Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten  (gelezen 1348 keer)

Ik heb een PC 64bits met Windows10. Die heeft tot mijn verwondering Ubuntu18 ingebouwd zitten. Maar alleen als command interface. Ik heb geprobeerd daar wat mee te doen. Inderdaad, alle BASH commando's worden keurig uitgevoerd, behalve 'startx'.
Hoe krijg de GUI van Ubuntu daar aan het werk?
Het laden van de Ubuntu18 USB-stick, om Ubuntu op de voorgrond te krijgen, gaat ook niet, omdat het MSI-bord dat niet toestaat... Hoe kan ik dat aanpakken?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Ubuntu on Windows heeft alleen een Command Line Interface en geen grafische omgeving. Het is dan ook bedoeld voor ontwikkelaars. Zie: https://www.microsoft.com/nl-nl/p/ubuntu/9nblggh4msv6?activetab=pivot:overviewtab (Engels)

Om de volledige GUI te gebruiken zul je Ubuntu niet als app binnen Windows maar als volwaardig OS naast Windows moeten installeren.

Je laatse zin begrijp ik niet helemaal. Probeer je te booten vanaf die USB of probeer je vanuit Windows Ubuntu vanaf die USB te laden? Dat laatste kan volgens mij op geen enkele Windows PC.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/10, 10:02:13 door DirkJan »

Beste DirkJan,
De laatste zin: Het laden van de Ubuntu18 USB-stick, om Ubuntu op de voorgrond te krijgen, gaat ook niet, omdat het MSI-bord dat niet toestaat... Hoe kan ik dat aanpakken?
Dat slaat op de 'gewone' manier om Windows en Ubuntu multiboot te maken via Grub. Dus bij de opstart bijvoorbeeld met F12 het OS dwingen te booten van USB. Dan gaat Ubuntu aan het werk installeert zichzelf én de Grub, daardoor blijft Windows op de achtergrond benaderbaar.
MAAR: het MSI moederbord heeft een voor mij heel moeilijk menu met 'voorkeuren', dat door de leverancier van mijn nieuwe 64-bitter is ingesteld op 'beveiliging van Windows' of zoiets. Mijn leverancier, die leeft van MicroSoft, wil dat niet veranderen...
Naar aanleiding van jouw opmerking, kan ik de Ubuntu18, die binnen Windows10 zit, gewoon verwijderen. Nou ja, gewoon??
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Helder, booten vanaf USB dus. Ik vermoed dat de UEFI beveiliging en misschien ook het versneld opstarten dan een rol speelt. Pjotr heeft deze handleiding daarvoor geschreven: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html In het voorbeeld gaat het om Linux Mint maar de voorbereidende handelingen zijn hetzelfde.

Wat het verwijderen betreft, volgens mij is het gewoon een Windows app en zou je die net als andere apps moeten kunnen de-installeren/verwijderen. Zelf geen ervaring mee want ik heb geen Windows, enkel Ubuntu.

Offline ajjp

  • Lid
Als ik in de door DirkJan gegeven link verder klik  naar https://wiki.ubuntu.com/WSL dan maak ik dááruit op dat WSL alleen een terminal programma geeft, maar dat op WSL wel degelijk Ubuntu geïnstalleerd kan worden.
Er worden zelfs drie manieren voor gegeven waarvan de eerste luidt: Installing Ubuntu on WSL via the Microsoft Store (Recommended). En vervolgens zou het net zijn alsof je gewoon Ubuntu draait, inclusief pakket beheer:
Citaat
Package management on Ubuntu on WSL works the same as on desktop Ubuntu, using the apt package manager. apt will download and install packages from the Ubuntu archive.

Offline Bloom

  • Lid
Ubuntu onder Windows gebruiken is ONVEILIG. Alle malware die in Windows raakt kan immers probleemloos ook alles van die Ubuntu besmetten. Omgekeerd lukt dat niet: als je Ubuntu als hoofd OS hebt en dan Windows in een virtuele machine draait, kan malware alleen maar aan Windows en niet buiten die VM komen.

Offline DeBaas

  • Lid
secureboot, fastboot en intell tpm in het UEFI BIOS moeten uit.
Soms kun je die instellingen pas wijzigen als je een opstart boot/administrator paswoord hebt ingesteld in het UEFI BIOS, + restart. VERGEET NIET DAT PASWOORD TE NOTEREN, zonder dat paswoord kan het mobo alleen via een reparatie weer bruikbaar/wijzigbaar gemaakt worden. De oude batterij loshalen truc werkt niet bij UEFI BIOS.
Nu kun je theoretisch probleemloos Linux vanaf USB/CD/DVD installeren.
Na het wijzigen kun je dat paswoord weer verwijderen, Windows blijft gewoon werken.
Wil je een dualboot met Windows 10, dien je éérst in Windows CMD als Administrator de opdracht "powercfg /H off" in te geven.

Wil je de embedded Windows Ubuntu gebruiken, steek dan je licht op op de diverse Windows fora.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Beste mensen,
Bedankt voor de bijdragen!
Grootste probleem is voor mij het fantasievolle scherm van MSI. Het dwingen om dat ding de USB-stick met Ubuntu te lezen zal mij nog wat gepuzzel kosten. Ik was al blij, dat ik mijn dikke BIOS boek begon te begrijpen...
Maar het blijft wel bedoeling om Ubuntu op de eerste plaats te houden (sinds 2006) en Windows ergens daar in een verdom-hoekje om een TomTom op pad te helpen... Ik heb wel andere navigatoren geprobeerd, maar bijvoorbeeld Sygic kwam altijd 500 meter na een kruising vertellen, dat ik rechts af moet...
Ik blijf op dit draadje de voortgang van Ubuntu-GRUB-Windows-UEFI-BIOS berichten. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Het betrokken MSI bord gebruikt ACR122U_MSI_Win86_1120_P als driver.
Dat menu kan ik na wat proberen open krijgen door tijdens de  start Del te blijven aan tikken.
Van dat menu wordt ik niks wijzer. De aanwijzingen die ik moet aan- of uitklikken kan ik daar nergens vinden.
Omdat het er zoveel zijn om na te zoeken, ben ik wel even bezig.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Als ik in de door DirkJan gegeven link verder klik  naar https://wiki.ubuntu.com/WSL dan maak ik dááruit op dat WSL alleen een terminal programma geeft, maar dat op WSL wel degelijk Ubuntu geïnstalleerd kan worden.
Er worden zelfs drie manieren voor gegeven waarvan de eerste luidt: Installing Ubuntu on WSL via the Microsoft Store (Recommended). En vervolgens zou het net zijn alsof je gewoon Ubuntu draait, inclusief pakket beheer:
Citaat
Package management on Ubuntu on WSL works the same as on desktop Ubuntu, using the apt package manager. apt will download and install packages from the Ubuntu archive.

Dan heb je volgens mij nog steeds alleen CLI. Om ook grafisch toepassingen te kunnen gebruiken heb je een voor Windows geschikte X server en X client nodig. Die moet je separaat installeren en opstarten voordat je de WSL service start. Persoonlijk zou ik dan toch voor een dual boot gaan. https://wiki.ubuntu.com/WSL#Running_Graphical_Applications

Als ik het allemaal zo lees zou ik de voorkeur geven aan dualboot. Maar goed, ik heb dan ook singleboot Ubuntu...
« Laatst bewerkt op: 2020/06/12, 12:02:29 door DirkJan »

JorisC

  • Gast
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/12, 12:37:04 »
Citaat van: DickStomp
Ik heb een PC 64bits met Windows10. Die heeft tot mijn verwondering Ubuntu18 ingebouwd zitten. Maar alleen als command interface. Ik heb geprobeerd daar wat mee te doen. Inderdaad, alle BASH commando's worden keurig uitgevoerd, behalve 'startx'.
Hoe krijg de GUI van Ubuntu daar aan het werk?

Ben benieuwd naar je antwoord !
Is Ubuntu 18 op een tweede HD geïnstalleerd ? Als het ja is , heb ik een zeer groot vermoeden dat het de Ubuntu 18 server editie is en niet de Desktop editie . De server editie heeft geen grafische schil en neemt ook de volledige schijf in beslag .
Als je de PC boot met een Ubuntu live DVD of stick en dan van daaruit Gparted eens gebruiken kunt u dan te weten komen door hoe de schijf ingedeelt is of het de desktop of server editie is .

Er valt hier ook een oud topic te lezen .



Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/12, 13:15:56 »
Ik heb een PC 64bits met Windows10. Die heeft tot mijn verwondering Ubuntu18 ingebouwd zitten. Maar alleen als command interface. Ik heb geprobeerd daar wat mee te doen. Inderdaad, alle BASH commando's worden keurig uitgevoerd, behalve 'startx'.
Hoe krijg de GUI van Ubuntu daar aan het werk?
Het laden van de Ubuntu18 USB-stick, om Ubuntu op de voorgrond te krijgen, gaat ook niet, omdat het MSI-bord dat niet toestaat... Hoe kan ik dat aanpakken?
Zou het niet over dit gaan How to Install WSL 2 on Windows 10 May 2020 Update
https://www.omgubuntu.co.uk/how-to-install-wsl2-on-windows-10
Denk eraan dat je Hyper-V nodig hebt in de Home versie heh je niet! https://www.zdnet.com/article/windows-10-tip-find-out-if-your-pc-can-run-hyper-v/

Mvg
PS verder gelezen en  nu ook mogelijk Win 10 Home  https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/wsl2-faq
« Laatst bewerkt op: 2020/06/12, 14:21:44 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/12, 14:17:24 »
Citaat van: DickStomp
Het laden van de Ubuntu18 USB-stick, om Ubuntu op de voorgrond te krijgen, gaat ook niet, omdat het MSI-bord dat niet toestaat... Hoe kan ik dat aanpakken?

Door in het UEFI BIOS  de bootmanager gaan aan te passen , zodoende dat de W10 bootloader onderaan in het lijstje komt te staan . Secureboot uitschakelen is niet voldoende .
Citaat
Het betrokken MSI bord gebruikt ACR122U_MSI_Win86_1120_P als driver.

Dat zijn de drivers van een ingebouwde cardreader .

Je kan een Ubuntu ISO bestand ook naar SD kaartje schrijven hoor en hiermee ook de PC booten
« Laatst bewerkt op: 2020/06/12, 14:22:13 door JorisC »

JorisC

  • Gast
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/12, 14:48:52 »
Citaat van: DickStomp
Ik heb een PC 64bits met Windows10. Die heeft tot mijn verwondering Ubuntu18 ingebouwd zitten.

Waar jij het dus over hebt gaat over dit .

Het is algemeen geweten dat Canocical  , de maker van Ubuntu marktleider is in IOT of Internet Of Things , de slimme apparaten die aan internet hangen en is  Canocical samen met Microsoft in zee gegaan .
Die ingebouwde Ununtu 18.04  is bedoelt voor ontwikkelaars (bash shell) en niet voor de gewone eenvoudige thuis linux gebruiker .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/12, 14:50:47 door JorisC »

Offline MKe

  • Lid
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/12, 14:57:18 »
Het is wel degelijk mogelijk om een desktop te installeren op WSL. Ik gebruik dat ook op mijn werk computer dat noodgedwongen Windows draait. Niet alle desktop omgevingen werken goed, zo werkt Gnome bij mij niet, maar XFCE doet het prima. Je moet hiervoor wel een aparte Xserver op windows installeren die je eerst moet starten. Daarna kun je xfce4-session starten en XFCE zal, afhankelijk van de instellingen in de X-server in een eigen window draaien of op een eigen scherm.
XFCE kun je volgens mij installeren met ap install xubuntu-desktop als ik het goed heb.

De USB install van Ubuntu heeft geen nut, je kunt Ubuntu gewoon installeren vanuit de appstore van Windows. Let op, het is GEEN linux en ook geen apart besturingsysteem naast Windows.. Linux is de kernel van het besturingsysteem, dit is simpelweg de tools en user interface van Ubuntu op de kernel van Windows. Het draait ook als een applicatie binnen windows.

Ubuntu onder Windows gebruiken is ONVEILIG. Alle malware die in Windows raakt kan immers probleemloos ook alles van die Ubuntu besmetten. Omgekeerd lukt dat niet: als je Ubuntu als hoofd OS hebt en dan Windows in een virtuele machine draait, kan malware alleen maar aan Windows en niet buiten die VM komen.
niet onveiliger dan gewoon Windows draaien. Aangezien de topic starter al windows draait neem ik aan dat hij zijn voorzorgen heeft genomen.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/12, 15:09:20 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

JorisC

  • Gast
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/12, 15:21:34 »
Bash Shell is niet meer dan command line gebruiken
https://en.wikipedia.org/wiki/Bash_(Unix_shell)

Voor wie ooit nog  (MS) DOS gebruikt (heeft , OS zonder grafische schil is dat natuurlijk makkelijker om onder de knie te krijgen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_MS-DOS-commando%27s


Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/12, 20:40:51 »
Beste mensen,
Het is me duidelijk: Windows10 heeft Ubuntu18 er in zitten voor niks.
Ik hoop, dat de gemeenschap van Ubuntu daar snel een oplossing voor maakt, zoals wij altijd Ubuntu in een PC op de voorgrond kunnen brengen en Windows op de achtergrond laten slapen. Met daarbij het probleem met UEFI te vermijden op ook oplossend!
Hierbij sluit ik deze discussie.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

nahjo

  • Gast
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/13, 16:58:00 »
Om het maar simpel te houden zie ik het zo:
Onder Linux hebben we wine om een wat Windows spullen te kunnen draaien (maar niet alles kan)
Onder Windows is er nu dan WSL waarmee je Linux spullen kan draaien (maar niet alles kan)

Op dit moment zie ik persoonlijk WSL als een vervanger voor putty om via SSH de server te kunnen beheren.  ;)

« Laatst bewerkt op: 2020/06/13, 17:01:32 door nahjo »

Offline MKe

  • Lid
Re: MSI bord met Windows10 en Ubuntu18 kan in CMD geen Nautilus laten starten
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/13, 17:21:36 »
Het is meer als Cygwin.  Je kunt mooi de tools gebruiken die Windows mist. Dingen als rsync , less, awk etc.