Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Signaalsterkte Wifi  (gelezen 7056 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Gepost op: 2010/12/26, 00:51:40 »
Ik heb de zendkracht van mijn draadloze router teruggebracht van 71 mW tot 1 mW (dankzij de geweldige DD-WRT). In een experiment om zendkracht binnenshuis zoveel mogelijk te beperken (ik heb om die reden ook een DECT-telefoon met Ecomode en Ecomode Plus).

Tot mijn verbazing kan ik in de woonkamer, waar de router staat, nog steeds redelijk signaal ontvangen op m'n flaptop. Ook al is de signaalsterkte een stuk minder.

Nu is mijn vraag: moet de ingebouwde draadloze kaart van m'n flaptop nu harder werken, en dus zelf een krachtiger signaal afgeven, om de verbindingskwaliteit redelijk te houden? Want als dat zo is, dan heeft het weinig zin om de router minder sterk te laten zenden. Sterker nog, dan is het contraproductief.

Voor alle duidelijkheid: ik loop niet met een aluhoedje, maar neem liever het zekere voor het onzekere met die dingen.  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/12/26, 17:40:15 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Signaalsterkte Wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/26, 01:01:34 »
moet de ingebouwde draadloze kaart van m'n flaptop nu harder werken, en dus zelf een krachtiger signaal afgeven, om de verbindingskwaliteit redelijk te houden?
Nee, je hebt het signaal maar één kant op verzwakt, van de PC naar de router werkt het als vanouds.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Signaalsterkte Wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/26, 01:54:41 »
Voor mij was DD-WRT helemaal iets onbekends en nieuw, maar ook heel boeiend en ben nu met een oudere Belkin aan de gang.
Voor wie het ook niet wist en toch nieuwsgierig is: http://www.dd-wrt.com/site/

@ Pjotr: je vraag is feitelijk door Ron al beantwoord denk ik, maar wil het ook echt meten dan moet je over een veldsterktemeter beschikken denk ik.
Wifi signalen worden steeds meer op allerlei apparatuur toegepast. Dus zeker een goede zaak om stralingsintensiteit in je omgeving te bewaken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Signaalsterkte Wifi
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/26, 11:10:52 »
moet de ingebouwde draadloze kaart van m'n flaptop nu harder werken, en dus zelf een krachtiger signaal afgeven, om de verbindingskwaliteit redelijk te houden?
Nee, je hebt het signaal maar één kant op verzwakt, van de PC naar de router werkt het als vanouds.

Weet je dat zeker? Want ik heb me laten vertellen dat GSM-mobieltjes harder gaan stralen wanneer de verbindingskwaliteit slechter is (in geval de antennemast ver weg is). Ik zou me kunnen voorstellen, dat Wifi-draadloze kaarten dat ook doen....

Kun je trouwens in Linux de zendkracht van de draadloze kaart in de laptop, handmatig verzwakken? Ik denk het wel, want als DD-WRT (ook een Linux) dat in de router kan doen, dan moet Linux dat ook kunnen in de laptop. Maar hoe?

Re: Signaalsterkte Wifi
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/26, 13:21:28 »
Zijn ontvangen en zenden niet 2 verschillende parameters?
Voor ontvangen is een gevoelige chip nodig, voor zenden zendvermogen. Als je het zendvermogen vd router lager instelt hoeft de adapter niet harder te zenden. Wat wel helpt is een adapter met een gevoeligere chip (kijk maar in de specs v wifi adapters er zit soms >3db verschil in, elke 3db is een verdubbeling!) of een grotere antenne.
Een antenne kun je bij het vermogen optellen; een goede antenne (5db ipv 2db) geeft een verdubbeling vh 'uitgangsvermogen'.

30mW =ca 15dbm
50mW =ca 17dbm
100mW=ca 20 dbm
200mW=ca 24 dbm

Kort door de bocht uit bovenstaande overzicht:
50mW plus een 3db grotere antenne geeft hetzelfde eindvermogen als 100mW.

VV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Signaalsterkte Wifi
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/26, 15:48:02 »
Volgens mij heb ik de methode gevonden: iwconfig.

Zie deze instructiepagina:
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-verlaag-de-wifi-straling-binnenshuis/

Als ik het goed heb begrepen, heb ik daardoor een reductie van de straling bereikt van maar liefst 95 %! De resterende straling is voldoende voor een behoorlijke verbinding in mijn woonkamer (waar de router staat), en dat is prima. <wat is Linux toch een fantastisch besturingssysteem: volledig de baas over eigen PC!>

Mocht ik het verkeerd hebben begrepen, dan hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/26, 17:35:49 door Pjotr »

Offline dropl

  • Lid
Re: [waarschijnlijk OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/26, 15:59:17 »
man iwconfig

Lijkt er op dat je het goed hebt...
Je kan zelfs het vermogen uitdrukken in mW
Examples:
iwconfig eth0 txpower 15
iwconfig eth0 txpower 30mW
iwconfig eth0 txpower auto
iwconfig eth0 txpower off
Ge wit dit oit noit nie

Offline siegi

  • Lid
Re: [waarschijnlijk OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/26, 17:16:06 »
Maar hoe zet je het dan weer terug zoals het stond??
Ik gok dat ie na een reboot gewoon terug staat zoals het stond.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [waarschijnlijk OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/26, 17:26:03 »
Maar hoe zet je het dan weer terug zoals het stond??
Ik gok dat ie na een reboot gewoon terug staat zoals het stond.


Klopt. Ik heb inmiddels een pagina aangemaakt met een instructie om deze ingreep blijvend te maken:
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-verlaag-de-wifi-straling-binnenshuis/

Ongedaan maken kan altijd; gewoon terugzetten op de Tx-waarde die de kaart had voor de ingreep.

Offline siegi

  • Lid
Re: [waarschijnlijk OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/26, 17:32:17 »
@femke toch even gekeken, dit commando kan je ook gebruiken.
sudo iwconfig wlan0 txpower auto

PS: persoonlijk ben ik niet bang van de straling van een router. Volgens mij zend een gsm bijv met 1W rechtstreeks tegen je hersenpan. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/26, 17:34:07 door siegi »


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] Signaalsterkte Wifi
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/26, 20:32:36 »
Mag dit draadje dicht? Dan kunnen we hier verder:
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-verlaag-de-wifi-straling-binnenshuis/
In opdracht van de topic starter, gaan we daar verder :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.