Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XC mini GP7A ubuntu server os/installatie  (gelezen 746 keer)

Offline chriso7

  • Lid
XC mini GP7A ubuntu server os/installatie
« Gepost op: 2015/01/01, 15:28:29 »
Hallo ubuntu forumleden/staff,

Ik heb van mijn opa een klein computertje gekregen omdat hij nu een chromebox heeft. Ik wou hier graag (als doel, of dit te doen is zien we later, anders kunnen jullie het me laten weten: een apacheserver van maken). Allereerst ben ik lopen zoeken naar een goed besturingssysteem hiervoor, ik dacht dat een ubuntu 12/14 32 bits server iso wel goed zou zijn, ik heb deze met de universal usb installer (die ik ook gebruikte om verschillende desktop linux distributies op apparaten te zetten ) op mijn 16gb usb gezet. Alleen als ik nu op f11 druk als hij opstart met de usb er in, staat er:
please select boot device:
usb: generic- Multi-card
cd/dvd: ....
sata:3m-WDC:.....|

ik selecteer de usb alleen hij gaat dan weer naar windows toe (dus hij ziet/herkend hem niet), ik heb het geprobeerd met verschillende iso's. (ook met de i386 structuur, die dit ding DENK ik heeft, maar ook met andere.)
Hij gaat steeds terug naar windows, het ligt niet aan de usb ingang, want ik heb ze allemaal geprobeerd (en in windows herkent hij ze). dus het ligt niet aan een defect van de usb porten.
Ik weet niet wat ik verder moet doen.
Onthoud wel: Ik ben een beginner hierin, ik heb wel gewerkt met een resberry pi, maar de os was door iemand anders geïnstalleerd.
Mijn doel is om het werkend te krijgen zonder user-interface. (dus als ik hem aan doe, dat hij dan de apache server aanzet etc. en dat ik hem kan laten afsluiten met de aan/uit knop, dit alles zonder user-interface) maar als ik dingen moet installeren met user-interface daarvoor is dat voor mij geen probleem.


Dus mijn vraag, wat doe ik hier fout? EN is dit wel de goede OS die ik hiervoor gebruik?
Ik heb lopen zoeken maar kwam niet echt een antwoord tegen. Als iemand het weet of hij weet de weblink met het antwoord zie ik graag het antwoord, alvast bedankt!

JohPoe

  • Gast
Re: XC mini GP7A ubuntu server os/installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/03, 14:06:08 »
Hoi,

Dat het apparaat niet wil booten van een USB stick kan mogelijk komen door een instelling in de BIOS. Als er in de BIOS verschillende keuzes zijn voor USB zou je daarmee wat kunnen proberen.
Je hebt trouwens ook de mogelijkheid om van CD.DVD te installeren.

Ubuntu server is zonder GUI (GUI kan je installeren) en geschikt voor Apache.
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/httpd.html

Offline chriso7

  • Lid
Re: XC mini GP7A ubuntu server os/installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/11, 21:49:23 »
done.