg naar de toekomst van de cloud is.

Dat vind ik niet..... Ze zijn niet de eerste en ook niet vernieuwend om eerlijk te zijn, neem Skydrive, Windows Live Mesh en al dat spul van Microsoft. Het is er allemaal al, Ubuntu One is gewoon één van de volgende.

Ook wat betreft Google Chrome OS of Jolicloud, niks nieuws want er zijn al voorlopers van Cloud OS computing voor deze twee eraan kwamen:
EyeOS, iCloud en G.H.O.S.T.

http://clouddb.info/2009/02/01/3-cloud-operating-systems-you-can-use-right-now/
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 10:06:30 door DarkEra »

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #31 Gepost op: 2010/12/16, 10:26:36 »
In dat geval moeten we Linux-MCE ook niet vergeten, die in principe gebruik maakt van 1 master pc en op je eigen netwerk gebruik maakt van thinclients om bij iedere tv te kunnen genieten van het multimedia gebeuren in je hele huis.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #32 Gepost op: 2010/12/16, 11:15:15 »
@DarkEra: Maar Skydrive en Mesh e.d.: zit daar ook een synchronisatie voor contacten bij? Zit daar ook een muziekwinkel bij? Hebben die een programma voor Android? Kun je daar überhaupt live muziek mee naar je telefoon streamen?
Het antwoord is simpel: nein.
Dus in die zin is Ubuntu One wél innovatief.

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #33 Gepost op: 2010/12/16, 12:13:39 »
@DarkEra: Maar Skydrive en Mesh e.d.: zit daar ook een synchronisatie voor contacten bij? Zit daar ook een muziekwinkel bij? Hebben die een programma voor Android? Kun je daar überhaupt live muziek mee naar je telefoon streamen?
Het antwoord is simpel: nein.
Dus in die zin is Ubuntu One wél innovatief.

DarkEra zij volgens mij duidelijk (want er zijn al voorlopers van Cloud OS computing voor deze twee eraan kwamen)

Datgene wat jij nu opnoemt zijn duidelijk apps oftewel addons die zijn toegevoegd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/16, 13:35:41 »
Gandyman,

Aan de ene kant heb ik het over web (cloud) apps en als tweede heb ik het inderdaad ook over Cloud Operating Systems.

Vistaus,

Ubuntu One is niet meer dan een verzameling web apps naar mijn mening net als Google en Microsoft die hebben en heeft eigenlijk helemaal geen music store op de Ubuntu one site staan. Je kan dit moeilijk een online musicstore noemen:
https://one.ubuntu.com/music/

Net als bij Apple in iTunes een store zit ingebakken of Zune er is van Microsoft als programma en ook met streamen als ik me niet vergis, zit Ubuntu One musicstore nu nog in Rhythmbox en straks met 11.04 in Banshee. Je hebt de software/app nodig op je computer om toegang te hebben tot deze Musicstores. Wat betreft het streamen van muziek die in je persoonlijke Cloud staat naar jou Android of iPhone, daar moet je zo'n 4 dollar per maand voor dokken om dat te kunnen doen.

Skydrive is zoals je weet een online opslag net zoals Ubuntu One heeft, alleen met wat meer opslag capaciteit en kan men synchroniseren met behulp van Live mesh.
Betreffende contacten importeren, synchroniseren.... Zover ik weet kan men met Hotmail/Livemail dus contacten/mensen importeren van Outlook, een ander Windows Live account, Facebook, Myspace, AOL mail, Hyves, Gmail, LinkedIn, Tagged en Hi5.


Maar goed, we zijn verre van ontopic geloof ik... Het ging erover uit dat Stallman het had over de gevaren van Chrome Os of eigenlijk Cloud Computing. Hoe we het ook draaien of keren we moeten allemaal goed opletten wat we doen,. Of dat nu met Cloud computing is of gewoon computeren, we hebben het allemaal zelf in de hand hoever we daarmee gaan........
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 13:38:28 door DarkEra »

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #35 Gepost op: 2010/12/16, 16:40:19 »
Music streamen biedt Microsoft niet aan en Apple biedt het pas sinds kort aan, nadat Ubuntu One ermee kwam. 4 dollar vind ik nog steeds te doen. Je hele muziekcollectie naar je telefoon streamen, ongeacht iPhone of Android, dat is gewoon geweldig vind ik zelf :) (al heb ik het nog niet, maar ik ga het misschien wel nemen)

Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #36 Gepost op: 2010/12/16, 21:50:04 »
Chrome OS, my worst nightmare  :evil:

+1 voor de man met de baard!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Richard Stallman over de gevaren van Google Chrome OS
« Reactie #37 Gepost op: 2010/12/16, 22:09:12 »
Och, zouden er niet ergere 'nightmares' kunnen zijn?  :rolleyes:

Maar, als deze visueel oudtestamentische profeet ons laat nadenken over voor- en nadelen, zou het ook okay kunnen zijn ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.