Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe server Ubuntu NL  (gelezen 17974 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Nieuwe server Ubuntu NL
« Gepost op: 2011/06/01, 10:39:38 »
In Ubuntu-NL: de toekomst hebben we het erover gehad dat we van server moeten verhuizen. We hebben nu ruimte gekregen van de HCC. Hulde!

zo de ipv4 addressen zitten in de dns server.
de ipv6 addressen zijn toegewezzen en ingevoerd bij ripe zie ook:
http://www.db.ripe.net/whois?search=-B+-r+6.0.0.0.1.0.0.0.8.6.9.0.2.0.a.2.ip6.arpa
http://www.db.ripe.net/whois?search=-B+-r+2a02%3A968%3A1%3A6%3A%3A%2F64

De server wordt gemaakt as we speek
Ter info, basd is voor ons het contactpersoon van HCC.
Gisteravond is de nieuwe server gepartitioneerd en ingericht.

Update 23-06-2011:
De meeste services zijn inmiddels overgezet naar de nieuwe server en worden getest.
Op het moment is getest en goedgekeurd: www.ubuntu-nl.org, planet.ubuntu-nl.org, prikbord.ubuntu-nl.org, chat.ubuntu-nl.org, kaart.ubuntu-nl.org
De wiki en het forum zijn ook over, maar worden nog getest. Er waren wat issues met de wiki en er wordt even gekeken of deze makkelijk opgelost kunnen worden mbv een upgrade (yeah, gelijk een nieuwere versie).


Update 27-06-2011:
Zoals sommige gemerkt hebben kun je nu niet meer inloggen op de wiki. Dit is uitgezet.
De wiki staat geïnstalleerd op de nieuwe server, maar we wachten nog op de DNS-wijziging.
Excuses voor het ongemak.

Update 28-06-2011:
We wachten nog steeds op de sysadmins van Canonical zodat we straks een DNS wijziging kunnen doen. Wanneer we dit kunnen zullen de services overgezet worden. Houd er rekening mee dat de komende dagen sommige sites misschien even niet bereikbaar zullen zijn. We hopen het vanavond al te kunnen doen, maar het is nog even afwachten.
Met nadruk, dit forum zal dus ook even uit de lucht zijn! Spread the word naar mensen die dit topic misschien niet lezen aub.

We zullen wel altijd op IRC bereikbaar zijn, zie 1 van deze kanalen: http://webchat.freenode.net/?channels=#ubuntu-nl,#ubuntu-nl-mwanzo,#ubuntu-nl-team

Update 29-06-2011:
De DNS gaat omgezet worden. Het forum en andere dingen kunnen elk moment even down gaan.
Houd uwe vingers gekruist :P

Update 30-06-2011 (uurtje later):
We zijn over! Ondertussen zal langzaam de DNS-wijziging propageren tot aan uw provider en dan kunt u weer forum-en.

- De avatars zijn nu helaas (nog) niet zichtbaar.
 - Uploaden van bestanden op het forum werkt nog niet

Dit is inmiddels gefixt.

Update 02-07-2011:
Hier en daar zijn wat performance-problemen met de nieuwe server. We houden dit in de gaten en blijven tweaken.
De komende tijd zullen er nog wel meer dingen gedaan worden aan het forum. Ook zijn er wat instellingen van Apache aangepast om het geheugengebruik binnen de perken te houden. Het kan zijn dat het forum korte tijd even niet beschikbaar is als we ingrijpende veranderingen door moeten voeren, maar dat proberen we tot een minimum te beperken en dat soort dingen 's nachts te doen.

Problemen met het forum kunnen gemeld worden als bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-forum/+filebug

Ze kunnen ook gemaild worden naar forum aapje ubuntu-nl.org
Vermeld dan wel in het bericht zelf je e-mailadres zodat we je kunnen antwoorden.



