Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu  (gelezen 11270 keer)

Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Gepost op: 2013/05/05, 22:11:07 »
Je vraagt je misschien af wat ik bedoel met een hybride Chromebook en waarom ik het niet gewoon een dual-boot systeem noem.
Wel , als je doorgaans naast een bestaand besturingssysteem ook Ubuntu installeert ,  kun je bij de opstart kiezen welke van de twee besturingssystemen je wilt opstarten, Ubuntu of het andere. Dat is dual-boot.  Maar dat kan bij de Chromebook niet: of je kiest voor de één (ChromeOS) of voor de ander (Ubuntu) *) Maar daarover later meer. 
Eerst even dit: Als je niet weet wat een Chromebook  is, kijk dan hier

Dit eerdere topic  was voor mij de aanleiding een Chromebook te kopen. Het leek namelijk vrij simpel om dat machientje voor Ubuntu te gebruiken.

Maar zo simpel is dat niet. En, al bezig met krijg je een dubbel gevoel. Enerzijds tref je onderwerpen aan waarin medewerkers van Google enthousiast vertellen over de installatie van Ubuntu op een Chromebook ( Bill Richardson en Olof Johansson ) , anderzijds gaat die installatie in werkelijkheid zo omslachtig dat je Google – en dat is ook begrijpelijk - sterk gaat verdenken van een ontmoedigingsbeleid.

In het hiernavolgende beschrijf ik mijn ondervindingen bij de installatie van Ubuntu op mijn Chromebook. En dat is de ondervinding van een 75-jarige Ubuntu-stumper: weliswaar met 40 jaar ervaring in met name Basic, Visual Basic en Ms-Access, maar nauwelijks met Linux.
Terug naar de Chromebook, in mijn geval de Samsung  Chromebook 303C12.
Hoewel ik voornemens was het ChromeOS er af te gooien en er alleen met Ubuntu op te werken, heb ik dat vooreerst nog niet gedaan. Ik las wel wat over crouton, maar dat was me nog te onduidelijk. En omdat ik wat Linux betreft een beginneling ben, moet ik het hebben van duidelijke documentatie.

Eerst probeerde ik  deze beschrijving van een installatie van Ubuntu op een SD-card Maar wat in dit jubelverhaal plaatsvond – het eindigen in Ubuntu – gebeurde bij mij niet. Toen ik na een kop koffie terugkwam, stond het ChromeOS startscherm weer voor.
En hoe nu verder? Ik zag dat er inderdaad een Ubuntu-set op de SD-card stond, maar hoe deze aan het booten te krijgen, geen idee. Einde verhaal.

Verder zoekend vond ik een artikel waarin beschreven stond hoe je ubuntu naast  chromeos op de SSD kon installeren.
Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg hiermee ook Ubuntu niet geboot.

Het derde schot was wel raak. Ik volgde de beschrijving die ik hier vond.
Eeeennn Bingo! Daar was Ubuntu!



Maar toen moest ik nog een commandoregel ingeven die er voor zou zorgen dat ik bij een volgende boot niet weer in ChromeOS zou komen. Dat zou ik volgens het artikel bereiken met dit commando:

sudo cgpt add -i 6 -P 5 -S 1 /dev/mmcblk0


Maar dat leek in eerste instantie niet te werken (zie plaatje)



Toen ik echter een reboot uitvoerde kwam ik (na een waarschuwing dat OS-verificatie uit staat) toch weer in Ubuntu. Geslaagd dus  =D

Bart

*) in de door mij gekozen oplossing




Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/05, 23:05:54 »
Jij kan dat ubuntu-stumper wel gelijk schrappen. Old Man!  8-) Dat gelooft hier verder niemand meer.

Maarre, hoe zit dat nou met schijfruimte? Dat Chromebook had niet veel, meen ik? Ik heb zelf een al wat oudere laptop met een 120 GB ssd uitgerust. Daar hang ik een 640 GB kleine harddisk aan. Zo heb ik ruimte genoeg. Nou slaan ook programma's nog wel wat op in de thuismap. Die 120 GB is wel genoeg, maar met 60 GB lijkt het me al listig worden.

En zou je eventueel zo'n SSD in dat Chromebook kunnen zetten? Dat zal wel niet. Dat heeft zeker geen harddisk bay met een SATA aansluiting?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht (pas 63)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 23:07:27 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/05, 23:32:48 »
Compliment voor je prestatie.  :)

Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragmenteren-in-Linux-

Doe de opslag van documenten, foto's e.d. dus in de wolken, op Google Drive bijvoorbeeld. Of op een externe harde schijf.

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/06, 00:28:13 »
Of op Ubuntu One ;) Maar een externe harde schijf is nog beter inderdaad want meer ruimte.

Ook van mijn kant een compliment voor je prestatie en ik ben het ook eens met de eerste zin van jvecht's post :) Goed gedaan!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/06, 19:18:44 »
Dit is voor velen een zeer nuttig bericht, bravo !
Misschien is dit iets om te vertalen en uit te werken, zodat vele lotgenoten geholpen kunnen worden.
Mogelijk iets voor Pjotr? :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/07, 13:32:41 »
Femke, je hebt gelijk, sorry .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/07, 14:24:34 »
Maarre, hoe zit dat nou met schijfruimte?
En zou je eventueel zo'n SSD in dat Chromebook kunnen zetten?
Just Vecht (pas 63)
Je kunt er niets inzetten; geen uitbreiding van het intern geheugen , geen (andere of extra) SSD
Opslaguitbreiding kan alleen aan de buitenkant: via de aansluiting voor een SD-card en via de twee usb-poorten (waarvan één voor usb 3)
Doe de opslag van documenten, foto's e.d. dus in de wolken, op Google Drive bijvoorbeeld

Maar ik wil juist niet in de wolken. Dat is één van de redenen dat ik van dat GoogleOS af wil. En dus ook geen Ubuntu One, iets wat Vistaus noemt. Ik wil baas in eigen b..   ;) ik bedoel,  baas over mijn eigen gegevens zijn en blijven.

Misschien is dit iets om te vertalen en uit te werken, zodat vele lotgenoten geholpen kunnen worden.

Zodra ik er helemaal uit ben wil ik wel een howto (stap-voor-stap beschrijving) maken.

Bart
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 14:27:17 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/07, 14:28:37 »
Maar ik wil juist niet in de wolken. Dat is één van de redenen dat ik van dat GoogleOS af wil. En dus ook geen Ubuntu One, iets wat Vistaus noemt. Ik wil baas in eigen b..   ;) ik bedoel,  baas over mijn eigen gegevens zijn en blijven.
Dan raad ik een externe harde schijf aan voor je documenten. Al dan niet in combinatie met een SD-kaartje. :)

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/07, 15:00:01 »
Mooie handleiding. Alleen verspeel je nu wel het recht om je nog beginneling of prutser te mogen noemen ;) Chromebooks worden zo wel een leuke optie voor als ik ooit nog een notebook ga kopen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/07, 15:01:33 »
Dan raad ik een externe harde schijf aan voor je documenten.
Zo doe ik het ook al sinds geruime tijd. Het is nu een 640GB 2,5" schijfje. Betaalbaar en groot genoeg. Backups doe ik op een dikke 2TB harddisk. Alle actuele data staat op die kleine schijf of ik nou op mijn desktop of op mijn laptop werk. Bij een enkel programma wordt de plaats van de bestanden bijgehouden. Dan werk ik vanuit een speciaal daarvoor gemaakte submap in mijn thuismap in die machine en zet na de klus de bestanden weer terug op de kleine harddisk.

Als je nou toch aan begint, formatteer dan die schijf vanaf nieuw gelijk met iets fatsoenlijks. Ext4 bijvoorbeeld. In geval je ook wel eens met wat anders dan een Linux bak uit de voeten moet (je wil er niet aan denken natuurlijk, maar het leven is soms hard) zou je eventueel misschien ook aan <eh> NTFS kunnen denken ... . :rolleyes:

Dan loop je niet in de problemen met wat grotere bestanden.

Just
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 15:03:16 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/09, 12:03:10 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
Daar moet je me even mee helpen als je wilt.
Als ik  onder Devices -> 1.6 GB filesystem klik op de map ubuntu ,dan zie ik inde voet: Free space 1,5 Gb
Als ik onder Computer in het filesystem klik op Home, dan zie ik Free space 6,5 Gb

Ik neem aan dat het laatste is waar ik op moet letten? En mogelijk kan in zowel ChromeOS als in Ubuntu iets worden opgeruimd?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/09, 12:13:56 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
Daar moet je me even mee helpen als je wilt.
Als ik  onder Devices -> 1.6 GB filesystem klik op de map ubuntu ,dan zie ik inde voet: Free space 1,5 Gb
Als ik onder Computer in het filesystem klik op Home, dan zie ik Free space 6,5 Gb

Ik neem aan dat het laatste is waar ik op moet letten? En mogelijk kan in zowel ChromeOS als in Ubuntu iets worden opgeruimd?

Bart
Heb je 'n aparte partitie voor /home ?

Zelfs onder normale omstandigheden vind ik dat al een overbodige complicatie:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-

....maar in dit geval, met de zeer lage capaciteit van de SSD, is dat nog eens extra nadelig. Je verspilt immers altijd ruimte.

Mijn advies is dus: gooi Ubuntu integraal op één partitie, met als enige uitzondering het wisselgeheugen (swap). Geef 't wisselgeheugen een eigen partitie die 0,1 GB groter is dan de omvang van het RAM-geheugen van 't bakkie. En hou op de Ubuntupartitie, de rootpartitie dus, altijd minimaal 20-25 % vrij.

Tot slot: aangezien het een SSD is, zou ik wat ingrepen doen die hier staan beschreven:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 12:26:10 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/13, 22:44:51 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
fragmentatie is geen probleem voor een ssd. In tegenstelling tot een draaiende schijf heeft een ssd geen bewegende onderdelen en merk je niets als een bestand gefragmenteerd is.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/14, 00:19:49 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
fragmentatie is geen probleem voor een ssd. In tegenstelling tot een draaiende schijf heeft een ssd geen bewegende onderdelen en merk je niets als een bestand gefragmenteerd is.
Toch wel:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Ook-bij-SSD:-voorkom-fragmentatie
(rechterkolom, punt 16)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/14, 16:27:52 door Pjotr »

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/15, 11:34:49 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
fragmentatie is geen probleem voor een ssd. In tegenstelling tot een draaiende schijf heeft een ssd geen bewegende onderdelen en merk je niets als een bestand gefragmenteerd is.

Niet helemaal juist; de vele lees - en schrijfacties die gepaard gaan met een defragmentatie doen je SSD vroegtijdig sneuvelen (een vorm van slijtage) ; ook Microsoft raadt defragmentatie compleet af op een SSD
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/15, 12:04:19 »
Overigens: zorg ervoor, dat je tenminste 25 % vrije ruimte overhoudt op de Ubuntupartitie. Want alleen zo voorkom je fragmentatie:
fragmentatie is geen probleem voor een ssd. In tegenstelling tot een draaiende schijf heeft een ssd geen bewegende onderdelen en merk je niets als een bestand gefragmenteerd is.

Niet helemaal juist; de vele lees - en schrijfacties die gepaard gaan met een defragmentatie doen je SSD vroegtijdig sneuvelen (een vorm van slijtage) ; ook Microsoft raadt defragmentatie compleet af op een SSD
Dat is juist ook wat ik bedoel. Fragmentatie is op een SSD minder van invloed (oke, wat extra milliseconden I/O tijd) dan op een HDD en fragmentatie zal minder voorkomen bij ext4 dan bij NTFS. Defragmenteren is al helemaal niet aan te raden.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/24, 19:17:20 »
Bedankt  :)

hier was naar opzoek,  ik wil eens z'n notebook kopen voor vakanties maar met Chrome werken noway... :)


Tnx

Andre

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/26, 18:01:36 »
@andre-nl

Ik zou dan wel eens willen weten wat je tegen Chrome hebt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/26, 20:10:57 »
@andre-nl

Ik zou dan wel eens willen weten wat je tegen Chrome hebt.

Chrome... :') Meest vervelende browser die ik ooit gebruikt heb.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 21:27:10 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/26, 21:19:08 »
Chrome... :') Meest vervelende browser die ik ooit gebruikt heb.
Uit-de-doos is-ie inderdaad nogal hinderlijk..... Maar hij is vrij eenvoudig te temmen tot een soort Firefox.  :evil:

Re: Een hybride Samsung Chromebook: met ChromeOS én Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/26, 21:27:50 »
Chrome... :') Meest vervelende browser die ik ooit gebruikt heb.
Uit-de-doos is-ie inderdaad nogal hinderlijk..... Maar hij is vrij eenvoudig te temmen tot een soort Firefox.  :evil:

Tja, dat kan wel zo zijn maar dan nog vind ik Chrome minder fijn en iets minder stabiel (en Google is evil :evil: ;) :P). Maar ieder zo zijn ding :)