Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met LL installatie op Intel 845/855GM Chipset? Hier is de oplossing!  (gelezen 32753 keer)

Offline timosha

  • Lid
Er zijn honderden en misschien wel duizenden Ubuntu-gebruikers die serieuze problemen hebben om Lucid Lynx op hun PC met 845/855GM chipset te installeren.

Hier staat nu een elegante oplossing:
http://glasen-hardt.de/?p=566

Ik heb meegewerkt aan de oplossing en deze ook getest. Het werkt. En het werkt zonder patches, terminal gedoe en recovery mode gedoe.

En hier staan nog enkele "workarounds":
https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 15:57:39 door Vistaus »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Tom

  • Lid
Spitze gemacht ,danke. :)
Heb er een voorlopig sticky opgezet , hoop dat het zo tot einde Mei mag blijven staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 22:40:24 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

  • Lid
Spitze gemacht ,danke. :)

Gerne geschehen  :)

Het leuke aan deze oplossing is dat de standaard kernel van Ubuntu 10.04 gebruikt wordt, namelijk versie 2.6.32-22. Mijn eerste oplossing (cfr. Duits forum) werkt ook, maar ik maakte gebruik van de mainline kernels 2.6.33 en 2.6.34RC6. Dit is niet aan te bevelen voor beginnende Ubuntu gebruikers, de oplossing van Glasenhardt is dus beter ingepast in Lucid Lynx.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 21:08:49 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline McLean

  • Lid
@timosha

Ter info:
Uw advies gevolgd hebbende, en de driver 855GM-fix -dkms geinstallerd op mijn
Toshiba Tecra laptop, werkt deze perfect op kernel 2.6.32.22.
Voorheen moest ik kernel 2.6.32.16 gebruiken om het geheel aan de praat te krijgen.
Zeer leerzaam voor mij.

Offline timosha

  • Lid
@timosha

Ter info:
Uw advies gevolgd hebbende, en de driver 855GM-fix -dkms geinstallerd op mijn
Toshiba Tecra laptop, werkt deze perfect op kernel 2.6.32.22.
Voorheen moest ik kernel 2.6.32.16 gebruiken om het geheel aan de praat te krijgen.
Zeer leerzaam voor mij.

Goed zo ! Test nog even of Suspend en Hibernate werken. Maar met kernel 2.6.32-22 zou dat moeten werken.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline McLean

  • Lid
@timosha

Ter info:
Uw advies gevolgd hebbende, en de driver 855GM-fix -dkms geinstallerd op mijn
Toshiba Tecra laptop, werkt deze perfect op kernel 2.6.32.22.
Voorheen moest ik kernel 2.6.32.16 gebruiken om het geheel aan de praat te krijgen.
Zeer leerzaam voor mij.

Goed zo ! Test nog even of Suspend en Hibernate werken. Maar met kernel 2.6.32-22 zou dat moeten werken.

De pauze- en de slaapstand werken naar behoren.
Bedankt.


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Dat torrentbestand kun je openen met een torrent-download-programma. Zoals Transmission in Ubuntu...
Dan kun je die live cd downloaden...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Jakke5

  • Lid
Bedankt voor het snelle antwoord.
Dat heb ik ondertussen gedaan, maar blijkt dat er maar 14 kB op de gebrande schijf staat, dus er zal wel iets misgelopen zijn.

Kan ik deze versie van 10.04 gewoon over de oorspronkelijke 10.04 zetten? Welke voorzorgen moet ik nemen? Waar moet ik op letten? Ik wil natuurlijk m'n huidige gegevens en settings behouden ...

Offline vds

  • Lid
waarom haal je die niet gewoon af hier http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download

en best is een clean install te doen ipv te upgraden hoor.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline timosha

  • Lid
waarom haal je die niet gewoon af hier http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download

en best is een clean install te doen ipv te upgraden hoor.

Begrijp jij eigenlijk waarover het in deze sticky gaat  :rolleyes:
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wowo

  • Lid
Ook ik ben een "gelukkige" Intel 855GM video chip bezitter.

Omdat op mijn andere laptop de overgang van Ubuntu 9.10 naar Ubuntu 10.04 LTS vlekkeloos verliep (Clean install), heb ik gisteren de stoute schoenen aangetrokken om mijn oude Del Inspiron 510M te gaan upgraden.

De live-cd en de lv-usb stick bleven hangen. Toen heb ik een gewone upgrade gedaan via het pakket van 9.10 naar 10.04.
Na lang wachten, bleek dat het systeem geupgraded was maar bij het opstarten bleef de boel hangen.

Als ik ging opstarten met de 2.6.31-21-generic kernel bleek de boel wel op te starten (dus met de nieuwe kernel 2.6.32-22-generic ging het mis)

Ik heb zoals hierboven vermeld de "correcte" live cd van de duitse website gedownloaded en gebrand.

Nu wil ik de instellingen van de "oude" installatie behouden en alleen een soort herinstall doen waarbij alleen de zaken meegenomen worden die moeten meegenomen worden. Want wanneer ik een install doe, dan wordt Ubuntu 10.04 twee keer op de laptop gezet.....

Hoe kan ik dit aanpakken ?

(of is de enige oplossing toch weer een clean install, die helaas in mijn geval, veel tijd kost door de vele eigen instellingen die ik heb)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline timosha

  • Lid
Je zal opnieuw moeten installeren, tenzij je al die patches manueel wil uitvoeren. Als je op de een of andere manier nog kan opstarten dan installeer de patches manueel.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Jakke5

  • Lid
Ik citeer mezelf:
Hoe krijg ik de Live-cd http://glasen-hardt.de/wp-content/uploads/2010/05/ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso_.torrent gedownload?
Ik heb geen ervaring met torrent.
Ik heb het geprobeerd en kreeg als resultaat een CD met 14 Kb. Niet goed dus.

