Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten van Mint 19.3 niet meer mogelijk.  (gelezen 1005 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Opstarten van Mint 19.3 niet meer mogelijk.
« Gepost op: 2023/04/19, 09:35:43 »
Hoi medeforummers,
ik heb misschien per ongeluk een (opstart)partitie van Linux op mijn laptop verwijderd. Deze laptop is behoorlijk "dichtgetimmerd" wat het BIOS/UEFI betreft.
Alleen de mogelijkheid voor UEFI staat in het BIOS en dan ook nog in het zwart (dus je kan er niet bij). Hierdoor kan ik geen recente versie van Mint of Ubuntu installeren. Bevriest al bij het opstarten van de PC.
Nu heb ik op Youtube enkele filmpjes bekeken waar ze het wel konden veranderen in de ,ogenschijnlijke, zelfde probleem als ik heb.
Maar jullie raden het al: een partitie vernageld.
Op de tweede SSD staat Windows 10 en als ik daar via Diskmanagement kijk zie ik ze allebei staan. En zoals gezegd: er stond voor de partitie waar Mint op stond nog een kleintje van ca. 512 MB.
Die heb ik dus verwijderd, maar die grotere partitie waar Mint dus waarschijnlijk op staat, is nog wel intact.
Wie weet hoe ik dit kan herstellen? Ik wil eigenlijk geen nieuwe installatie doen, want het was een behoorlijke strijd met deze.
Dus om het beknopt te maken: graag de (opstart)partitie herstellen.
Bedankt voor het lezen en ik graag uit naar eventuele reacties.
Fijne dag allemaal.
 

Offline peer

  • Lid
Re: Opstarten van Mint 19.3 niet meer mogelijk.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/19, 11:04:47 »
je kan proberen om  de supergrub 2 disk (https://www.supergrubdisk.org/) te downloadenm op cd of usb branden en dan starten.
 Hiermee kun je de de mint -installatie lokaliseren en opstarten. Als je dat gedaan hebt kun je in mint grub opnieuw installeren.
Kijk op de supergrub site voor meer info

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten van Mint 19.3 niet meer mogelijk.
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/19, 12:49:21 »
Mint is geen Ubuntu, topic verplaatst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Opstarten van Mint 19.3 niet meer mogelijk.
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/20, 20:24:02 »
Citaat
ik heb misschien per ongeluk een (opstart)partitie van Linux op mijn laptop verwijderd. Deze laptop is behoorlijk "dichtgetimmerd" wat het BIOS/UEFI betreft.

Daar kun je toch snel achterkomen door de PC te booten met Linux Mint live stick en Gparted uitvoeren .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate