Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hogere schermresolutie  (gelezen 979 keer)

Offline EvC

  • Lid
Hogere schermresolutie
« Gepost op: 2018/06/18, 21:21:41 »
Nog nooit heb ik met een hogere schermresolutie dan 1366x768 gewerkt, tot vandaag.
Mijn nieuwe Lenovo ideapad 520S (14-inch) heeft een schermresolutie van 1920x1080, en eerlijk gezegd weet ik niet wat me overkomt.
Wat voorheen prima van grootte was is nu priegelig klein. Een beetje ontdaan zoek ik nu naar de beste settings en kan best wat hulp gebruiken.
De zoomfunctie in Firefox bijvoorbeeld is bij 133% voor mij het aangenaamst: maar hoe stel ik dat voor alle pagina's in?

Wat screenshots van Ubuntu 18.04 om het te verduidelijken (en wellicht hebben jullie meer tips):


133%:



















Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline sidonia

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/18, 22:15:25 »
Ik werk met Ubuntu Budgie, en ik kan bij voorkeuren mijn schermresolutie aanpassen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/18, 22:39:23 »
In Gnome Tweak kan je een schaalfactor instellen voor je fonts. Zet bijvoorbeeld op 1.2, en dit zal je meeste bezwaren oplossen. Om deftig te zoomen in Firefox (t.t.z., een standaard zoomfactor kunnen instellen) is helaas een add-on nodig. Ik gebruik Zoom Page WE.

Schermresolutie verlagen is een minder goede oplossing, want geeft je lagere beeldkwaliteit dan wat je hogere resolutiescherm nu biedt.

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/18, 23:18:18 »
In Gnome Tweak kan je een schaalfactor instellen voor je fonts. Zet bijvoorbeeld op 1.2, en dit zal je meeste bezwaren oplossen. Om deftig te zoomen in Firefox (t.t.z., een standaard zoomfactor kunnen instellen) is helaas een add-on nodig. Ik gebruik Zoom Page WE.

Ik was erg benieuwd hoe je je Dell XPS 13 (inch) had ingesteld.
De schaalfactor op 1.2 is al een flinke verbetering. Toch had ik verwacht dat er betere resultaten bereikt konden worden (of het is gewoon wennen).
HP heeft al 13,3 inch notebooks met een 4k-scherm: dat is niet te doen, lijkt me.
Nu nog Zoom Page WE onder de knie krijgen (standaard voor alles 133%).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/19, 10:27:43 »
Mijn Dell XPS 13 is een UltraHD model, met maximale resolutie  3200x1800. Gnome en moderne GTK 3 programma's doen het uitstekend op UltraHD. In Settings - Display is er een schaalinstellingen, en voor UltraHD staat die op 200%.

Er zijn echter problemen met specifieke toepassingen zoals Gimp (!), en andere programma's die nog in GTK 2 zijn. Dan zijn er trucks en ingrepen nodig om QT programma's zoals KDEnlive goed te krijgen. Voor Citrix heb ik niet gevonden hoe dit kan geschaald worden naar hogere resolutie. Aangezien mijn externe monitor toch gewoon HD is, werk ik meteen standaard op HD om de problemen met ultra HD te vermijden. Mijn schaalfactor voor fonts heb ik op 1.2.

Citaat
Toch had ik verwacht dat er betere resultaten bereikt konden worden (of het is gewoon wennen).
Ik denk dat het vooral een kwestie is van wat wennen.

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/19, 18:40:10 »
Ik denk dat het vooral een kwestie is van wat wennen.

Dat besef ik nu ook. Het is dat Lenovo af en toe flash sales heeft en dit notebook minus 20% van de prijs binnen mijn bereik kwam.
De kleurechtheid van het anti glare IPS scherm (een beetje flets) is zeker geen toppertje, hoewel de kijkhoek wel erg goed is.
Bovendien was een BIOS update van begin dit jaar nog niet toegepast en liepen de prestaties wat achter.
Na die update ging het met Windows al wat vlotter.
De SSD is nu helemaal gewist en Ubuntu 18.04 neemt de volledige ruimte in.
In VMware is Windows 10 LTSB geïnstalleerd: en dat bracht de koeling van het notebook opvallend flink in actie.

Ubuntu 18.04 op deze manier ingericht voelt als thuiskomen. 8-)




Wat betreft Zoom Page WE: hoe een standaard zoompercentage (133%) voor alle URL's in te stellen is me nog een raadsel:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/20, 00:26:53 »
Instellingen > Universele toegang > Grote letters > Aan
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/20, 00:39:11 »
Instellingen > Universele toegang > Grote letters > Aan

Blijkbaar staat dat automatisch aan als de schaalfactor verhoogd wordt:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/20, 13:27:04 »
Je kunt toch ook gewoon je desktopweergave lager/kleiner zetten?

Aan de andere kant, zo'n nieuw overweldigend groot scherm went meestal heel snel.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/20, 14:30:21 »
De overgang van 1366x768 naar 1920x1080 heeft invloed op alles: ook op de vensters van applicaties (die worden kleiner en doorgaans prettiger van formaat).

Zie het Arc menu:


Kijk ik in Firefox naar de Add-ons pagina, dan is de tekst overdreven groot terwijl de add-on icoontjes rechtsboven in verhouding erg klein zijn:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/20, 15:49:32 »
In Thunderbird de berichten wat ingezoomd (daar is nog geen add-on voor).
Stap voor stap kom ik in de goede richting:



Edit: afbeelding vervangen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/20, 15:56:49 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/20, 16:25:58 »
Zoomen bij Beeld werkt maar eenmalig.
Voor permanent gebruik bij Thunderbird voorkeuren de grootte van het lettertype aangepast:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/21, 01:16:03 »
Instellingen > Universele toegang > Grote letters > Aan

Dat geeft in Ubuntu 18.04 ook meteen een extra knop in de taakbalk, met instelmogelijkheden.
Vooralsnog kan ik die knop niet verwijderen:




« Laatst bewerkt op: 2018/06/21, 01:24:48 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/21, 09:01:10 »
Die "toegankelijkheidsindicator" kan je verwijderen met ... een extensie: "Remove accessibility".

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/21, 13:21:39 »
Die "toegankelijkheidsindicator" kan je verwijderen met ... een extensie: "Remove accessibility".

Mijn dank. 8-)
De naam van die knop kon ik niet achterhalen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline jabuca

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/24, 09:33:52 »
Vanadium;  dat is een goede tip, Zoom Page W.E.  Om de tekst groter te maken, en de rest van het beeld vergroot niet mee.  Ik had hier nog niet van gehoord, maar maak er nu dankbaar gebruik van.
Vr.gr.
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/25, 20:48:46 »
NoSquint Plus heeft mijn voorkeur om een standaard zoompercentage voor alle sites in te stellen:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hogere schermresolutie
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/27, 00:53:02 »
Aanvulling op de add-on NoSquint Plus:

Een standaard zoompercentage voor alle sites stel je in met de knop Global settings.
Dat brengt je naar een pagina waar je het percentage in kunt stellen (in dit geval 130%):

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes