Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met bash scipt  (gelezen 4320 keer)

Offline Eduard2

  • Lid
probleem met bash scipt
« Gepost op: 2022/01/07, 12:20:12 »
Beste forumleden,

Als nieuwe deelnemer wil ik me even voorstellen. Ik ben Eduard Hontelé en woon in de buurt van Antwerpen. Na mijn pensioen mag ik zelf kiezen met welk OS wordt gewerkt. Omdat ik met microcontrollers bezig ben werd het linux. Sinds meer dan 10 jaar gebruik ik Ubuntu maar ik ben geen professioneel programmeur.

Heeft iemand een idee wat er met mijn script fout gaat ?  Tussen de sterretjes staat  het script:
*****************************************************
#!/bin/bash
echo "hallo"
export PICO_SDK_PATH=/home/eduard/pico/pico-sdk
****************************************************

Als ik de regel  "export PICO_SDK_PATH=/home/eduard/pico/pico-sdk " buiten een script intik werkt alles zoals het hoort. 
 
Plaats is die regel in een script dan lijkt het alsof de export niet wordt uitgevoerd. Toch wordt het script doorlopen want de echo "hallo" verschijnt op scherm.
Even dacht ik aan gebruikersgroep en rechten. Zelfs met chmod 777 lukt het niet.

Wie weet wat ik fout doe?

Deze vraag kadert in een "doe boek" dat ik probeer onder de knie te krijgen.  De titel is "RP2040 assembly language programming" van auteur Stephen Smith.

Op voorhand bedankt voor uw hulp.

Eduard Hontelé



Offline Bloom

  • Lid
Re: probleem met bash scipt
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/07, 12:52:13 »
Het systeem start een subshell om je script uit te voeren. De export werkt en genereert een globale variabele binnen die subshellomgeving. Maar als het script eindigt wordt ook de subshell afgesloten en verdwijnt dus die geëxporteerde variabele.
De truc is het systeem te vertellen geen subshell te starten maar het script in de huidige shell uit te voeren.
Start het script dus als volgt (ik veronderstel even dat het pico.sh heet):