Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop Aspire 9300 vista -> (k)ubuntu  (gelezen 1400 keer)

zambo

  • Gast
laptop Aspire 9300 vista -> (k)ubuntu
« Gepost op: 2007/06/04, 07:58:32 »
Hallo

Ik heb mij een laptop Aspire 9300 aangeschaft met Vista erop.  Ik zou graag (k)ubuntu erop zetten.  Ik heb reeds wat gespeeld met linux op een andere computer. Ik kan dus Linux wel aan de praat krijgen.  Maar naar de laptop toe heb ik toch wel nog een aantal vraagjes voordat ik hierop iets installeer.  Zou graag eerst zekerheid hebben dat alles wel in orde komt voordat ik er (K)ubuntu probeer op te zetten.

1. Op het internet gelezen dat de bios van een laptop soms op de harde schijf staat.  Klopt dit?  En indien dit waar is, hoe kan ik dat bij mijn laptop zien en / of onderzoeken?

2. Ik zie dat Vista een energie beheer aan boord heeft voor als de batterij bijna leeg is.  Onthoud dan de laatste sessie van waar ik mee bezig was.  Is dat ook zo bij (K)ubuntu?

3. Zal (K)ubuntu alle hardware herkennen?  Of kunnen er ergens problemen opduiken?
Aspire 9302AWSMi
AMD Turion 64 mobile technology MK-36 (2.2 Ghz - 512 kb - L2 cache)
Nvidia Geforce Go 6100

4. Zijn er specifieke hardware toepassingen die Acer op de laptop heeft ingebouwd en die enkel werken onder Vista?  
Acer signalup technology (High-effieciency technology)??

5. Heb reeds een poging gedaan om (K)ubuntu in dual boot te installeren maar de harde schijf was reeds onderverdeel in 4 partities
Partitie 1 van 10 GB ???
Partitie 2 Vista 35 GB
Partitie 3 Data 35 GB
Nog een onbekend overschot.
Het is mij niet gelukt de bestaande partities te verkleinen om zo een partitie over te hebben om (K)ubuntu op te zetten.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee vooruit kunnen helpen voordat ik mij in het avontuur stort.  Ben wat voorzichtig met een nieuw toestel.

min6

  • Gast
laptop Aspire 9300 vista -> (k)ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 14:10:19 »
Weet je inmiddels meer? Ik wil ook dat type notebook aanschaffen en heb dezelfde vraag.

nick_elentrik

  • Gast
laptop Aspire 9300 vista -> (k)ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/23, 11:05:42 »
Hoi,

Heb ook een Aspire 9300, met ondertussen linux en windows (xp, vista vond ik te traag) broederlijk naast elkaar.  De bios staat bij een laptop, zoals ook bij een gewone pc op een bios chip op het mobo.  

De 10 gig is een soort van recovery ruimte, hierop heb ik linux geinstalleerd.  Ik denk niet dat het voor iets gebruikt wordt, mss voor service bij acer als de laptop gerepareerd moet worden.  

Zoek enkel nog linux drivers.  Kan iemand me daar mss bij helpen?

Offline hello

  • Lid
laptop Aspire 9300 vista -> (k)ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/23, 11:13:20 »
Dat van het bios haal je denk ik door mekaar. Het bios zit in een chip op het moederbord. Als de computer opstart zet  het bios alles in werking. Maar in het bios moet je kijken of dat de bootvolgorde juist is ingesteld. En als je bv. (k)(x)(edu)ubuntu wil installeren, dan moet het bios eerst naar de cd-rom drive kijken om te zien of dat er daar een opstartbare cd-rom inzit. Maar soms staat ingesteld dat hij eerst naar de harde schijf of een ander station moet kijken. Als hij eerst naar de hd kijkt, dan zal in jouw geval vista opstarten. Dus het bios staat niet op de harde schijf, maar je kan wel instellen dat hij als eerste naar de hd kijkt.

Ik zou de recovery ruimte met rust laten. Als er ooit iets gebeurt, kan dat misschien wel je redding (voor vista en je gegevens) zijn.

Of dat het werkt, kun je eerst best zelf zien. Als de live cd werkt en internet werkt enz. dan zullen die dingen na de installatie meestal ook wel werken.
Tipt: Maak altijd eerst een back-up, je weet nooit!
De live cd veranderd nog niks aan je systeem, pas als je de hele installatieprocedure hebt doorlopen, verandert hij je systeem
Nederlandstelige documentatie (aanrader!): https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie