Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inkomende verbindingen geblokeerd?  (gelezen 1331 keer)

Offline Smidy

  • Lid
Inkomende verbindingen geblokeerd?
« Gepost op: 2010/07/13, 21:05:51 »
Ik heb net ubuntu desktop 10.04  geinstaleert op een klein pc'tje. Nu vond ik het fijn als ik gewoon via ssh/vnc dingen kon doen ipv dat ik telkens helemaal naar beneden moet lopen voor zoiets, dus ik heb openssh-server geinstaleert en vnc aangezet. De computer is verbonden met internet, en kan prima verbinding maken met de andere computers in het LAN. Ook heb ik de ssh getest door op de pc zelf met de ssh te verbinden(ssh localhost) Maar zodra ik op een andere computer met de ssh/vnc wil verbinden gebeurt er niks, ik krijg gewoon een timeout. Ook als ik hem wil pingen lukt dat niet, terwijl alles andersom wel lukt.

Nou vroeg ik me af of er een standaard firewall actief is in ubuntu desktop 10.04 die ingaande verbindgen blokkeert? Alvast bedankt :)

Re: Inkomende verbindingen geblokeerd?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/13, 21:48:29 »
Standaard laat de firewall niets van zich horen dus je krijgt geen bounce als je de standaardinstellingen gebruikt. Heb je UFW al geconfigureerd? Dit kan met de GUFW die je kan halen via het Ubuntu software centrum. Dan kan je SSH op toestaan zetten (zowel ingaand als uitgaand), alsmede heel veel andere services en programma's.

GUFW kan je openen via System/Beheer/Firewall instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 21:50:13 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Inkomende verbindingen geblokeerd?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/13, 23:48:23 »
Standaard laat de firewall niets van zich horen dus je krijgt geen bounce als je de standaardinstellingen gebruikt.
Nee, als je de standaardinstellingen gebruikt, staat de firewall uit. Al het verkeer wordt dus toegelaten.
Als Smidy niets met de firewall gedaan heeft moet je de oorzaak dus ergens anders zoeken.
Maak je wel verbinding met de goede pc? Geen tikfoutjes gemaakt? Heb je al eens geprobeerd om verbinding te maken met het IP adres, ipv de hostname, enz.

Offline Smidy

  • Lid
Re: Inkomende verbindingen geblokeerd?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 10:52:55 »
Nee, ik heb nog niks met de firewall gedaan. Het is een schone instalatie, ik heb alleen ssh-server geinstaleert en de vnc aangezet. De computer is goed verbonden met internet, ik kan gewoon op internet surfen. Ook kan ik alle computers in mijn LAN pingen. Maar zodra ik via een van de andere computers hem wil pingen lukt het niet. Ook kan ik geen verbinding krijgen. Ik heb hem via een stopcontact adapter aangesloten, zou dit er iets mee te maken hebben? Aangezien ik bij die adapters drivers meegekregen heb(alleen windows drivers) Maar internet doet het prima op die computer terwijl ik geen drivers er voor heb geinstaleert.

EDIT:
Ik heb hem nu direct op mijn router aangesloten en ik kan hem nog steeds niet pingen. Ik blijf time-outs krijgen. Hoe moet ik hem instellen als ik hem direct aan een andere pc koppel? Gewoon 1 op 1 zodat ik er zeker van ben dat er niets mis is met de router instellingen.

EDIT2: Ik heb het opgelost, op een of andere manier werkte alles goed zodra ik via de andere router verbinding maakte.(Wij hebben 2 routers en een modem, maar mijn pcs staan niet direct verbonden met de 2de router, maar op een af andre manier werkt het nu :) )
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 11:25:44 door Smidy »