Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?  (gelezen 2091 keer)

Offline rico70

  • Lid
Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Gepost op: 2023/01/24, 14:57:02 »
Voor communicatie met de burger mag de overheid alleen openstandaarden gebruiken zoals bv PDF en ODF.
Bij mijn gemeente zie ik toch nog vaak .DOCX bestanden, is dit tegenwoordig een goed gekeurde openstandaard of mag dit niet gebruikt geworden?
Bvhd. Rico

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/24, 15:30:01 »
Docx bestaat bij Microsoft in 2 vormen, OOXML-transitional en OOXML-strict.
Microsoft ondersteund beiden.
De goedgekeurde universele internationaal te gebruiken en uitwisselbare versie voor overheids berichtgeving naar buiten is (o.a. voor docx) OOXML-strict, ODF en PDF.
De default bij MS is OOXML-transitional.
De default bij LibreOffice is ODF en (o.a. voor docx) OOXML-strict.

Om het eenvoudig te houden  :o :o
OOXML-transitional is GEEN openstandaard, maar een Microsoft eigen NIET openstandaard.
.docx mag dus wel in de strict uitvoering.

Wie gaat de ambtenaren vertellen dat ze daarop moeten letten?
http://fileformats.archiveteam.org/wiki/DOCX
« Laatst bewerkt op: 2023/01/24, 15:39:05 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rico70

  • Lid
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/24, 15:43:18 »
Bedankt, wist niet eens dat er 2 versies van waren. Dan dien ik er maar geen klacht over in, dit is nooit uit te leggen aan een ambtenaar
Bedankt

Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/24, 16:26:21 »
Wie gaat de ambtenaren vertellen dat ze daarop moeten letten?

Daar komen ze uiteindelijk vanzelf achter als informatie niet deugdelijk over komt, toch? Die verantwoordelijkheid (correct informeren) ligt volgens mij altijd bij de verzender.
Al kun je zelf een belang hebben bij de juiste informatie natuurlijk, en dan is een email of telefoontje meestal genoeg om een ander formaat te vragen.
Als het belangrijk (voor mij) is leg ik ze wel uit dat de rechter dat uiteindelijk wel zal beoordelen. =D (ooit gewonnen voor meerv. kamer: ondeugdelijke informatievoorziening en -verwerking)

Dat vragen doe ik nogal snel.  ^-^ "Wasda nou?? Kan ut nie lezuh, nie opunuh, ...", "Ja, maar meneer, ...". "Ja, mar linux, jouw probleem ... doe mar ekkes pdf dan, of op papier met de post.:P
Je moet natuurlijk wel je bijdrage doen in werken naar een juist verloop.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/24, 16:37:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #4 Gepost op: 2023/01/24, 17:40:01 »
De goedgekeurde universele internationaal te gebruiken en uitwisselbare versie voor overheids berichtgeving naar buiten is (o.a. voor docx) OOXML-strict, ODF en PDF.
Helaas een verkeerd antwoord, Zie hiervoor de toegestane lijst op forumstandaardisatie.nl.
Iedere afwijking moet worden opgenomen in het jaarverslag, met de reden waarom het niet mogelijk is, om een goedgekeurde openstandaard te gebruiken.
Voor tekst mag alleen txt,  html, odt en pdf gebruikt worden.
Iedere ambtenaar hoort dit te weten.

Ps. Dit jaar heb ik alle gemeenten, provincies en waterschappen hierover aangeschreven, en daarnaast een aantal Rijksoverheden, samenwerkingsverbanden en  gemeenschappelijke regelingen, omdat velen zich hier niet aan houden.
De resultaten mag je inzien.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/24, 18:10:30 »
Ron je hebt gelijk, sinds 2006 ongeveer?
Daarvoor zijn/waren er vele doc/docx-en aanwezig op diverse sites.
Deze hoefden, toen, niet verwijderd/omgezet te worden geloof ik.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/24, 18:19:12 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #7 Gepost op: 2023/01/24, 19:08:32 »
Kijk naar de tabellen, die ik gemaakt heb sinds begin december.
En te bedenken, dat dit de 4e keer is, dat ik alle gemeenten heb nagelopen.
Het leuke is, dat sommige overheden reageren met een bedankje,ze zijn al blij dat er een burger is die er op let.
Er was dit keer ook één gemeente die niet wilde dat ik het publiceerde, deze heb ik maar doorverwezen naar het ministerie :lol:
Het toppunt was 4 jaar geleden een gemeente waarvan het hoofd ICT reageerde d.m.v. een bijlage in de email, in DOCX formaat.
Die zal wel een aantal bevorderingen hebben gemist de afgelopen jaren..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #8 Gepost op: 2023/01/25, 14:45:58 »
Het toppunt was 4 jaar geleden een gemeente waarvan het hoofd ICT reageerde d.m.v. een bijlage in de email, in DOCX formaat.
LOL  =D
Maar zit er zo een dan niet ff expres te stangen??

PS: Zo een zou van mij een reactie krijgen in een bestandstype wat HIJ dan weer niet kan lezen.  ^-^ #spiegelen " >:( Ik kan niet...", "Sjah, pcies, herkenbaar. Snapie? =D"

Het leuke is, dat sommige overheden reageren met een bedankje,ze zijn al blij dat er een burger is die er op let.

Bedanken doen ze mij nou net weer niet ^-^ (want ik ben niet zo actief als jij), maar als ik ze er op attendeer (waar actueel) dan ervaar ik vrijwel altijd vriendelijke medewerking (zoals ik al zei).
Ik zeg dan ook, zeg het gewoon als het aan de orde is.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/25, 14:53:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mag .DOCX door de overheid gebruikt worden?
« Reactie #9 Gepost op: 2023/01/25, 15:04:14 »
Het toppunt was 4 jaar geleden een gemeente waarvan het hoofd ICT reageerde d.m.v. een bijlage in de email, in DOCX formaat.
Zo een zou van mij een reactie krijgen in een bestandstype wat HIJ dan weer niet kan lezen.
Ach, één e-mail naar de burgemeester had meer effect, na één week was het aangepast.
Maar schrijven naar een overkoepelend orgaan, Ministerie van BZK, of Logius heeft ook effect :lol:

Bijkomend probleem is ook, dat op ICT gebied iedereen het wiel wil uitvinden, iets dat ons (belasting betalers) handen vol geld kost.
Gelukkig komt er steeds meer samenwerking en wordt steeds meer als OpenSource ontwikkeld.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.