Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antivirus raad...  (gelezen 6878 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #25 Gepost op: 2006/12/06, 09:37:22 »
Citaat van: Gandyman
Heeft iemand wel eens F-PROT geprobeerd ??

Die schijnt wel automatisch mail te scannen ??

Of CLAM-AV welke speciaal voor mail is gemaakt.

:D
zeker heb ik die geprobeerd. was een tijd mijn virusscanner op linux. weet niet meer of het mail kon scannen......laat zich makkelijk installeren. :)

clamav kan op mail scannen, wel het prog instellen.

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #26 Gepost op: 2006/12/06, 09:50:08 »
Citaat van: Gandyman
Heeft iemand wel eens F-PROT geprobeerd ??

Die schijnt wel automatisch mail te scannen ??

Of CLAM-AV welke speciaal voor mail is gemaakt.

:D
Nog niet, maar ga den F-PROT eens proberen zie, moet verdorie tegen dinsdag alles op z'n pootjes hebben, anders koopt ze misschien WEER een ieks pee of zo...
Morgen komt ze eens werken op mijn pc, met Ubuntu... Moet haar alles duidelijk maken. T'leven is ingewikkeld, doch zoet. Ik ga ze overtuigen ( Hoop ik ) om nooit meer van Ubuntu weg te gaan. ( Onder het motto, scheiden doet lijden ??? )

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #27 Gepost op: 2006/12/06, 15:20:46 »
Citaat van: Artfreddy2
Citaat van: Gandyman
Heeft iemand wel eens F-PROT geprobeerd ??

Die schijnt wel automatisch mail te scannen ??

Of CLAM-AV welke speciaal voor mail is gemaakt.

:D
Nog niet, maar ga den F-PROT eens proberen zie, moet verdorie tegen dinsdag alles op z'n pootjes hebben, anders koopt ze misschien WEER een ieks pee of zo...
Morgen komt ze eens werken op mijn pc, met Ubuntu... Moet haar alles duidelijk maken. T'leven is ingewikkeld, doch zoet. Ik ga ze overtuigen ( Hoop ik ) om nooit meer van Ubuntu weg te gaan. ( Onder het motto, scheiden doet lijden ??? )
even f-prot voor je opgezocht. virusscanner op terminal basis.

werkt zo in de terminal: f-prot /(map/etc) dus: tik: f-prot /home/artfreddy
                                   tik: f-prot /usr
                                                    /etc.
update: sudo /usr/local/f-prot/tools/check-updates.pl

maar avast is een grafische applicatie, ik heb een howto over dit prog geschreven.

Azalin

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #28 Gepost op: 2006/12/06, 22:28:02 »
OM hem handmatig te laten scannen: avastgui
Dan krijg je in elk geval een gui (want alleen avast in een terminal draaien zorgt voor een automatische scan) maar bij deze free versie zit dus geen residente (daemon) module... dan moet je de server editie kopen...

Artfreddy2

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #29 Gepost op: 2006/12/07, 06:59:56 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: Artfreddy2
Citaat van: Gandyman
Heeft iemand wel eens F-PROT geprobeerd ??

Die schijnt wel automatisch mail te scannen ??

Of CLAM-AV welke speciaal voor mail is gemaakt.

:D
Nog niet, maar ga den F-PROT eens proberen zie, moet verdorie tegen dinsdag alles op z'n pootjes hebben, anders koopt ze misschien WEER een ieks pee of zo...
Morgen komt ze eens werken op mijn pc, met Ubuntu... Moet haar alles duidelijk maken. T'leven is ingewikkeld, doch zoet. Ik ga ze overtuigen ( Hoop ik ) om nooit meer van Ubuntu weg te gaan. ( Onder het motto, scheiden doet lijden ??? )
even f-prot voor je opgezocht. virusscanner op terminal basis.

werkt zo in de terminal: f-prot /(map/etc) dus: tik: f-prot /home/artfreddy
                                   tik: f-prot /usr
                                                    /etc.
update: sudo /usr/local/f-prot/tools/check-updates.pl

maar avast is een grafische applicatie, ik heb een howto over dit prog geschreven.
Bedankt, werk eraan. Ga nu onze dame eens laten proeven van Ubuntu... Zal zo verliefd worden, hoop ik, denk ik...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #30 Gepost op: 2006/12/07, 09:16:19 »
@artfreddy
het wordt liefde op het eerste gezicht! :D

Antivirus raad...
« Reactie #31 Gepost op: 2007/01/06, 16:50:18 »
Citaat van: leoquant
hele kleine aanvulling op wat corvus zei:

een snelkoppeling voor avast.

avast virusscanner, gratis voor linux. de deb. file installeren. gaat met behulp van "debi", dus uitstekend. opstarten grafische interface: ga naar alacarte (dat vind je bij =toepassingen=hulpmiddelen) , kies bijv. voor internet, nieuw menu-item, boven en onder - avastgui -  invullen, eventueel een prettig plaatje kiezen voor de snelkoppeling: klaar.
nu vind je bij =toepassingen =internet een snelkoppeling voor avast.
Je kan het ook doen via de terminal dan maakt hij er ook gelijk een icon bij:

cd /usr/lib/avast4workstation/share/avast/desktop

sudo ./install-desktop-entries.sh install

Hij zal nu staan bij "hulpmiddelen"

Offline jgoor

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #32 Gepost op: 2007/01/08, 12:35:11 »
Ik gebruik CLAMAV met postfix.
Het makkelijke is dat je meteen 'freshclam' erbij kan installeren (apart pakketje) en deze de periodieke antivirus library updates verzorgt. Neemt dus alles voor je uit handen.

Offline Dave

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #33 Gepost op: 2007/01/08, 17:52:09 »
Citaat
Aegis is a virus scanner for Linux/Unix systems with a simple and intuitive user interface.
Aegis supports scanning of subdirectories, hidden files and .zip and .tar archive files, and drag-and-drop of files from the Nautilus file browser, or your Gnome desktop. When a virus is detected you can choose to delete, quarantine or rename the file.
Versie: 0.1.1-1 (aegis-virus-scanner)
deze zit standaard in toepassingen/installeren
is dat nog wat?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #34 Gepost op: 2007/01/08, 18:52:28 »
Citaat van: Dave
Citaat
Aegis is a virus scanner for Linux/Unix systems with a simple and intuitive user interface.
Aegis supports scanning of subdirectories, hidden files and .zip and .tar archive files, and drag-and-drop of files from the Nautilus file browser, or your Gnome desktop. When a virus is detected you can choose to delete, quarantine or rename the file.
Versie: 0.1.1-1 (aegis-virus-scanner)
deze zit standaard in toepassingen/installeren
is dat nog wat?
doe ff een update, ben heel benieuwd. :D

Offline Dave

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #35 Gepost op: 2007/01/09, 00:11:54 »
wat bedoel je daar mee?
op het forum staat ook zeer weinig over deze scanner, zie tenminste geen voor of tegens.

avg hoef ik niet meer want als er met een update wat mis gaat krijg je die update niet meer aan de praat.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #36 Gepost op: 2007/01/09, 09:03:49 »
@dave
aegis een paar keer getest. het prog wil niet updaten. wanneer je om allerlei redenen een goede scanner wil, probeer dan avast of f-prot. avast is grafisch, f-prot regel je vanuit de terminal. clamav is er ook natuurlijk, zie de synaptic.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #37 Gepost op: 2007/01/09, 13:39:35 »
@dave
Citaat
over avg viruscanner en je melding over problemen met updates van avg.
,

AVG blijft gewoon gratis. je dient alleen te upgraden naar versie 7.5 van AVG. AVG 7.5 is een verbetering ten opzichte van versie 7.1. De virusdetectie is accurater geworden.

ook sommige computerwebsites waren in verwarring gebracht. Zo meldde ComputerIdee eerst ook dat AVG niet meer gratis was. ZDNet is gelukkig beter geïnformeerd.

je kunt nu al upgraden naar versie 7.5 van AVG. Ga naar onze AVG-pagina, download de nieuwste versie en kies "Repair installation" als je upgrade van versie 7.1. Op deze wijze kun je gewoon gratis gebruik blijven maken van van AVG 7.5.
 
zou dit je problemen met avg kunnen verklaren? (bron ww. web.:) )

Aline

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #38 Gepost op: 2007/01/09, 17:02:14 »
Citaat van: leoquant
@dave
aegis een paar keer getest. het prog wil niet updaten. wanneer je om allerlei redenen een goede scanner wil, probeer dan avast of f-prot. avast is grafisch, f-prot regel je vanuit de terminal. clamav is er ook natuurlijk, zie de synaptic.
Aegis heb ik ook geprobeerd. Je kunt het programma alleen updaten als root. Ik heb altijd een (grafisch) root-account bij de hand. Ik weet niet hoe het met sudo van de commandoregel zou kunnen. Voor de rest werkt het wel voor iedere user.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #39 Gepost op: 2007/01/09, 19:21:14 »
Citaat van: Aline
Citaat van: leoquant
@dave
aegis een paar keer getest. het prog wil niet updaten. wanneer je om allerlei redenen een goede scanner wil, probeer dan avast of f-prot. avast is grafisch, f-prot regel je vanuit de terminal. clamav is er ook natuurlijk, zie de synaptic.
Aegis heb ik ook geprobeerd. Je kunt het programma alleen updaten als root. Ik heb altijd een (grafisch) root-account bij de hand. Ik weet niet hoe het met sudo van de commandoregel zou kunnen. Voor de rest werkt het wel voor iedere user.
ik maak een verschil tussen terminal-based scanners en grafische scanners.
aegis belooft een grafische applicatie te zijn, en is dat ook. vanuit de applicatie is er een =update= functie, deze doet het niet/functioneert niet. inderdaad moet je bij zowat alle terminal-based scanners als root het programma updaten.
dus uit jou verhaal begrijp ik dat je aegis runt vanuit de terminal? dat kan met elk programma in linux, alleen aegis belooft een grafische applicatie te zijn, dat niet wil updaten vanuit de graf. schil. thats all.

