Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe /dev/sda2 en /dev/sda3 aankoppelen??  (gelezen 348 keer)

Offline JAM

  • Lid
Hoe /dev/sda2 en /dev/sda3 aankoppelen??
« Gepost op: 2015/10/04, 13:22:33 »
Via Gparted kom ik tot de ontdekking dat /dev/sda2  en  /dev/sda3 niet aangekoppeld zijn.
Hiervoor zijn software pakketten vereist: dosftools en mtools.
Wie kan mij aub uitleggen hoe die software te installeren etc?? Voorbaat dank!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe /dev/sda2 en /dev/sda3 aankoppelen??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/04, 16:17:23 »
Leg eerst eens uit wat voor hardware je hebt?
Wat voor partitie?
Welke linux heb je, er zijn veel verschillende soorten?

In linux hoeft een partitie niet gemount te zijn, als je in je verkenner klikt op je partitie, op dat moment wordt de partitie gemount.
Nadeel is dat software die iets op de achtergrond doet, en dan op je niet gemounte partitie wil gaan , dit niet kan.(tenzij je eerst de partitie eerst opent).
Dit is op te lossen, door je hd in je fstab te zetten, de partities die hier in staan worden bij booten gemount(je zou hier dus ook kunnen zetten, niet mounten).

Om dit niet handmatig te doen, kun je het beste tijdens installatie, alle partities in de fstab zetten.(dit doe je door zelf de partities te maken tijdens insttallatie).
Je kunt extra partities koppelen aan een map in je home/gebruiker/  bijv muziek of data map.
Je kunt ook een volle partitie tijdens installatie toevoegen, wel goed aanvinken niet formatteren(en natuurlijk een backup maken).
« Laatst bewerkt op: 2015/10/04, 16:19:46 door jan11000 »

Offline JAM

  • Lid
Re: Hoe /dev/sda2 en /dev/sda3 aankoppelen??
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/04, 17:08:26 »
Dank je voor het uitgebreide antwoord,  maar is denk ik toch te moeilijk voor mij.
Heb een Medion en daar stond op Ubuntu 14.04.3 LTS (en ook W***10 in dualboot)
Nu in telegram stijl:
Na wat problemen startte Ubuntu naast W***10 gewoon op.
Kreeg alleen na de startup van Ubuntu:
""Er zijn serieuze fouten gevonden tijdens controle van het schijfstation voor /boot/efi""
I om te negeren
S om aan te koppelen
M handmatig herstel
Veel geprobeerd, ook na adviezen van forum leden, geen succes.
Toen Gparted opgestart en daar stond tot mijn opluchting dat /dev/sd2 als zowel /dev/sda3 niet waren aangekoppeld.
(Toen software pakketten voor fat32:   dosfstools em mtools geinstalleerd)
Daarna kon ik /dev/sda3 koppelen, maar met  /dev/sda2 (koppelpunt /boot/efi)  lukte dit nog steeds niet.
Omdat er toch niets op deze partitie stond en de bovenstaande foutmelding, heb ik deze geformateeerd in fat32, in de hoop dat ik hem nu wel kon koppelen.
Resultaat is nu dat niets meer werkt. De Unbuntu cd wordt niet meer herkend en W****ook niet.
Wat nu te doen aub?? Help!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe /dev/sda2 en /dev/sda3 aankoppelen??
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/04, 19:42:39 »
efi is  een nieuwe bios,  en  windows heeft deze partitie gemaakt , Dit hoort bij je bootloader.
Denk dat je op een windows forum dit moet gaan herstellen, vermoedelijk met een bootable windows cd, google hier op.
efi partitie+how to fix