Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen instalatietype (instalatie probleem)  (gelezen 1350 keer)

Offline End0weR

  • Lid
geen instalatietype (instalatie probleem)
« Gepost op: 2011/12/07, 22:28:08 »
hallo allen,
ik ben hier dus helemaal nieuw dus mocht ik iets misplaatsen gelieve mij daarvoor te verontschuldigen :-)

ik zou dus graag ubuntu willen gebruiken maar heb er dus weinig verstand van! ik heb de laatste versie gedownd, gebrand en de installatie begonnen.
ik wil ubuntu dus niet in mijn windows (vista) maar een dualboot op dezelfde schijf. ik heb een 1ste maal geprobeerd maar de instalatie vond mijn vista niet en mits ik dit dus niet was tegengekomen in mijn uitleg ben ik gestopt met de installatie om dit even te gaan uitpluizen maar ik vind daar dus maar bitter weinig over.
als ik het nu nog wil proberen start hij alles op en krijg ik nog het scherm om de autoupdate aan te vinken maar ik krijg het volgende schermpje met de instalatietype niet meer



als ik op verder klik krijg ik een volgend scherm om de schijf zelf in te delen maar daar krijg ik geen mogelijkheden, enkel de "installeer" knop blijkt actief te zijn (waar ik dus niet op klikte :D

ik dacht zo gelezen te hebben dat ik geen partities op voorhand moest gaan maken  op de c:... tenzij ik verkeerd gelezen heb...

kan er mij iemand verder helpen bij deze installatie?

grts

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/07, 23:32:13 »
Start Ubuntu eens op vanaf de LiveCD, en post hier eens een schermafdruk van Gparted, van de indeling van je harde schijf.

Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/08, 10:30:04 »
Je kan ook met de live-cd starten en dan in determinal de opdrachtgeven.
fdisk -l (l is een kleine L)
De uitkomst kan je kopiƫren en hier posten.

Dat je niet de mogelijkheid krijgd voor een dualboot kan te maken hebben met dat je hdd waaschijnlijk al 4 primaire partities heeft.
Dit is het maximum.
Hier heb je waarschijnlijk eerst wat aan te doen.

Offline End0weR

  • Lid
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/08, 17:06:40 »
Start Ubuntu eens op vanaf de LiveCD, en post hier eens een schermafdruk van Gparted, van de indeling van je harde schijf.


Gparted zal iets zijn waar je de indeling van de schijven ziet denk ik dan?
maar zoals ik zei, dees is nieuw voor me dus, waar kan ik die vinden?

ik heb ubuntu ondertussen in windows geinstalleerd maar kan er niet in, telkens als ubunte opstart krijg ik "er is geen basisbestandsysteem gedefineerd" als foutmelding
nu hopen dat deze verwijderen vlot verloopt :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/08, 17:54:21 »
Gparted is een schijfbeheerprogramma dat aanwezig is in de LiveCD van Ubuntu. Gewoon Gparted intikken als zoekterm.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/08, 20:09:50 »
Gparted staat onder 'Systeem'. De Terminal staat onder 'Applicaties', en kan je vergelijken met een DOS-box onder Windows. Als je die opent, zie je een zgn 'prompt', waarachter je een commando kan intypen zoals Erik Krom aangeeft.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline ThomasN

  • Lid
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/08, 20:31:53 »
Gparted staat onder 'Systeem'. De Terminal staat onder 'Applicaties', (...)

End0weR heeft het over de "laatste versie", dus waarschijnlijk gebruikt hij Ubuntu 11.10, dan klopt deze informatie niet meer. Zowel Gparted als de Terminal vind je in Ubuntu 11.10 het gemakkelijkst door de Dash te openen (het bovenste icoontje op de zijbalk, of via de windows-toets op het toetsenbord) en in het zoekveld respectievelijk Gparted en Terminal in te typen.

Offline End0weR

  • Lid
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/09, 13:09:26 »
End0weR heeft het over de "laatste versie", dus waarschijnlijk gebruikt hij Ubuntu 11.10

dat klopt...
het was dus eventjes goed nadenken hoe ik nu die prt scr kon maken en naar hier overbrengen lol... maar ik ben er toch geraakt, hier is het...



hopelijk is het deze :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/09, 14:57:27 »
Vreemd.... Je hebt "slechts" drie primaire partities, dus je zit nog niet aan je maximum van vier. Ubuntu zou zich probleemloos naast Windows moeten zetten. Die resterende 1,7 MB unallocated betreft waarschijnlijk een afrondingsverschil; in elk geval kun je die negeren.

Enfin. Wat je kunt doen is een handmatige voorbereiding van de harde schijf:
- inkrimpen van de bestaande primaire sda3 met 20 GB, aan de rechterkant;
- aanmaken van een nieuwe sda4 als primaire extended partitie in de vrijgekomen 20 GB;
- in de extended ruimte twee nieuwe logische partities aanmaken: sda5 en sda6. sda5 als Linux-swap, ter grootte van iets meer dan je RAM-geheugen (bijvoorbeeld: bij 3 GB RAM dus 3,1 GB swap).
sda6 ter grootte van de rest, als EXT4 geformatteerd.

Werkwijze Gparted:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Vervolgens: herstart de installatie en kies "Iets anders". Vervolgens geef je sda6 het koppelpunt (mount point) / (schuine streep, oftewel root). De swap wordt vanzelf herkend en ingeschakeld, daar hoef je niks voor te doen. Daarna installatie voortzetten.

Offline End0weR

  • Lid
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/09, 17:15:52 »
kan ik die partities maken in de "probeer" versie van de ubuntu live cd?
zoals eerder vermeld, ik heb ubuntu "in" de windows geinstalleerd en hij werkte ook niet
kreeg enkel die foutmelding van "er is geen basysbestandsysteem gedefineerd"...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen instalatietype (instalatie probleem)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/09, 18:24:13 »
kan ik die partities maken in de "probeer" versie van de ubuntu live cd?

Ja. Met Gparted.  :)