To be continued...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 15:18:29 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/01, 11:18:05 »
Waarom eigenlijk :)? Wou XS4ALL niet meer?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/01, 11:22:48 »
Waarom eigenlijk :)? Wou XS4ALL niet meer?
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-nl-de-toekomst/

Bedankt :) is even inlezen.

Edit: Zo gelezen, gaat weer lekker. Had persoonlijk toch voor XLS gekozen, een van de beste hosters van NL met een mooi redundant server park. Maar goed dat het is geregeld :P.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 12:28:55 door #! »

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/01, 12:25:59 »
XSL kan altijd nog. Laten we eerst maar eens de hosting bij HCC regelen, dan hebben we in ieder geval een plekje aangezien we zo snel ineens een nieuwe hosting nodig hebben. Dan kunnen we later altijd nog naar XSL gaan :)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/01, 12:29:32 »
Sorry bedoel XLS het andere aanbod: http://www.xlshosting.nl/ van Atex

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/01, 12:41:41 »
FYI: Op de vergadering van de raad 24 mei jl is besloten in te gaan op het bod van de HCC.
Zoals in de eerste post van het topic is gemeld hebben we nu ruimte bij de HCC gekregen. Dit topic is vooral bedoeld om de voortgang aan de forumleden te melden vanuit het serverteam.

Dus aub niet te veel discussiëren over de keuze van hosting etc. Daar hebben we het in dit topic al over. En de beslissing ligt ook meer bij de raad (beleid), dan bij het serverteam(uitvoering).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 14:58:57 »
FYI: Op de vergadering van de raad 24 mei jl is besloten in te gaan op het bod van de HCC.
Zoals in de eerste post van het topic is gemeld hebben we nu ruimte bij de HCC gekregen. Dit topic is vooral bedoeld om de voortgang aan de forumleden te melden vanuit het serverteam.

Dus aub niet te veel discussiëren over de keuze van hosting etc. Daar hebben we het in dit topic al over. En de beslissing ligt ook meer bij de raad (beleid), dan bij het serverteam(uitvoering).

Kan wel zo zijn, ik vind nog steeds dat er een mooi aanbod van de beste hoster van NL nogal makkelijk onder de tafel is geveegd :P. Ik geef alleen maar me mening. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/01, 15:01:41 »
Kan wel zo zijn, ik vind nog steeds dat er een mooi aanbod van de beste hoster van NL nogal makkelijk onder de tafel is geveegd :P. Ik geef alleen maar me mening. :)
Dat mag! Uiteraard kan daar ook nog wel over gepraat worden. Wat ik wilde zeggen aub niet HIER, maar in dat andere topic :). Verder loont het misschien ook om de logs/notulen van de raad te lezen. Daar staat ook in waar de keuze op gebaseerd is. Als ik het me goed herinner was het een lastige keuze.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 15:07:46 »
Ja sorry, inderdaad het verkeerde draadje :). succes met de implementatie & inrichting van de nieuwe server.

Offline basd

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 17:56:22 »
Waarom eigenlijk :)? Wou XS4ALL niet meer?
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-nl-de-toekomst/

Bedankt :) is even inlezen.

Edit: Zo gelezen, gaat weer lekker. Had persoonlijk toch voor XLS gekozen, een van de beste hosters van NL met een mooi redundant server park. Maar goed dat het is geregeld :P.

De omgeving van HCC is ook redundant uitgerust, ter informatie en ik vindt natuurlijk dat HCC!hobbynet de beste hoster van NL is, de oudste ISP voor particulieren zijn we iedergeval.
Met vriendelijke groet,


Bas van den Dikkenberg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/01, 23:06:29 »
[Moderator-Edit: Ontopic mijne heren voor dit uit de hand loopt. ThanX.]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/02, 09:47:53 »
Ontopic:
Is er een plan-datum, wanneer er getest gaat worden met de nieuwe server ?
Met de overgang, zal de site ook "even" plat moeten, is daar een datum/tijd voor gepland ?

