Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alleen ubuntu werkt  (gelezen 561 keer)

alleen ubuntu werkt
« Gepost op: 2014/04/03, 17:16:28 »
Geachte forum leden,

na een geslaagde ubuntu installatie op een sony vaio met win 7 is het resultaat dat alleen Ubuntu start. Win wil niet opstarten maar dat is wel te repareren met bootrec.exe maar.............................................................ik kan de BIOS niet meer benaderen en kan geen boot sequence meer aanpassen.
Waar ging het mis?
Als ik naar de partities kijk wordt ik ook niet erg gelukkig. Is dit nog te repareren?

Gr Ruud

Re: alleen ubuntu werkt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/03, 17:40:07 »
Beste femke,

ja bootrec.exe dat is mij wel duidelijk en dat is ook niet het grootste probleem. Waarom reageert de laptop niet meer op F2 om de BIOS te benaderen (UEFI-Legacy) of F10 boot sequence?

Het punt is dat ik nu helemaal niets meer kan met usb of cd rom om de zaak nog enigzins te herstellen.

Gr Ruud
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 17:49:09 door ruud_noor »

Offline Anco

  • Lid
Re: alleen ubuntu werkt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/03, 18:15:48 »
krijg je voordat ubuntu opstart wel nog grub te zien? of gaat die gelijk door naar ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 18:37:21 door Anco »
Linux user #485563

Offline Nero

  • Lid
Re: alleen ubuntu werkt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/03, 18:16:17 »
Zie je het GRUB menu nog?

Bij mijn installaties geeft dat menu als laatste lijn System Setup, daarmee ga je ook naar de UEFI/Bios.

Re: alleen ubuntu werkt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/03, 20:02:32 »
Ik weet niet of jou Sony Vaio een ASSIST-knop heeft? Mijn ouders Sony Vaio Tap 20 all-in-one PC heeft dat wel. Als je de computer uitzet en je drukt die knop in i.p.v. de power-knop, dan krijg je een boot-menu vanaf waar je het BIOS kunt laden door erop te klikken.

Re: alleen ubuntu werkt
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/22, 19:01:24 »
Beste reageerders en Vistaus in het bijzonder,

klopt, middels die assist knop gaat het waarschijnlijk lukken. Heb de laptop nog niet hier maar telefonisch wel gechecked dat BIOS benaderbaar is.
Voor de volledigheid......de machine start direct door naar Ubuntu zonder grub.

Wordt vervolgt, groet Ruud