Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice en LibreOffice Calc  (gelezen 1033 keer)

Offline dickieb

  • Lid
LibreOffice en LibreOffice Calc
« Gepost op: 2015/11/22, 10:48:12 »
Beste forumleden,

Ik heb een paar kleine problemen met zowel LibreOffice algemeen als met Calc.
Bij LibreOffice algemeen is het zo dat maar enkele van de icoontjes die direct onder Bestand, Bewerken, Beeld enz. in kleur staan; de overige staan in zwart - wit. Dit was al zo in versie 4 die tijdens het installeren van Mint 17.1 mee kwam.
Aan de hand van de site van Pjotr heb ik Mint 17.1 geupdate naar 17.2 en LibreOffice 4 naar LibreOffice 5. Deze acties hebben het probleem niet opgelost.

Bij Calc zet ik bij 'Cellen opmaken - uitlijning - eigenschappen' een vinkje bij 'automatische tekstomloop' en 'woordafbreking actief', en sla ik het bestand (natuurlijk) op. De tekst in de cellen staat daarna keurig in één cel en de woorden zijn ook correct afgebroken.
Als ik het bestand  de volgende keer weer open is 'automatische tekstomloop' en 'woordafbreking actief' op de één of andere manier weer ongedaan gemaakt.

Heeft iemand een idee? 

Alvast bedankt voor de reacties.


Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/22, 10:54:48 »
En als je andere icons gebruikt? bv Galaxy?


Offline dickieb

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/22, 13:26:07 »
Hoe kan ik onderzoeken of het bij Galaxy wel werkt?

Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/22, 13:29:48 »
Hoe kan ik onderzoeken of het bij Galaxy wel werkt?

Hulpmiddelen --> Opties --> Beeld --> onder het kopje Pictogramgrootte en -stijl kun je een ander thema kiezen.

Offline dickieb

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/22, 13:44:57 »
Ik kom er niet uit. De enige 'opties' die ik vind is onder 'extra' in een document, maar hierbij zie ik geen 'hulpmiddelen'.

Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/22, 15:09:58 »
Ik kom er niet uit. De enige 'opties' die ik vind is onder 'extra' in een document, maar hierbij zie ik geen 'hulpmiddelen'.

Excuses. Ik ben niet zo bekend met LibreOffice dus ik heb verkeerd gekeken. Heb nu goed gekeken en het moet zijn:

Extra --> Opties... --> Weergave --> kopje Pictogramgrootte en -stijl

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/22, 15:51:19 »
Bij Calc zet ik bij 'Cellen opmaken - uitlijning - eigenschappen' een vinkje bij 'automatische tekstomloop' en 'woordafbreking actief', en sla ik het bestand (natuurlijk) op. De tekst in de cellen staat daarna keurig in één cel en de woorden zijn ook correct afgebroken.
Als ik het bestand  de volgende keer weer open is 'automatische tekstomloop' en 'woordafbreking actief' op de één of andere manier weer ongedaan gemaakt.

Heeft iemand een idee? 
Misschien sla je je rekenbladen op in xls formaat, niet in ods formaat. In dat geval is het goed mogelijk dat sommige instellingen niet "onthouden" blijven in het Microsoft bestandsformaat xls.

Offline dickieb

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/23, 19:27:41 »
VuurVosje en Vistaus, ik vrees ik een 'incomplete' LibreOffice tijdens het installeren van Mint 17.1 heb binnengekregen. Ik ontdek maar een paar pictogramstijlen en daar zit Galaxy niet bij.

Ik laat het hier maar bij: uiteindelijk werkt LibreOffice verder naar behoren.

Vanadium, jouw tip is een schot in de roos. Bij het opslaan in ods doet het probleem zich niet voor.

Allen hartelijk dank voor de moeite.


Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/24, 08:20:27 »
VuurVosje en Vistaus, ik vrees ik een 'incomplete' LibreOffice tijdens het installeren van Mint 17.1 heb binnengekregen. Ik ontdek maar een paar pictogramstijlen en daar zit Galaxy niet bij.

Dat klopt; de Galaxy icons moet je ook eerst installeren via softwarebeheer.

Offline dickieb

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/25, 13:37:38 »
Dank voor de reactie. Ik heb even gekeken bij Softwarebeheer. Ik durf het niet aan om Galaxy handmatig te installeren in LibreOffice, omdat ik niet weet hoe dat moet.

Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/25, 13:51:54 »
In Softwarebeheer op Installeren klikken.
In LO selecteren zoals Vistaus hieronder aangaf.

Meer is het niet.

Offline dickieb

  • Lid
Re: LibreOffice en LibreOffice Calc
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/17, 08:58:26 »
Ik ben aan de slag gegaan om Galaxy te installeren. Het is gelukt: op de icoontjes' opslaan, knippen, kopiëren, plakken, ongedaan maken' en 'opnieuw' staat alles keurig in kleur.

Allen nogmaals hartelijk dank voor de hulp.