En hoe doe ik nadien een "clean install" ??? Wordt de nieuwe versie over de andere heen gezet ?? Net als wowo wil ik m'n instellingen behouden. Volstaat het de "oude" /home over de nieuwe te zetten? (Dat heb ik al meer dan ééns gedaan, met redelijk maar geen absoluut succes.)
Vergeef me al die vragen, ik blijk een bijzondere aanleg te hebben om net die éne mogelijkheid aan te klikken die mij achteruit ipv vooruit helpt.

Offline timosha

  • Lid
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline vds

  • Lid
waarom haal je die niet gewoon af hier http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download

en best is een clean install te doen ipv te upgraden hoor.

Begrijp jij eigenlijk waarover het in deze sticky gaat  :rolleyes:


 XD.hetgeen ik reeds heb gemeld zeg jij nu in de onderste post.dus ja.ik begrijp de vraag.ivm die torrents en de clean install XD
mijn antwoord was correct of niet soms?
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline wowo

  • Lid
Je zal opnieuw moeten installeren, tenzij je al die patches manueel wil uitvoeren. Als je op de een of andere manier nog kan opstarten dan installeer de patches manueel.
Gelukt. :D
Heb het als volgt gedaan:
- opstarten in kernel 2.6.31-21-generic
- eerst de Intel Driver 2.11git installeren (zie duitse website)
- opstarten in kernel 2.6.32-22-generic mode (in mijn geval de nieuwste)
- 855GM - fixed kernel module installeren (zie duitse website)
Dat was alles. :D
Een kwestie van max 5 minuten .......

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline timosha

  • Lid
waarom haal je die niet gewoon af hier http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download

en best is een clean install te doen ipv te upgraden hoor.

Begrijp jij eigenlijk waarover het in deze sticky gaat  :rolleyes:


 XD.hetgeen ik reeds heb gemeld zeg jij nu in de onderste post.dus ja.ik begrijp de vraag.ivm die torrents en de clean install XD
mijn antwoord was correct of niet soms?

"Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil"  :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 18:08:24 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Jakke5

  • Lid
Vergeet dat torrentgedoe. Download de iso van een van deze sites:

http://duckload.com/download/572593/ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso
http://www.windowsbase.de/?p=125
http://files.yoschi.cc/ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso
http://www.ubuntu.bgm-abi08.de/ubuntu-10.04-855gm-desktop-i386.iso
Dat staat toch duidelijk op de aangeven site.
Idd maar ik dacht dat die dingen over iets anders gingen. M'n oren zijn 10 cm langer geworden. Misschien heb ik wat aan de oplossing van wowo. Morgen proberen.

Offline wowo

  • Lid
Ben zeer tevreden met de nieuwe driver uit het Duitse forum voor de Intel 845/855GM Video chipset.
Omdat ik de ppa van deze driver (https://launchpad.net/~glasen/+archive/intel-driver) had toegevoegd aan mijn softwarebronnen kreeg ik vandaag een update aangeboden.
Nadat ik deze geïnstalleerd had, bleek zowaar de pauzestand als ook de slaapstand nu helemaal goed te functioneren. :)

De pauze- en slaapstand werkte bij mij onder Ubuntu 9.10 namelijk niet, maar nu in Ubuntu 10.04 LTS wel mbv de nieuwe driver.
Dank aan een ieder die dit mogelijk heeft gemaakt.
Ubuntu wordt steeds beter. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Joshua The Grizzly

  • Gast
Ha.
Jullie zijn geweldig.

Ik heb Xubuntu lucid aan de praat gekregen door hem met i915.modeset=1 op te starten op mijn Toshiba Satellite, maar hij liep dan later alsnog vast en video's draaien ging niet.

Met alleen maar die verbeterde drivers doet hij het nu al veel beter :D.

Dank U!

Offline wowo

  • Lid
Na de update van de kernel (2.6.32-22 naar 2.6.32-23), kreeg ik problemen met het afspelen van video's: of ze startten niet op of de computer liep vast na het opstarten (zwart scherm).
Ik heb toen "855gm-fix-dkms" via synaptic volledig verwijderd en vervolgens weer opnieuw geïnstalleerd.
Nu werkt alles weer. :D
Weet als leek niet precies wat er aan de hand kan zijn geweest, maar zou het kunnen dat deze patch opnieuw geïnstalleerd moest worden vanwege de kernel-update. ???
Het belangrijkste is natuurlijk dat het weer werkt. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline timosha

  • Lid
De "855gm-fix-dkms" patch moet inderdaad na een kernel update opnieuw geinstalleerd worden.

Je hoeft de patch echter niet te verwijderen, herinstalleren via Synaptic is voldoende.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wowo

  • Lid
De "855gm-fix-dkms" patch moet inderdaad na een kernel update opnieuw geinstalleerd worden.

Je hoeft de patch echter niet te verwijderen, herinstalleren via Synaptic is voldoende.
Ok, ik zal er de volgende keer aan proberen te denken.
Hopelijk wordt deze bug echter eens een keer verholpen. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline timosha

  • Lid
De "855gm-fix-dkms" patch moet inderdaad na een kernel update opnieuw geinstalleerd worden.

Je hoeft de patch echter niet te verwijderen, herinstalleren via Synaptic is voldoende.
Ok, ik zal er de volgende keer aan proberen te denken.
Hopelijk wordt deze bug echter eens een keer verholpen. ;)

In Ubuntu Maverick Meerkat (10.10) was die bug er uit in Alpha 1. Helaas is de bug weer terug in Alpha 2.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.