Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.  (gelezen 1395 keer)

Offline Merel

  • Lid
URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Gepost op: 2014/03/12, 16:46:15 »
Met de laatste nieuwe versie, dacht ik toch dat gebruikers zich niet meer moesten gaan bezig houden met  Ubuntu wijs te maken hoe een bestand adres.url te openen.

Ubuntu bekijkt de internetverwijzing nog steeds als een tekstbestand !
Hoe het moet geopend worden moet je Ubuntu nog extra wijsmaken !?  Hoe doet men het ?

Bovendien lijkt het er op dat het niet zo evident is om gewoon een internet verwijzing te creëren op het bureaublad !
Hoe doet men het ?

Wat een miserie is het destijds niet geweest om gewoon een floppy te lezen !
Weinig redenen om te gaan vieren. Releaseparty zonder mij.

Bedankt
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Re: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/12, 17:31:42 »
Hallo Femke98 Bedankt voor de reactie. Het probleem is oud genoeg om reeds veel gebruikers dezelfde vraag bij elke release te doen stellen. Dus dit is dan nog steeds "onder test" ?

Ten eerste blijft het een probleem om een internet-verwijzing (link) aan te maken op het bureaublad. Dus wat doen we ? We copiëren er gewoon een paar uit onze Windows favorieten naar het Ubuntu werkblad, om te testen of die werken.

Die kunnen we dan testen door dit aan te klikken en dan gebeurt het .... dat bestand 'verwijzing.url' opent zich wel maar men ziet de inhoud van dit bestand ; dus als tekst.

Wie dat nooit eerder heeft geprobeerd valt bijna van zijn stoel.
Ik niet meer ; we zijn immers meer dan eens gefrustreerd, dat er steeds moet gesleuteld worden.

Normaal gezien wordt verwacht dat de standaard browser wordt geopend en dat men rechtstreeks naar de juiste webpagina wordt gebracht. Maar dat is wat teveel gevraagd voor een "operating (?) system" , met een erg passend "sticky" geko embleem.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/12, 17:35:06 »
Hallo Femke98 Bedankt voor de reactie. Het probleem is oud genoeg om reeds veel gebruikers dezelfde vraag bij elke release te doen stellen. Dus dit is dan nog steeds "onder test" ?

Ten eerste blijft het een probleem om een internet-verwijzing (link) aan te maken op het bureaublad. Dus wat doen we ? We copiëren er gewoon een paar uit onze Windows favorieten naar het Ubuntu werkblad, om te testen of die werken.

Die kunnen we dan testen door dit aan te klikken en dan gebeurt het .... dat bestand 'verwijzing.url' opent zich wel maar men ziet de inhoud van dit bestand ; dus als tekst.

Wie dat nooit eerder heeft geprobeerd valt bijna van zijn stoel.
Ik niet meer ; we zijn immers meer dan eens gefrustreerd, dat er steeds moet gesleuteld worden.

Normaal gezien wordt verwacht dat de standaard browser wordt geopend en dat men rechtstreeks naar de juiste webpagina wordt gebracht. Maar dat is wat teveel gevraagd voor een "operating (?) system" , met een erg passend "sticky" geko embleem.

Maak je nou niet wel heel erg veel kabaal over een minuscuul "probleempje"?   :o

Zal ik het dan maar even voor je vragen aan vriend Google?
https://www.google.nl/#q=ubuntu+create+url+shortcut+desktop
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 17:38:12 door Pjotr »

Offline heir4c

  • Lid
Re: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/12, 19:12:37 »
Verklein Firefox zodat je het bureaublad te zien krijgt. Hou de muis ingedrukt op het tabblad in Firefox waar je een verwijzing van wil op je Bureaublad en sleep het naar het Bureaublad. Dan heb je automatisch een link naar die pagina. Hier lukt dat toch. Voor een andere icoon klik je met rechts op de verwijzing en kies je 'eigenschappen'. Daarna klik je in het venster dat zich opent op het icoon en kan je dan een ander icoon kiezen.

Wat de howto's betreft waar femke en pjotr naar verwijzen:
Ten eerste: Als je gnome-panel installeert (via de terminal) kan het zijn dat je deze melding krijgt:
Citaat
U dient component genaamd ‘universe’ in te schakelen
Dan moet je in "Software&Updates" op het eerste tabblad de "Universe" repo's aanvinken en dan updaten (Herladen, dat zal gevraagd worden).
Ten tweede:
Na de installatie van gnome-panel word in het commando voor het openen van de Launcher-creator "/Desktop/" vermeld. Als je dit commando wil gebruiken in een Nederlandstalige installatie moet je daarvoor dus "Bureaublad" gebruiken. Dan word het commando:
gnome-desktop-item-edit ~/Bureaublad/ --create-new
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 19:15:31 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/12, 20:25:59 »
Hallo Femke98 Bedankt voor de reactie. Het probleem is oud genoeg om reeds veel gebruikers dezelfde vraag bij elke release te doen stellen. Dus dit is dan nog steeds "onder test" ?

Ten eerste blijft het een probleem om een internet-verwijzing (link) aan te maken op het bureaublad. Dus wat doen we ? We copiëren er gewoon een paar uit onze Windows favorieten naar het Ubuntu werkblad, om te testen of die werken.

Die kunnen we dan testen door dit aan te klikken en dan gebeurt het .... dat bestand 'verwijzing.url' opent zich wel maar men ziet de inhoud van dit bestand ; dus als tekst.

Wie dat nooit eerder heeft geprobeerd valt bijna van zijn stoel.
Ik niet meer ; we zijn immers meer dan eens gefrustreerd, dat er steeds moet gesleuteld worden.

Normaal gezien wordt verwacht dat de standaard browser wordt geopend en dat men rechtstreeks naar de juiste webpagina wordt gebracht. Maar dat is wat teveel gevraagd voor een "operating (?) system" , met een erg passend "sticky" geko embleem.

Om je even uit een droom te helpen: ik heb hier ook URL-bestanden en totnutoe op ELK OS wat ik gebruik of gebruikt heb wordt het geopend als een tekstbestand. Linux, Haiku, AmigaOS, Mac OSX. Allemaal openen ze het als een tekstbestand (ja, zelfs de tweede grootste OSX!). Dat het moet worden opgelost: soit. Maar het is dus kennelijk geen algemeen Linux-probleem maar eerder een probleem bij alle niet-Windows-OS'en.

Re: URL bestanden ... aanslepend probleem, ook nog met 14.04.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/12, 20:26:20 »
Citaat
Verklein Firefox zodat je het bureaublad te zien krijgt. Hou de muis ingedrukt op het tabblad in Firefox waar je een verwijzing van wil op je Bureaublad en sleep het naar het Bureaublad. Dan heb je automatisch een link naar die pagina. Hier lukt het toch.
Als dat werkt...........simpeler kan het niet!

Ik kan bevestigen dat dat werkt.