Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer  (gelezen 2824 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Mogguh.. Mijn gekloot heeft wat kleine probleempjes veroorzaakt, waar ik zelf niet uit kom.

1 Ik heb alle effecten uit staan. Nu wilde ik gisteren Compiz eens aan zetten (gewoon, omdat het kan.....) en dat gaat niet. Hij zegt dat mijn computer dat niet aan kan. Bull. Ik heb kennelijk ergens een instellinkie verkeerd staan. Compiz en Emerald reageren beide niet. Beide al opnieuw geinstalleerd, geen soelaas. Ik heb een vrij zware laptop met een afzonderlijke grafische kaart van NVidea met 512 Mb geheugen. Compiz heeft vroeger ook gedraaid. Zonder problemen.
Ik heb het uitgezet omdat mijn PC op enig moment errug warm werd als ik een spelletje speelde. Dat bleek toen te liggen aan een defecte koeling, heatsink en zo. Is inmiddels vervangen en gerepareerd. CPU is ook vervangen toen.

2 Door/tijdens mijn geklungel om Compiz aan de praat te krijgen, is ineens in een paar programma's (o.a. Synaptic, maar ook in de Terminal bijv.) de menubalk verdwenen. Je weet wel, dat ding van Bestand Bewerken, etc.. Terwijl diezelfde balk in bijv. Firefox er wel gewoon is.

3 Als ik probeer Synaptic op te starten, krijg ik de foutmelding dat het systeem geen controle over de muis kan krijgen en dat een ander programma mogelijk de focus heeft overgenomen. Ongeveer zo. Als ik de opdrachtregel van synaptic naar de terminal kopieer, werkt het wel gewoon.

Grrrrrr.. mopper. Ik ook altijd met mijn geklojo!   XD

Dit is de eerste keer in anderhalf jaar fulltime Ubuntu dat ik de optie systeemherstel mis.

Als je vragen hebt over wat er allemaal in het systeem zit, geef dan ff de commando's er bij. Die willen nog niet in mijn hoofd blijven zitten.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 14:17:56 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 11:34:43 »
Ik zou zeggen doe even alles stap voor stap.

Eerst verwijder gewoon even compiz en emerald.
(maak je geen zorgen die installeren we later wel weer als je alles weer goed hebt :P)

sudo apt-get remove compiz emerald
En zorg dat metacity het weer overneemt
metacity --replace
Hertart je computer even om te kijken wat hijwilt gaan doen ondertussen probeer je muis even op een ander poort aan te sluiten (voor de zekerheid) :P

om bij Terminal die menubalk terug te krijgen druk je rechtermuisknop ergens in je terminal en dan krijg je de snelmenu daar bij zie je Menubalk tonen die moet je even aanvinken.

Mocht je alles zo ver hebben. Dan kunnen we verder gaan met de volgende les :P

« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 11:40:56 door shinger »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 11:46:25 »
Dankjewel. Ik ga zo even herstarten, maar dit kreeg ik aan meldingen te zien:

sudo apt-get remove compiz emerald
[sudo] password for jansen:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  libemeraldengine0
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  compiz emerald emerald-themes
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 3 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Door deze operatie zal er 7668kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan [J/n]?
(Database inlezen ... 302558 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
compiz wordt verwijderd ...
emerald-themes wordt verwijderd ...
emerald wordt verwijderd ...
Processing triggers for man-db ...
Processing triggers for shared-mime-info ...
Unknown media type in type 'all/all'

Unknown media type in type 'all/allfiles'

Unknown media type in type 'uri/mms'

Unknown media type in type 'uri/mmst'

Unknown media type in type 'uri/mmsu'

Unknown media type in type 'uri/pnm'

Unknown media type in type 'uri/rtspt'

Unknown media type in type 'uri/rtspu'

Unknown media type in type 'fonts/package'

Unknown media type in type 'interface/x-winamp-skin'

jansen@jansen-laptop ~ $ metacity --replace
Gtk-Message: Failed to load module "globalmenu-gnome": libglobalmenu-gnome.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet


