Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij partitioneren  (gelezen 493 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Hulp bij partitioneren
« Gepost op: 2013/12/15, 22:45:38 »
Ik wil ruimte op mijn schijf maken voor het experimenteren met andere distributies. In de bijlage is mijn huidige schijfpartitionering te zien. Op sda5 staat ubuntu 13.10, met sda6 als /home partitie. sda7 is de swap. Ik was van plan mijn /home partitie te verkleinen, om zo ruimte te maken voor een nieuwe partitie waarmee ik kan experimenteren. Nu heb ik jullie advies nodig, omdat mijn kennis over partitioneren beperkt is. Kan ik simpelweg de vrijgemaakte ruimte partitioneren (sda8) tussen de /home en de swap-partitie, of breek ik daarmee mijn huidige ubuntu systeem? Zijn er misschien betere opties die meer voor de hand liggen, zonder hele systemen (helaas, de 3 primaire ntfs partities ga ik niet aan zitten) af te breken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hulp bij partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/15, 23:15:44 »
Voor experimenteren gebruik je het beste een aparte computer. Daarmee voorkom je een hoop complicaties.

Heb je geen aparte computer beschikbaar, gebruik dan bij voorkeur Virtualbox.

Offline Ruben

  • Lid
Re: Hulp bij partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/15, 23:28:40 »
Het blijft bij beperkt experimenteren, enkel om te zien of nieuwe kernels beter overweg kunnen met mijn hardware en om andere GUI's te proberen. Op de bootloader na kan het dus weinig kwaad. Bedankt voor de waarschuwing, maar hier niet relevant voor mijn vraag.


Re: Hulp bij partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/26, 18:26:08 »
Gisteren vanaf de Kubuntu live-cd met succes de Kubuntu partitie vergroot, zonder geheugen verlies gelukkig!
Duurde wel lang, maar wat wil je met een oude Pentium VI  =D
Dus het kan ook NIET fout gaan  ;)

David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater