Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte  (gelezen 981 keer)

Offline paul65

  • Lid
Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Gepost op: 2015/11/10, 21:28:30 »
Sinds vandaag krijg ik ineens de melding "Het volume hoofdmap van het bestandssysteem heeft nog maar 0 MB schijfruimte meer over."

Ik heb Ubuntu op een SSD partitie gezet en mijn Data op een grote harde schijf.
Het mount punt voor / is /dev/sda5, deze is 26 GB groot.
Schijfgebruik zegt dat de capaciteit van het bestandssysteem 25,5 GB is, maar de map /Media/Data is 103 GB groot. Ik dacht dat Data op de grote harde schijf stond, maar kan het zijn dat Data ook op de SSD staat en deze nu dus vol is?
Hoe controleer ik dat? En hoe verplaats ik Data naar de harde schijf?
Heeft iemand tips?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/11, 12:08:02 »
26 GB voor een root partitie is normaal zeer, zeer ruim. Daar is bij jou dus iets anders terechtgekomen. Uit je schermafdruk kan inderdaad vermoed worden dat je "Data_" in werkelijkheid niet is aangekoppeld, zodat alles in die folder in werkelijkheid ook op je ssd is terechtgekomen.

Ik zou alvast eens tijdelijk enkele GB uit /media/Data_ naar een externe schijf verplaatsen. Dan komt er voorlopig wat ruimte vrij op je root partitie, vooraleer er andere problemen optreden.

Post dan eens de output van volgende commando's om te zien hoe de situatie nu is:

mount
df -h
cat /etc/fstab
sudo blkid

Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/11, 13:37:28 »
Ik vermoed dat /temp vol staat met van alles en nog wat, en dat je heel veel update pakketten hebt die opgeslagen staan nadat de updates zijn geïnstalleerd.

Als een partitie verdeling hebt met "/" op de SSD en "/home" op een HDD dan gaat je /tmp naar de SSD toe. Eigenlijk gaat dan alles naar je SSD toe behalve je configuratie files die in "/home"staan  en de data die je zelf in je persoonlijke map hebt staan (documenten, muziek, video, afbeeldingen).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline paul65

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/11, 20:28:52 »
Ik heb de bovenstaande commando's uitgevoerd. Uitvoer: zie terminal.txt
De /tmp map is vrijwel leeg (een paar mappen met een paar bestandjes van enige (kilo)bytes.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/11, 20:31:47 door paul65 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/12, 05:35:22 »
Het kan zijn dat je 2 mappen data hebt,
1 op je andere partitie,
maar de andere op je / schijf,
dus zoek goed in de mappen mnt,media etc of in je home partitie, ergens moet een map data zijn, met je gegevens.

Als je echte data(andere partitie) mount, dan verdwijnt deze data map (op je /).

Offline Nero

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/12, 14:29:20 »
Als je wilt weten waar de plaatsvreters zitten kan je volgende opdracht gebruiken:sudo du -xhd 1 / | sort -hr

Offline vanadium

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/13, 18:23:01 »
Voer inderdaad eens Nero zijn commando uit: dit geeft aan in welke folder van /  de plaatsvreters zitten.

Voor wat je output betreft: alles lijkt normaal voor wat betreft partitionering en aankoppeling. Op je ssd schijf heb je twee partities, je / partitie, 24 G groot en helemaal vol, en je /home partitie, 15 G groot en slechts voor 18% vol (3.1 GB). Op dat moment was je data partitie (sdb1) niet aangekoppeld.

Kijk eens, zonder je datapartitie aangekoppeld, wat er onder /media zit: misschien staan daar inderdaad massa's data die 'onzichtbaar' worden van zodra je je sdb1 aankoppelt.
du -hd 1 /media

Offline paul65

  • Lid
Re: Melding: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/15, 19:15:54 »
Hartstike bedankt voor alle tips!
In /var/log/cups stond een error_log bestand van 11.7 GB!
Die heb ik maar eens verwijderd.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak hiervan was, ik zal eens in de gaten houden of die file weer wordt bijgeschreven.
Nogmaals bedankt, fout is nu weg.