Aline

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #40 Gepost op: 2007/01/09, 20:25:54 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: Aline
Citaat van: leoquant
@dave
aegis een paar keer getest. het prog wil niet updaten. wanneer je om allerlei redenen een goede scanner wil, probeer dan avast of f-prot. avast is grafisch, f-prot regel je vanuit de terminal. clamav is er ook natuurlijk, zie de synaptic.
Aegis heb ik ook geprobeerd. Je kunt het programma alleen updaten als root. Ik heb altijd een (grafisch) root-account bij de hand. Ik weet niet hoe het met sudo van de commandoregel zou kunnen. Voor de rest werkt het wel voor iedere user.
ik maak een verschil tussen terminal-based scanners en grafische scanners.
aegis belooft een grafische applicatie te zijn, en is dat ook. vanuit de applicatie is er een =update= functie, deze doet het niet/functioneert niet. inderdaad moet je bij zowat alle terminal-based scanners als root het programma updaten.
dus uit jou verhaal begrijp ik dat je aegis runt vanuit de terminal? dat kan met elk programma in linux, alleen aegis belooft een grafische applicatie te zijn, dat niet wil updaten vanuit de graf. schil. thats all.
Nee, sorry, ik was niet duidelijk. Ik bedoelde dat je Aegis grafisch kon updaten, maar dan alleen vanuit het root-account.

Antivirus raad...
« Reactie #41 Gepost op: 2007/01/11, 08:34:42 »
Yep, oftewel start het op met gksu.

Offline Dave

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #42 Gepost op: 2007/01/11, 10:24:12 »
heel gedoe nog dus.
avg beviel me in windows prima maar in de linux versie lukte dat updaten niet meer na een onderbreking, ook niet na herinstallatie en van alles verwijderd (waarschijnlijk net niet genoeg maar ja)
ben benieuwd of dat met de nieuwere versie verholpen is dan.

JeeWee

  • Gast
Antivirus raad...
« Reactie #43 Gepost op: 2007/01/14, 15:23:43 »
Aegis idd in alacarte even tussen de verwijzing "gksu" plakken en hij update automatisch iedere keer naar de laatste versie, als je toestemming geeft. (Ik had hem er al af gegooid, maar nu toch maar weer terug op gezet.)

Avast ziet er een beetje "oldschool" uit, niet? (Het gaat om de werking natuurlijk, maar toch.) Jammer dat je geen losse HDD kan mappen en die separaat kan laten scannen, iets dat aegis wel kan.

Antivirus raad...
« Reactie #44 Gepost op: 2007/01/14, 23:38:59 »
Citaat van: JeeWee
Aegis idd in alacarte even tussen de verwijzing "gksu" plakken en hij update automatisch iedere keer naar de laatste versie, als je toestemming geeft. (Ik had hem er al af gegooid, maar nu toch maar weer terug op gezet.)

Avast ziet er een beetje "oldschool" uit, niet? (Het gaat om de werking natuurlijk, maar toch.) Jammer dat je geen losse HDD kan mappen en die separaat kan laten scannen, iets dat aegis wel kan.
Je kan met Avast wel een lokatie (hardeschijf en mappen) specificeren..en dat scannen!

Antivirus raad...
« Reactie #45 Gepost op: 2007/01/15, 05:31:58 »
Met AVG Free in Windows heb ik hele goede ervaringen, ook vanwege de goede kwaliteit en de lage systeemeisen: heb nu AVG Free 7.5 op 'n pc met 'n 9GB HDD, Intel Celeron-A 333MHz met Win98SE. Werkt prima. Maar wat is voor Ubuntu nu het beste gratis antivirus programma die werkt vanuit de terminal? En waar vind ik die + hoe installeer ik die?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirus raad...
« Reactie #46 Gepost op: 2007/01/15, 08:58:38 »
Citaat van: Florian
Met AVG Free in Windows heb ik hele goede ervaringen, ook vanwege de goede kwaliteit en de lage systeemeisen: heb nu AVG Free 7.5 op 'n pc met 'n 9GB HDD, Intel Celeron-A 333MHz met Win98SE. Werkt prima. Maar wat is voor Ubuntu nu het beste gratis antivirus programma die werkt vanuit de terminal? En waar vind ik die + hoe installeer ik die?
terminal? het beste?
=clamav zit in de repos, kan heel goed ingesteld worden. terminalbased. kan verschillende "taken" uitvoeren. info/readme goed verzorgd.

=f-prot gratis voor linux. zie ww. web
scannen: f-prot /home/florian  (voorbeeld) updaten: zie website-info. dit prog
is niet zo'n allrounder. niet zo goed "instelbaar".