Tot slot (ik ben op vakantie) wens ik de mensen die er uren/dagen werk insteken veel succes en sterkte, alvast bedankt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/02, 10:03:57 »
Wat rawchid al meldde Ron. Het serverteam is bezig met de uitvoering van alles. Dit team zal de community op de hoogte houden van de technische afwikkeling van de zaak. Zeer belangrijk is dat het goed, gedegen gebeurt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/23, 14:05:51 »
Ik heb een update gedaan in het eerste bericht.
Graag wil ik jullie verzoeken ontopic te blijven, zoals mijnheer Ron dat doet. Voor andere babbels graag een ander topic openen :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/23, 17:52:57 »
Ik heb een update gedaan in het eerste bericht.

Bedankt voor de info en voor de inspanningen! Ik zat er juist over te denken om dit draadje weer eens omhoog te schoppen, want ik was erg benieuwd.  :P

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/23, 18:19:08 »
goede berichten!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/23, 20:16:43 »
Een groot project, er kan veel mis gaan en de "heren" lopen zelfs voor op het schema ?
Hulde, fijn om te vernemen........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/23, 20:42:33 »
Hulde inderdaad. Een grote dank aan de mensen die zich hiervoor inzetten.  8-)
ThanX!!!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/23, 22:35:05 »
Ik ben blij dat het goed loopt! Ik moet zeggen dat ik me wel wat zorgen heb gemaakt of dat allemaal goed zou komen. ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/27, 16:52:26 »
Update 27-06-2011:
Zoals sommige gemerkt hebben kun je nu niet meer inloggen op de wiki. Dit is uitgezet.
De wiki staat geïnstalleerd op de nieuwe server, maar we wachten nog op de DNS-wijziging.
Excuses voor het ongemak.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/27, 16:58:37 »
Nog meer info over de wiki:
Niet in kunnen loggen is een bekend "probleem".
De inlogfunctie is tijdelijk uitgeschakeld om zo min mogelijk veranderingen te hebben totdat de volledige wiki op de nieuwe server staat.

Het probleem is gedeeltelijk al opgelost, de wiki draait al op de nieuwe server.
Wat enkel nog resteert is het overzetten van de DNS voor wiki.ubuntu-nl.org naar de nieuwe server. Een verzoek hiervoor is al ingediend bij de sysadmins van Canonical, maar dat is niet in 1 dag gedaan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/28, 14:35:04 »
Update 28-06-2011:
We wachten nog steeds op de sysadmins van Canonical zodat we straks een DNS wijziging kunnen doen. Wanneer we dit kunnen zullen de services overgezet worden. Houd er rekening mee dat de komende dagen sommige sites misschien even niet bereikbaar zullen zijn. We hopen het vanavond al te kunnen doen, maar het is nog even afwachten.
Met nadruk, dit forum zal dus ook even uit de lucht zijn! Spread the word naar mensen die dit topic misschien niet lezen aub.

We zullen wel altijd op IRC bereikbaar zijn, zie 1 van deze kanalen: http://webchat.freenode.net/?channels=#ubuntu-nl,#ubuntu-nl-mwanzo,#ubuntu-nl-team
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/28, 16:38:56 »
Tip: Zet die webchat link nu alvast in je bookmarks, dan kan je als de website er even uitligt altijd nog om hulp vragen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/29, 22:41:17 »
Update 29-06-2011:
De DNS gaat omgezet worden. Het forum en andere dingen kunnen elk moment even down gaan.

Ga nu dus geen lange berichten meer posten ;).

De DNS wordt gewijzigd, dus kan een tijdje duren voordat het bij iedereen doorgevoerd is. Hier hebben wij zelf geen grip op. Duurt in het gunstige geval hooguit een uur.
Het kan dus zijn dan de ene eerder het nieuwe forum ziet, dan de ander.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/29, 22:49:44 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/29, 22:58:12 »
Cool stuff! Dank je voor de update Rachid. ;)