Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 13, display lijkt 1 regel verschoven (ook ten opzichte van de muis  (gelezen 2899 keer)

Offline cees2729

  • Lid
Als nieuweling in de Linux omgeving, heb ik op 2 pc's Linux Mint 13 geïnstalleerd.

Op de pc van mijn partner, lijkt de display van het beeldscherm/bureaublad 1 regel verschoven.
De balk -onderin- heb ik nu op een hoogte van 3 regels ingesteld. Dan zijn de bovenste 2 regels zichtbaar. De beeldbuis zodanig ingesteld, dat er rondom een zwarte rand zichtbaar is.
De muis aanwijzer, moet net boven het te selecteren onderwerp geplaatst worden. (dus niet het pijlpuntje, maar het pijlstaafje aan de onderzijde gebruiken om te selecteren.

Graag had ik een stukje (linksonder) van het scherm -als voorbeeld- willen bijvoegen. Maar daar is mijn Linux kennis op dit moment niet toereikend voor. (onder XP had ik iets met Cntr+PrintScreen gedaan en de inhoud van het plakboard in Paint geplakt). Maar na Cntr+PrintScreen staat er niets in het plakboard. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is het een bureaucomputer met een los beeldscherm? Zo ja, gebruik dan de fysieke knoppen op het losse beeldscherm om het beeld automatisch in te stellen.

Hmm, wel vreemd. Mijn laptop heeft een Printscreen-knop en als ik daar op druk maakt ie meteen een screenschot en slaat hem op in mijn Afbeeldingen-map... Ik gebruik wel geen Mint. Misschien via het instellingenpaneel van Mint dat er een stukje over sneltoetsen staat?

Offline cees2729

  • Lid
Het is een (bij elkaar gescharelde) dekstop. Compaq Presario, met een Packard Bell Beeldscherm. Maar als ik het (kleinere) Compaq beeldscherm eraan hang, heeft die dezelfde afwijking.
Het nu gebruikte beeldscherm heeft instelknoppen (en tiptoetsen). Daarmee heb ik het beeld zodanig ingesteld, dat het te beschrijven gebied helemaal in beeld is. (rondom een zwarte rand van een paar milimeter). Binnen dit display gebied, kan ik met de instelknoppen niets doen.


Het mapje afbeeldingen is (nog steeds) leeg

Offline cees2729

  • Lid
Bij mijn Toetsenbord instellingen, onder sneltoetsen voor toepassingen, staat een regel met:
xfce4-screenshooter              Print

Naar aanleiding van deze sneltoets definitie. Nog een Print poging met
-alleen de Print(screen/SysRq) toets
- dezelfde toets samen met de Shifttoets (links)
- hetzelfde verhaal maar dan met Shifttoets (rechts)
Na elke poging steeds in de afbeeldingen map gekeken en -met Gimp- ge probeert het plaatje in te plakken (Klembord leeg)

Als ik vervolgens een sneltoets wil toevoegen, komt "xfce4-screenshooter" NIET voor in de lijst "Opdracht selecteren"

Aanpassing Zondag 4 mei 2014:
Al doende leert men.  Volgens Pakket Beheer is "xfce4-screenshooter" WEL geinstallerd op het onderhavige systeem. Als alternatief, nu (ook) "shutter" geïnstalleerd. Het programma is te activeren met %F. Voor dit (voor mij) nieuwe programma, ligt er weer een verse leercurve te wachten. Maar ik kan nu met een plaatje mijn probleem gaan toelichten.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/04, 13:52:49 door cees2729 »

Offline cees2729

  • Lid
Nu door met het toelichten van het "probleem".
Met behulp van shutter een stukje scherm uitgeknipt. Shutter blijkt meer te zien dan ik als gebruiker.
In het uitgeknipte stukje scherm, geeft de rode lijn aan, wat wel en wat niet zichtbaar is voor de gebruiker. Onder de rode lijn, is het bij mij zwart. Met de hardware matige instelmogelijkheden van het beeldscherm, kan ik die (voor mij) onzichtbare regel niet te voorschijn halen.

Daarbij komt ook nog, dat de "gevoeligheid" van het aanwijzer pijltje, niet (in de buurt van) het pijlpuntje ligt. Maar onderaan bij het pijlstokje. Ook hier één regel verschuiving.


Offline cees2729

  • Lid
Je hebt nu Mint 13 Xfce. Probeer eens, wat Linux Mint 13 Mate doet?
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/13/linuxmint-13-mate-dvd-32bit.iso

Direct-doen-lijstje voor Mint 13 Mate:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint
Pjotr, bedankt voor je suggestie.
Begrijp ik goed, dat dit een herinstallatie van Mint 13 inhoud (na het downloaden en branden van een CD)?
Voor zover ik begrijp uit opmerkingen in het forum, komt er eind van de maand een nieuwe LTS release van Mint uit.
Komt er dan ook een Mate versie van Mint uit?
Dan moet het (expres) misklikken met de muis, nog maar een maandje langer duren.
Deze pc wordt, in tegen stelling tot mijn eigen pc, niet dagelijks gebruikt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Je kunt eerst eens kijken wat Mint 13 Mate doet in de uitprobeersessie, dus zonder te installeren....

Overigens is het nog maar de vraag, of Mint 17 LTS straks de moeite waard zal zijn voor die oude computer. Mint 13 LTS is bij veel oude apparatuur beter geschikt, en krijgt ook nog jarenlang veiligheidsupdates (tot april 2017).

Offline cees2729

  • Lid
Oké, dan gaan we dat testen.

Offline cees2729

  • Lid
Live test uitgevoerd met Mint 13 Mate.
Geeft hetzelfde resultaat als Mint 13 xfce.

Misschien is er (als bijpass) een pijlaanwijzer beschikbaar, die naar beneden wijst.
Kan je dat zelf ergens aanpassen?

Offline DeBaas

  • Lid
Al eens in de instellingen gekeken of er een extra stuurprogramma voor je video kaart/chips is ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline cees2729

  • Lid
Al eens in de instellingen gekeken of er een extra stuurprogramma voor je video kaart/chips is ?

Goede suggestie DeBaas.
Waar kan ik wat vinden?
In System Infomation kan ik wel iets over het beeldscherm/video vinden. (zie bijgeplakte knipsels)
Maar dat zegt mij verder niet veel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een Nvidia-kaart, blijkbaar... Die zal een stuk beter draaien op 't niet-vrije stuurprogramma dan op 't huige Nouveau-stuurprogje.

Offline cees2729

  • Lid
Een Nvidia-kaart, blijkbaar... Die zal een stuk beter draaien op 't niet-vrije stuurprogramma dan op 't huige Nouveau-stuurprogje.
Ik geloof je gelijk Pjotr, maar waar kan ik een andere (welke) driver ophalen. En is dat dan ook weer een pakket, dat geïnstalleerd kan worden?
Ik begin LinuxMint wel steeds meer te waarderen. Maar ik ben nog lang niet "los"op. 

Offline cees2729

  • Lid
Het lijkt erop dat ik nu mijn karretje echt in de modder (of iets anders) gereden heb.
Bij PakketBeheer vond ik een pakket genaamd "nouveau firmware", omdat die naam ook in mijn vorige knipsel voorkwam, heb ik dit pakket geïnstalleerd. (zie knipsel)
Daarna, omdat er verder niet direct iets veranderd was, in het gedrag van de display, het systeem gereboot.

Na de (veel langer durende) opstart, wordt ik begroet met een panel. Waarin staat dat er geen updates meer uitgevoerd kunnen worden. (zie knipsel) 


Offline cees2729

  • Lid
Wat een geweldig naslagwerk, hierdoor wordt het gebruik van allerhande gereedschappen heel duidelijk (en ook het nut ervan). Hierbij mijn apparatuuroverzicht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ja, de terminal is een machtig mooi instrument.  :)

Je hebt een GeForce4-videokaartje van Nvidia. Doe daarvoor eens dit:

Kopieer en plak in de terminal:
sudo apt-get install nvidia-96
Druk op Enter.

Na de installatie: herstart je computer. Merk je verschil?

Offline cees2729

  • Lid
Ja Pjotr,
Dat was hem, bedankt.
Mooi scherm vullend display. Tot en met de laatste regel en . . . . de gevoeligheid van de muisaanwijzer, weer op het pijlpuntje.


Offline cees2729

  • Lid
Ga ik doen Pjotr (2x).

Bedankt     
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 20:02:52 door cees2729 »