Hierna bleef hij hangen in de terminal. Hij kwam dus niet terug bij de prompt. Dat grapje had ik al eerder gezien, dus gaf ik een CTRL+C. Hierna flikkerde het scherm even en was vervolgens het hele venster van de terminal verdwenen, met uitzondering van de inhoud en de menubalk... Ook mijn AWN-dock onderin was foetsie. Volledige herstart gedaan. Dus uitzetten, ff wachtuh... en weer opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 11:51:19 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 11:49:37 »
dom van me volgens mij aangezien je compiz al niet gebruikt, heeft ie metacity al standaard in gebruik :P.
Herstart mar even en kijken we wel even verder wat die doet :)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 11:51:41 »
we waren tegelijk.....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 11:54:37 »
Oke.. dit is best raar.. Synaptic opstarten vanuit het menu gaat niet. Muis cursor etc.. Vanaf de opdrachtregel wel. Hiervoor hetzelfde commando gebruikt als waarmee hij in het menu staat. Dat zie er zo uit:

jansen@jansen-laptop ~ $ gksu --description /usr/share/applications/synaptic.desktop /usr/sbin/synaptic
Gtk-Message: Failed to load module "globalmenu-gnome": libglobalmenu-gnome.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet


Daar krijg ik dus dezelfde foutmelding als bij die metacity opdracht.

Overigens is nu wel weer de menubalk terug.  ???


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 11:54:56 »
Probeer het eens op zijn Debians, herinstalleer Gnome core er eens overheen:

sudo aptitude install gnome-core gnome-system-tools gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-system-tools gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data gnome-splashscreen-manager nautilus-open-terminal gnome-main-menu deskbar-applet alacarte desktop-base metacity xscreensaver-data-extra gconf-editor app-install-data gnome-utils ttf-dejavu gnome-app-install gnome-power-manager gnome-screensaver
Wat leesbaarder:
Citaat
sudo aptitude install gnome-core gnome-system-tools gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-system-tools gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data gnome-splashscreen-manager nautilus-open-terminal gnome-main-menu deskbar-applet alacarte desktop-base metacity xscreensaver-data-extra gconf-editor app-install-data gnome-utils ttf-dejavu gnome-app-install gnome-power-manager gnome-screensaver

I.p.v. aptitude kun je ook apt-get gebruiken. Met dit commando heb je een standaard Gnome.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 11:56:59 »
nevermind Woteb to the rescue XD

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/29, 12:20:18 »
Mwah.. mijn vertrouwen op Woteb is redelijk groot, dus ik heb gwoon gedaan wat hij zei. Resultaat:

Als ik het "gewone΅ Ubuntu menu gebruik, doet Synaptic het gewoon. En inmiddels heb ik ook weer menubalken en zo. Maar... ik gebruik Linux Mint. In het Mintmenu krijg ik nog steeds die foutmelding van de muis-focus. Die vraag zal ik door zetten naar het Mint forum, tenzij iemand hier toch een idee heeft wat dat zou kunnen zijn.

Resteert dus het Compiz verhaal. Nu is dat geen halszaak hoor. Ik deed het al zonder en ik mis het ook niet, maar als het moet kunnen, waarom dan ook niet, toch?
 :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 12:40:15 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/29, 13:43:32 »
Nou ja, het grootste deel werkt in ieder geval weer, alleen de afwerking nog niet. Omdat je Gnome core ervoerheen hebt geïnstalleerd heb je in ieder geval weer een werkende Gnome, en dat is in ieder geval het belangrijkste.
Die mouse-focus lijkt wel van Compiz af te komen. Kennelijk zitten er nog wat Compiz restantjes op jouw systeem. Je zou bijv. eens kunnen proberen om je /.compiz dingen uit jouw /home directory te verwijderen, ook in /.config zitten Compiz zaken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/29, 14:11:45 »
Sterker nog, alles werkt inmiddels weer... nou ja, bijna..
Indachtig de Woteb methode (alles rigoreus er overheen kletsen  :D) heb ik alles wat met Compiz en Emerald te maken had er eerst compleet afgemikt en vervolgens opnieuw geinstalleerd. Compiz werkt nu ook weer. Hij toont nu alleen in de balk met de werkblad wisselaar, dat ik 8 werkbladen zou hebben, maar dat zijn er in werkelijkheid vier. Dat staat ook overal zo ingesteld. Maar och, kniesoor die daar op let.

En met die muisfocus heb ik ontdekt, dat wanneer ik op het icoon van Synaptic heb geklikt en ik klik dan heel snel buiten het menu ergens op het scherm, dan doet 'ie het ineens wel!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/29, 14:13:48 »
Mooi zo, dan kun je het als opgelost markeren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mijn fout: menubalken weg, muis-focus probleem en Compiz start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/29, 14:17:22 »
Dat ga ik ook doen. Die twee rijen van 4 bureaubladen is ook al opgelost. Ik wilde nl steeds dat het een vierkantje was, twee boven en twee onder. Dat werkt dus niet. Je moet een rijte van 4 maken.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04