Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?  (gelezen 931 keer)

Offline Luuk

  • Lid
Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Gepost op: 2012/04/11, 18:43:23 »

Hey, ik ben (nog steeds) vrij 'noob' met Linux maar heb net Kubuntu naast Ubuntu geinstalleerd. Ik wil nu Ubuntu verwijderen en dus enkel Kubuntu draaien. Is het mogelijk bestanden over te zetten naar Kubuntu, zodat ik Ubuntu kan verwijderen maar wel de bestanden (muziek, afbeeldingen en video's) kan behouden die ik in Ubuntu heb staan? Ik kan ze overigens wel gebruiken, bekijken en beluisteren op Kubuntu maar weet niet of ik deze bestanden nog heb als ik Ubuntu verwijder. Zou iemand me ook kunnen vertellen (als dit dus mogelijk is) hoe ik Ubuntu verwijder? Zonder deze 3 mappen kwijt te zijn (muziek, afbeeldingen en video's) dus..

Thanks!

Offline axelv

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/11, 19:27:21 »
Normaal gezien worden deze bestanden verwijderd. Wat je kan doen is, is de bestanden die je wil overzetten vanuit de kubuntu installatie, naar de kubuntu installatie kopiëren of naar een externe harde schijf/usb. Afhankelijk van het aantal bestanden (Gb).
Dan kan je via een live cd de ubuntu partitie verwijderen of formatteren (via gparted). Wil je deze partitie gebruiken voor data, dan kies je voor formatteren als ext4. Heb je ook nog een windows partitie dan kan je de partitie formatteren als ntfs, zo kunnen zowel kubuntu als windows aan deze data.
Als dit gebeurt is kun je de bestanden die je hebt overgezet, terugplaatsen op deze partitie.
Tevens als je kubuntu opstart dan opent u konsole en voert u: sudo update-grub in. Met dit commando worden de ubuntu kernel entries uit het grub menu verwijderd.

Offline Luuk

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/11, 19:40:03 »

Wow, bedankt voor de reactie maar ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoeld :P Zou je stap voor stap kunnen uitleggen wat ik doen moet? Ik heb geen live CD of USB ik heb via de terminal Kubuntu geinstalleerd, geloof ik? Ik heb geen Windows meer, alleen Ubuntu en sinds een paar uur dus ook Kubuntu maar wil Ubuntu dus compleet verwijderen behalve wat video's, muziek en foto's verder mag alles van Ubuntu verwijdert worden.

Offline axelv

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/11, 19:52:49 »
Even ter duidelijkheid: je hebt kubuntu-desktop geïnstalleerd in ubuntu of je hebt een kubuntu installatie op een aparte partitie?

Als je geen aparte installatie hebt, mag je alles negeren wat ik hierboven geschreven heb (ik ging van een dualboot setup uit  :) )

Als je de kubuntu-desktop omgeving hebt geïnstalleerd binnen ubuntu dan hoef je enkel de unity omgeving te verwijderen. Je bestanden blijven normaal gezien behouden...
Ik weet zelf niet uit welke pakketten unity bestaat, dus kan ik je niet in 1 2 3 zeggen welke te verwijderen. Er zal wel een andere collega dit weten.

Dit gezegd zijnde, raad ik je aan (persoonlijke mening) om je bestanden te backuppen, en de kubuntu 12.04 cd te downloaden en te installeren. Zo vermijd je problemen door het mengen van verschillende werkomgevingen... en begin je clean :)

« Laatst bewerkt op: 2012/04/11, 19:54:28 door axelv »

Offline Luuk

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/11, 20:01:22 »
Ja precies! Ik heb op in de Ubuntu terminal wat dingen geplakt (gevonden op internet, weet de site niet meer te vinden) en inderdaad vanuit daar Kubuntu geinstalleerd. Ik kan bij mijn inlogscherm ook kiezen of ik Ubuntu 2D, Gnome, Ubuntu, Kubuntu (KDE) en nog wat dingen kiezen mijn "bootscreen" is blauw met de tekst Kubuntu en kan verder niks anders kiezen tot ik op mijn inlogscherm ben. Heel erg bedankt ik ga even Googlen hoe ik de Unity verwijder!

Offline axelv

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/11, 20:11:33 »
Ja precies! Ik heb op in de Ubuntu terminal wat dingen geplakt (gevonden op internet,...
Wees daar aub voorzichtig mee ;)

mijn "bootscreen" is blauw met de tekst Kubuntu en kan verder niks anders kiezen
U heeft een ubuntu installatie omgetoverd in een kubuntu installatie? Dit gaat vroeg of laat problemen geven.
Als ik jou was, zou ik herinstalleren...

Offline Luuk

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen maar (bepaalde) bestanden behouden ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/11, 20:37:52 »
mijn "bootscreen" is blauw met de tekst Kubuntu en kan verder niks anders kiezen
U heeft een ubuntu installatie omgetoverd in een kubuntu installatie? Dit gaat vroeg of laat problemen geven.
Als ik jou was, zou ik herinstalleren...
[/quote]


Ja las toevallig net dat dat niet echt slim is om te doen, ben nu bezig met het verwijderen van Kubuntu en blijf Ubuntu (voorlopig) gebruiken. Mocht het verkeerd gaan word het helaas opnieuw Ubuntu installeren maar dat is dan mijn eigen schuld :P Nogmaals bedankt!