Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antivirus raad...  (gelezen 6871 keer)

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Gepost op: 2006/12/05, 07:26:20 »
Hallo,
Daar ik een install ga doen bij iemand, zou deze persoon er toch graag een anti-virus programma op zetten. Ze ontvangen en sturen E-mail. Gewoon uit voorzorg.
Ben het wel met hem eens, al weet ik dat Ubuntu of andere Linux distros er weinig last van hebben.
Zeg er aub ook bij hoe deze te installeren na downloaden. Anders kan ik mijn installatie wel vergeten, een ant-virusprogramma is daar een must.
Ik zelf heb er nog geen, doch als dit goed zou zijn... Zal ik dit toch ook overwegen. De tijden veranderen snel als ik de laatste nieuwtjes goed volg.
Groeten,
Artfreddy

Antivirus raad...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/05, 08:35:30 »
Avast is echt een goede anti-virus scanner :)
Inderdaad is, voor iemand die veel doorstuurd via het internet na anderen,
het een goede optie om een antivirus scanner te hebben.

Avast! is eenvoudig te installeren, omdat de site van avast een *.deb pakketje beschikbaar heeft.
Mischien zit ie ook in de repositories (synaptic).
Maar voor het geval dat het niet zo is, hier een downloadlink:
http://files.avast.com/files/linux/avast4workstation_1.0.6-2_i386.deb

En wil je nog wat meer weten hier de homepage:
http://www.avast.com/

Ohw jah, je moet je registreren om een activatie-key te krijgen, zodat je scanner niet na een bepaalde periode niet meer werkt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/05, 09:17:28 »
hele kleine aanvulling op wat corvus zei:

een snelkoppeling voor avast.

avast virusscanner, gratis voor linux. de deb. file installeren. gaat met behulp van "debi", dus uitstekend. opstarten grafische interface: ga naar alacarte (dat vind je bij =toepassingen=hulpmiddelen) , kies bijv. voor internet, nieuw menu-item, boven en onder - avastgui -  invullen, eventueel een prettig plaatje kiezen voor de snelkoppeling: klaar.
nu vind je bij =toepassingen =internet een snelkoppeling voor avast.

Antivirus raad...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/05, 09:21:33 »
Ooohw jah, dat moet inderdaad ook nog gebeuren!
Bij mn vriendin heb ik het ook zo moeten doen.

Toch nog een kleine aanvulling erbij, leoquants howto is voor Dapper, in het geval dat je Edgy gebruikt, alacarte kun je dan vinden als: Systeem>Voorkeuren>Menu editor

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/05, 09:44:02 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Ooohw jah, dat moet inderdaad ook nog gebeuren!
Bij mn vriendin heb ik het ook zo moeten doen.

Toch nog een kleine aanvulling erbij, leoquants howto is voor Dapper, in het geval dat je Edgy gebruikt, alacarte kun je dan vinden als: Systeem>Voorkeuren>Menu editor
perfect! :)

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/05, 09:53:36 »
Ik gebruik Edgy, en ga daar bij die mensen ook installeren. Bedankt voor jullie raad ! Ga dit eerst bij mezelf op mijn laptop proberen eer ik daar een flater sla.
Kunnen we niet gebruiken niet. En NU zou ik willen dat Ubuntu er blijft draaien, eer ik het vergeet, kan er nog eentje installen in een Kunstgalerij. Slaat wel in als ze Ubuntu zien werken hoor.
Mijn pensioen verloopt toch wat drukjes vind ik, NOG Kunst maken en Ubuntu aanprijzen. Maar ja echt op rust gaat een kunstenaar niet, zolang hij of zij meedraait natuurlijk. NOOT : Heb ook wat cd-roms besteld, en wat meer, ook een Ubuntu-Linux voor op de IMac, ben benieuwd.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Antivirus raad...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/05, 09:58:19 »
Als ze veel mails versturen zou ik sowieso ook spamassassin aanraden.
Een goed spam programma ( ... goh ;))
Wel ff enable'en, lees daarom goed de laatste regels als je 't installeert via de terminal:
sudo apt-get install spamassassin
Je moet ergens een 0 in een 1 veranderen in een tekstbestandje in /etc/default/spamassassin (of zoiets, iemand?)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Antivirus raad...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/05, 10:05:26 »
Ook echt leuk om te showen is het volgende programmaatje:
3ddesktop tis heeeel eenvoudig,
installeren via synaptic, daarna hoef je alleen maar een terminal op te starten voor de volgende 2 commando's:
1. 3ddesk --acquire
2. 3ddesk
en tadaaa! :)

Je kan ook ipv de commando's  telkens in een terminal te moeten invoeren, ze toewijzen aan een toets van je toetsenbord,
dan start het al (letterlijk) met een druk op de knop! :)
Daarover heb ik op dit forum al een korte howto geschreven.
Kijk maar eens in de volgende topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/52944#p52944

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/05, 10:06:09 »
Citaat van: bartek
Als ze veel mails versturen zou ik sowieso ook spamassassin aanraden.
Een goed spam programma ( ... goh ;))
Wel ff enable'en, lees daarom goed de laatste regels als je 't installeert via de terminal:
sudo apt-get install spamassassin
Je moet ergens een 0 in een 1 veranderen in een tekstbestandje in /etc/default/spamassassin (of zoiets, iemand?)
OKIDO, ga eraan werken. Als alles lukt weet ik het te melden.
Deze mensen hebben mijn pc gekocht van op bureau boven. ga hem bij hun installeren, binnen 14 dagen moet hun zaak draaien, is namelijk vernieuwd. Bureau verdwijnt, heb meer dan genoeg met 2 pc's.

Antivirus raad...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/05, 10:14:12 »
3ddesktop is echt een beetje overbodig, maar kheb gemerkt dat mensen erg nieuwsgierig worden wanneer ze het zien.

Azalin

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/05, 22:13:38 »
Overigens, Avast is een on-access scanner zegt dat ding, maar deze draait alleen wanneer je hem zelf opstart toch? Of draait er ook een daemon van in de achtergrond? En hoe kun je dat ding automatisch mailtjes laten checken? Is dat iets dat ik in Thunderbird moet configureren? Dat hij met een commando avast [argument] mailtjes checkt?? Of is er een andere manier?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Antivirus raad...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/05, 22:22:46 »
Hee jongens, hebben jullie heimwee naar je Windows-routine of zo? On access virusscanners....... Omdat er ooit misschien wel eens, eventueel, in de toekomst, je weet maar nooit, een Linuxvirus zou kunnen verschijnen dat je alleen zo kunt bestrijden?

Klinkt eigenlijk een beetje.... hum.... laten we zeggen.... overdreven voorzichtig!

Die systeemkracht kunnen jullie toch beter gebruiken voor leukere dingen?

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/05, 22:36:18 »
Citaat van: Azalin
Overigens, Avast is een on-access scanner zegt dat ding, maar deze draait alleen wanneer je hem zelf opstart toch? Of draait er ook een daemon van in de achtergrond? En hoe kun je dat ding automatisch mailtjes laten checken? Is dat iets dat ik in Thunderbird moet configureren? Dat hij met een commando avast [argument] mailtjes checkt?? Of is er een andere manier?
avast draait niet op de achtergrond in linux.
de server edition wel overigens....

Antivirus raad...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/05, 22:40:16 »
Citaat van: pjotr123
Hee jongens, hebben jullie heimwee naar je Windows-routine of zo? On access virusscanners....... Omdat er ooit misschien wel eens, eventueel, in de toekomst, je weet maar nooit, een Linuxvirus zou kunnen verschijnen dat je alleen zo kunt bestrijden?

Klinkt eigenlijk een beetje.... hum.... laten we zeggen.... overdreven voorzichtig!

Die systeemkracht kunnen jullie toch beter gebruiken voor leukere dingen?

Groet, Pjotr.
Zoals de starter van dit topic aangaf in zn eerste post, het is voor mensen die veel mail versturen en veel dus bezig zijn op de PC.
Oftewel om rekening te houden met mensen met een windowsPC die van hen mail ontvangt, want die zijn wel vatbaar voor virussen.
En iemand met Linux kan...per ongeluk een virus versturen, juist ongemerkt omdat het virus op zijn systeem niet actief is!

Azalin

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/05, 22:43:27 »
Precies, het is iets wat men wel eens noemt: sociaal zijn :)
Op virus scannen op een Linux systeem doe je eigenlijk voor anderen... en voornamelijk op virussen in je e-mail die je Linux systeem niet kunnen aantasten maar wel na doorsturen mensen met Windows systemen aan kunnen tasten.

Azalin

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/05, 22:45:08 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: Azalin
Overigens, Avast is een on-access scanner zegt dat ding, maar deze draait alleen wanneer je hem zelf opstart toch? Of draait er ook een daemon van in de achtergrond? En hoe kun je dat ding automatisch mailtjes laten checken? Is dat iets dat ik in Thunderbird moet configureren? Dat hij met een commando avast [argument] mailtjes checkt?? Of is er een andere manier?
avast draait niet op de achtergrond in linux.
Wat moet ik dan doen om avast binnen komende mail te scannen? Enig idee?

Antivirus raad...
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/05, 22:47:34 »
Mail niet openen maar opslaan, scannen en dan openen...? :P
Nog nooit gedaan overigens...kan mail opgeslagen worden op mn hardeschijf?...:P

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/05, 22:48:05 »
Citaat van: Azalin
Citaat van: leoquant
Citaat van: Azalin
Overigens, Avast is een on-access scanner zegt dat ding, maar deze draait alleen wanneer je hem zelf opstart toch? Of draait er ook een daemon van in de achtergrond? En hoe kun je dat ding automatisch mailtjes laten checken? Is dat iets dat ik in Thunderbird moet configureren? Dat hij met een commando avast [argument] mailtjes checkt?? Of is er een andere manier?
avast draait niet op de achtergrond in linux.
Wat moet ik dan doen om avast binnen komende mail te scannen? Enig idee?
ik ben geen avast kenner hoor! maar de server edition kan dat volgens mij...:)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/05, 22:53:02 »
ik heb wel veel scanners getest!
f-prot/ on demand/ terminalgebaseerd
norman heb ik op xp, commerc. getest op linux/ zeer gebruiksonvriendelijk.
avg
avast/ gebruiksvriendelijk, grafisch
aegis /update niet
clamav/ goed instelbaar
etc etc

Azalin

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/05, 23:12:03 »
Mja, ik zag net in de help dat je dus geen e-mail protectie hebt bij avast omdat er dus geen residente (daemon) protectie in zit... maar als ik mij niet vergis kan je thunderbird bij het ophalen van post (wanneer hij daar mee klaar is dan) een commando laten uitvoeren en dan zou ik dus de e-mail folder moeten laten scannen. Dit ook ter info van de topic starter aangezien deze avast e.d. wil gebruiken bij het scannen van e-mail... om dat nu elke keer handmatig te moeten doen is ook zo wat ... ik onderzoek verder ... tenzij er geen hond dit boeit ;-)

UPDATE: NA het ophalen van de mail een commando uitvoeren... kan ik dus nergens vinden. dat zal er dus niet in zitten in de versie van Thunderbird die er in Dapper zit... jammer.

Antivirus raad...
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/06, 00:23:42 »
Heeft iemand wel eens F-PROT geprobeerd ??

Die schijnt wel automatisch mail te scannen ??

Of CLAM-AV welke speciaal voor mail is gemaakt.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/06, 07:56:45 »
Citaat van: Azalin
Precies, het is iets wat men wel eens noemt: sociaal zijn :)
Op virus scannen op een Linux systeem doe je eigenlijk voor anderen... en voornamelijk op virussen in je e-mail die je Linux systeem niet kunnen aantasten maar wel na doorsturen mensen met Windows systemen aan kunnen tasten.
Zo zit dat, en, als ik niet oplet stompen ze Ubuntu er terug af, komen van Windinges... Ik kan er wel installeren, doch ze geloven weinig in mijn verhaal dat Linux virusvrij zou zijn. MAAR zoals gezegd, doorsturen kan wel hoor, en deze dame stuurt nogal wat door... amaai !!!

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/06, 08:08:16 »
Citaat van: pjotr123
Hee jongens, hebben jullie heimwee naar je Windows-routine of zo? On access virusscanners....... Omdat er ooit misschien wel eens, eventueel, in de toekomst, je weet maar nooit, een Linuxvirus zou kunnen verschijnen dat je alleen zo kunt bestrijden?

Klinkt eigenlijk een beetje.... hum.... laten we zeggen.... overdreven voorzichtig!

Die systeemkracht kunnen jullie toch beter gebruiken voor leukere dingen?

Groet, Pjotr.
Natuurlijk beste, maar ik krijg wel mail binnen van windinges gebruikers, fotos van kunst en hun volledige loopbaan in attachment... MOET wel h

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/06, 08:10:45 »
Citaat van: Azalin
Citaat van: leoquant
Citaat van: Azalin
Overigens, Avast is een on-access scanner zegt dat ding, maar deze draait alleen wanneer je hem zelf opstart toch? Of draait er ook een daemon van in de achtergrond? En hoe kun je dat ding automatisch mailtjes laten checken? Is dat iets dat ik in Thunderbird moet configureren? Dat hij met een commando avast [argument] mailtjes checkt?? Of is er een andere manier?
avast draait niet op de achtergrond in linux.
Wat moet ik dan doen om avast binnen komende mail te scannen? Enig idee?
Nee, heb geprobeert en avast zou moeten werken, is actief volgens mijn pc, doch ik vindt nergens iets om hem te laten scannen, of, ik ken er geen .... van.

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #24 Gepost op: 2006/12/06, 08:15:55 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Avast is echt een goede anti-virus scanner :)
Inderdaad is, voor iemand die veel doorstuurd via het internet na anderen,
het een goede optie om een antivirus scanner te hebben.

Avast! is eenvoudig te installeren, omdat de site van avast een *.deb pakketje beschikbaar heeft.
Mischien zit ie ook in de repositories (synaptic).
Maar voor het geval dat het niet zo is, hier een downloadlink:
http://files.avast.com/files/linux/avast4workstation_1.0.6-2_i386.deb

En wil je nog wat meer weten hier de homepage:
http://www.avast.com/

Ohw jah, je moet je registreren om een activatie-key te krijgen, zodat je scanner niet na een bepaalde periode niet meer werkt.
Zit inderdaad in de synaptic, is volgens ik zie actief, doch kan hem niet laten scannen... Probleempje. Zal wel opgelost worden. Want potverdrie ik krijg wel veel mail binnen van mensen die met winbrol werken, dat zet me wel even tot nadenken. Heb nog nooit iets binnen gekregen, doch als er mails geinfecteerd zijn kan ik ze wel naar anderen doorsturen en dat is geen sinterklaasgeschenk h