Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opdringerige Synaptic  (gelezen 309 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Opdringerige Synaptic
« Gepost op: 2015/09/05, 12:09:05 »
Op een van de computers onder Xubuntu 14.04 (32 bits) zit een vervelend foutje. Telkens bij opstarten verschijnt op het bureaublad een schermpje met:
Bezig met starten van Synaptic pakketbeheer zonder beheerdersrechten
U zult geen veranderingen kunnen aanbrengen, maar u kunt wel de gemarkeerde veranderingen exporteren of er een ophaalscript voor maken.

Als ik dit schermpje sluit, wordt Synaptic opgestart, waarbij "herladen" en "toepassen" disabled zijn. Als ik deze Synaptic gesloten heb, kan ik desgewenst Synaptic opnieuw opstarten; dan wel met de volledige functionaliteit.
Deïnstalleren en opnieuw installeren hielp niet. Toen:  "sudo dpkg --purge synaptic". Overigens bleef na dit commando toch nog in .synaptic de synaptic.conf file staan, die ik handmatig heb verwijderd. Maar ook dit verhielp het probleempje niet.
Ik meen dat het begonnen is nadat ik een keer per ongeluk een via Synaptic ingezette update-actie hardhandig had onderbroken.

Wat kan ik nu nog proberen?

Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/05, 12:20:12 »
sudo apt-get install synaptic
en daarna in Synaptic verder werken . --> Bewerken  optie: defecte pakketten repareren.

Het is nooit goed om Synaptic op de manier te verwijderen die je gebruikt hebt . Krijg je alleen maar problemen van.

Beter is Synaptic gebruiken om Synaptic volledig te verwijderen/
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/05, 13:46:10 »
Er is nog een mogelijkheid, bij het afsluiten heb je de optie om de sessie te bewaren.
Sluit alle programma's af, en klik op sessie bewaren, hierna de PC opnieuw opstarten.
Als het goed is, wordt synaptic nu niet meer gestart.
Weer alle programma's afsluiten, maar nu moet sessie bewaren niet aangevinkt zijn.

Geeft dit resultaat ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/05, 13:54:23 »
Ajjp,

Kijk eens of er bij opstartprogramma's daar geen verwijzing zit naar 'Synaptic'
Kijk ook of er geen bestand synaptic.desktop bestaat in: ~/.local/share/applications/
Dus in je eigen home-folder, zo ja verwijderen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/05, 15:06:28 »
@Joris, nooit gedacht dat je Synaptic kon gebruiken om zichzelf te verwijderen. Werkte wel. Maar noch vóór verwijdering, noch na opnieuw installatie (via terminal) waren er reparaties aan defecte pakketten.

@Ron, klinkt heel logisch. Ik heb het geprobeerd, maar geen resultaat.

@Maurice, Ik had geen synaptic bestand in  ~/.local/share/applications/ (wel een Google Wallet; voor mij volstrekt onbekend; ik moest googlen om erachter te komen wat dat was; toen maar verwijderd).

Rest er nog één te onderzoeken tip, maar ...  ... waar vind ik in Xubuntu "opstartprogramma's" ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/05, 15:32:29 »
Wanneer je het toepassingenmenu hebt:
Menu > Instellingen > Sessie en opstart.
Wanneer je het WhiskerMenu hebt:
Menu > Alle > Sessie en opstart

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opdringerige Synaptic
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/05, 18:18:37 »
Dank je Ron; gevonden.
Ik neem aan dat MauRice2 verder bedoelde te kijken in het tabblad "Toepassing autostart". Daar staat echter niets dat ook maar lijkt op Synaptic. Dus ook mijn laatste (?) strohalm laat het afweten.