Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe testen wat moet worden verbeterd of uitgebreid of vervangen aan oudere PC?  (gelezen 1595 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb een Desktop (HP Pavilion Core i5 met 6 Gbyte RAM en een draaiende harde schijf). Deze is minstens 5 jaar oud, wschl. zelfs nog enkele jaren ouder.

Ik voel nu dat het allemaal wat te traag werkt, mijn KDEnlive, Digikam (>40.000 beelden), audio-bewerking.

Maar voordat ik me de allernieuwste SSD met PC i7 en 200 Gbyte RAM zou kopen, wil ik weten HOE ik kan nagaan waar er nog verbeteringen mogelijk zijn op mijn huidige PC:
  • meer RAM in steken bovenop de huidige 6?
  • bijkomende harde SSD om van daaruit de software te draaien in plaats vanaf de huidige HD?
  • een nieuwe grafische kaart met intern geheugen
Maar het is mogelijk dat dit "kosten op het sterfhuis" zijn en dus wil ik weten: bestaat er ergens een goed overzicht dat mijn toelaat mijn geliefde programma's in te voeren én te zien wat daarvoor de comfortabele hardware-vereisten zijn?

En vooral: het moet gaan over hardware die optimaal door Linux wordt ondersteund.

Als ik zo wat kijk naar modernere computers, zit ik al snel aan een prijs van rond de €1.000 en da's héél wat meer dan 8 Gbyte RAM bij mijn huidige computer voegen en een bijkomende SSD steken. En dat zal dan allemaal wel beter zijn dan mijn huidige computer, maar ik wil eerst nagaan of mijn huidige computer niet stevig kan worden opgelapt voor een fractie van die prijs.

Ik wil dus géén minimumvereisten kennen, maar weten wat ik écht nodig heb: KDEnlive beter investeren in meer RAM-geheugen dan in een i7-processor? Of meer geld moet uitgeven aan een videokaart met ingebouwd geheugen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vervang de draaischijf door een SSD. Wereld van verschil.  ;)

Offline Jenske

  • Lid
Ik vermoedde al zoiets.

Ik zal dus:
  • een SSD erin proppen
  • mijn RAM (nu 6 Gbyte) een tikkeltje uitbreiden
Dank
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline h2o

  • Lid
@Jenske: Ik typ dit op een Sony Vaio met een I3 processor en die veel ouder is dan jouw laptop.
Bij vergissing heb ik een keer 8 GB Ram gekocht wat nu net in deze laptop kan (bij de 4 GB RAM wat er al in zat, dus nu 12 GB) + een SSD i.p.v. een 7200 RPM harde schijf en Debian (XFCE) i.p.v. Windows 8. Opstarttijd van 10 minuten naar 15 seconden!!!!
Ik heb deze laptop gekregen van een collega die een andere had gekocht.



Je kunt een laptop dus op deze manier enorm opvoeren waardoor die weer helemaal bij de tijd is. Deze laptop is veel sneller dan menig Windows 10 computer en laptop op mijn werk. Maar die zijn dan ook niet zo zuinig afgesteld en veel te veel overhead. Maar dat is een off-topic discussie.

EDIT: Ik moet je ook nog vermelden dat ik met deze laptop (echt werkpaard) moeiteloos virtuele machines kan draaien via Qemu/KVM. En daar zit ook o.a. een Windows 10 machine tussen die geen enkel probleem heeft met de aangeboden virtuele hardware.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/21, 21:58:33 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex